۰ نفر

کارشناس اقتصاد بین‌الملل مطرح کرد:

تاثیر اندک نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد جهان در دوران کرونا

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۴۴
کد خبر: 479008
تاثیر اندک نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد جهان در دوران کرونا

کارشناس اقتصاد بین‌الملل در خصوص تاثیر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا بر روابط اقتصادی جهانی گفت: در شرایطی که کرونا تاثیرگذارترین عامل بر اقتصاد جهانی است، تغییر دولت در آمریکا تاثیر بسزایی در تعاملات اقتصادی نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر روابط تجاری و اقتصادی میان کشورها موضوعی است که مسعود قرائتی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل به آن پرداخت.

قرائتی با اشاره به ناپایداری رفتار سیاسی و اقتصادی دولت ترامپ در عرصه بین‌الملل گفت: ترامپ در دوره چهارساله ریاستش بر آمریکا معاهدات بین‌المللی زیادی را زیرپا گذاشت که از جنبه اقتصادی این رفتار، بسیاری از قدرت‌های مطرح جهانی به خصوص کشورهای نفتا، اروپا و چین را تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل به نظر می‌آید که رهبران و فعالان اقتصادی این کشورها از این که فردی غیر از ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا قرار بگیرد، استقبال کنند و از این رو نتیجه انتخابات در جریان اقتصاد جهانی تاثیراتی ایجاد کند. البته باید توجه داشته باشیم، میزان و شدت، این تاثیر متفاوت از آن چیزی است که عموما در فضای داخل کشور، تصور می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در اقتصاد بین‌الملل، شرایط ویژه‌ای است که کرونا بر تمامی کشورها، به ویژه کشورهای آمریکایی و اروپایی حاکم کرده است. این اتفاق آنچنان شکاف بزرگی را در عرصه جهانی حاکم ساخته که نمی‌توان حتی با تغییر رفتار یکی از بزرگترین بازیگران اقتصادی جهان، انتظار تحولی جدی را داشت.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که با توجه به قدرت چین، دیگر آمریکا نمی‌تواند به تنهایی نقش موتور محرک را در اقتصاد جهانی ایفا کند. بنابراین در شرایطی که کرونا توانسته حتی نوع کسب‌وکارها را هم تغییر دهد و به نوعی شاهد پوست اندازی کل اقتصاد جهانی هستیم، برای ایجاد تحرک جدید در اقتصاد دنیا باید در انتظار واکسنی و درمانی برای بیماری کرونا بود که تحقق این مهم هم حداقل یک الی دو سال زمان می برد. بنابراین تا آن زمان، نمی‌توان از تحولاتی مانند تغییر رئیس جمهور آمریکا انتظار تاثیر ویژه‌ای بر مراودات اقتصادی داشت.

قرائتی در ادامه با اشاره به ضربه کرونا بر اقتصاد آمریکا و از بین رفتن بیش از چهار میلیون فرصت شغلی در این کشور خاطرنشان کرد: هر فردی که رئیس جمهور آمریکا شود در این شرایط توجه ویژه خود را ناچار است بر اقتصاد داخلی آمریکا قرار دهد.توسعه تولیدات داخلی و افزایش صادرات مهم‌ترین ابزار این هدف‌گذاری هستند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که ارزش دلار در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کند تا محصولات آمریکایی توان رقابتی بهتری برای صادرات به سایر کشورهای جهان داشته باشند. که این سیاست البته در خصوص بقیه اقتصادهای جهان هم حاکم است و در آینده نزدیک جنگی ارزی را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به شیوه‌های متفاوت بایدن و ترامپ در اعمال سیاست خارجی دولت‌های خود ادامه داد: شاید مهم‌ترین تفاوتی که در صورت عدم رای‌آوری ترامپ در عرصه اقتصاد جهانی رخ دهد، تعامل بهتر بایدن با دنیا باشد. امری که منجر به وفاداری آمریکا نسبت به معاهدات جهانی خواهد شد و روابط آمریکا با بزرگترین شریک تجاری‌اش چین که در دوره ترامپ دچار مشکلاتی شده است را ترمیم خواهد کرد. این رفتار هم به نفع آمریکاست، چون بازار بزرگ چین را برای صادرات محصولات آمریکایی فراهم می‌سازد و هم به نفع چین خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که کرونا عامل اصلی تعیین کننده اقتصاد جهانی باشد، سایر عوامل نمی‌توانند نقش موثری ایفا کنند. این موضوع حتی در خصوص اقتصاد کشور ما هم حاکم است. مشکلات اقتصادی در کنار مساله تحریم دلایل مهم‌تری نیز دارد، که تا آن‌ها اصلاح نشوند، اشتباه است تصور کنیم با تغییر سیاست‌های تحریمی دولت آمریکا، اقتصاد ما نیز دچار تحول خواهد شد.