۰ نفر

به دنبال شروع دور جدید درگیری‌ها در قره باغ:

عراقچی: مرزهایمان را با ارمنستان بسته‌ایم

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱:۵۹
کد خبر: 478330
عراقچی: مرزهایمان را با ارمنستان بسته‌ایم

معاون سیاسی وزیر خارجه ادعاها درباره ارسال سلاح و نیروی نظامی از ایران به ارمنستان را تکذیب کرد و گفت: از شروع دور جدید درگیری‌ها مرزهایمان را با ارمنستان بسته‌ایم و اجازه انتقال سلاح به طرفین درگیری را ندادیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که هفته گذشته و در چارچوب سفری منطقه ای به عنوان فرستاده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ و معرفی طرح ایران برای حل این مناقشه در اولین مقصد این سفر به باکو رفت، در گفت‌وگو با شبکه ITV (شبکه تلویزیونی اجتماعی) جمهوری آذربایجان عنوان کرد که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران می تواند به خاتمه مسالمت آمیز درگیری در قره باغ کمک کند.

عراقچی نگاه واقع بینانه، رویکرد منطقه ای و مشارکت کشورهای تاثیر گذار منطقه را از ویژگی های طرح جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ایران با یک مشارکت منطقه ای می خواهد این موضوع را حل و فصل کند و دو طرف را به خواسته های خود برساند.

وی گفت که طرح ایران بر یک سری اصول پذیرفته شده بین المللی استوار است از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، اصل تغییر ناپذیری مرزها، خاتمه اشغال، رعایت حقوق اقلیت ها و بازگشت آوارگان.

عراقچی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این شرایط این است که هر تلاشی که می توانیم انجام دهیم و هر ایده ای که می تواند کارساز باشد را بررسی کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت که پیشنهاد ایران با حسن نیت کامل ارائه شده و دنبال این است که بتواند به تلفات انسانی و غیر انسانی خاتمه دهد.

وی افزود: امیدوارم که بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم، اما مشکلات پیچیده ای در این مسیر وجود دارد.

بر اساس این گزارش، معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه این گفت و گو گفت: اگر همه طرف ها حسن نیت داشته باشند و از مداخله برخی کشورهای خارج از منطقه که به دنبال تخریب روابط هستند، جلوگیری شود، ما می توانیم به نتیجه برسیم.

وی همچنین گفت: از ابتدای شروع دوباره درگیری ها ما تماس های خود را برای خاتمه بحران آغاز کردیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: موضع ایران همیشه حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مخالفت با اشغال و تاکید بر آزادسازی مناطق اشغال شده بوده و این موضع در طول ۲۷ سال گذشته تغییر نکرده است.

عراقچی یکی از اصولی که همه کشورها باید به آن پایبند باشند را رعایت حقوق بشردوستانه برشمرد و افزود: عدم حمله به اماکن غیر نظامی و عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان بیگناه، یکی از اصول مهم حقوق بشردوستانه است و همه باید آن را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق ما شاهد حملات ناجوانمردانه به شهرها و کشته شدن  مردم بیگناه خود بودیم و با هرگونه حمله به شهرها و مردم بیگناه توسط هرکسی که باشد مخالف هستیم و محکوم می‌کنیم.

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی برای حل مناقشه قره باغ همچنین گفت که حمله به شهر بردع و کشته شدن مردم بیگناه از نظر ایران محکوم است و افزود: من با خانواده قربانیان این حمله و با دولت و ملت جمهوری آذربایجان ابراز همدردی می کنم.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در طی هفته های گذشته شاید صدها مورد اصابت موشک، خمپاره و راکت های جنگی به مناطق مسکونی مرزی ایران وجود داشته. برخی خانه های روستایی خسارت دیده، اما خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که از هر دو طرف این اصابت ها صورت گرفته، البته در یک عملیات جنگی اشتباهات و اصابت های تصادفی محتمل است. ما از هر دو طرف درگیر بارها تقاضا کردیم که دقت و مراقبت کنند که گلوله های آنها به سمت مرز ایران نیاید و تلاش کردیم تا این مسئله به تنش تبدیل نشود.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: ادعاهای موجود درباره ارسال سلاح و نیروی نظامی از ایران به ارمنستان را کاملا تکذیب می‌کنم و به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد. ما از شروع دور جدید درگیری ها مرزهای خود را با ارمنستان بسته‌ایم و اجازه انتقال سلاح به طرفین درگیری را ندادیم.

وی افزود: این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است و ما با ارسال سلاح به این مناطق و ارمنستان به هیچ وجه موافقت نکردیم و نمی‌کنیم.

عراقچی با بیان اینکه برای مردم جمهوری آذربایجان صلح پایدار همراه با رفع اشغال از مناطق سرزمین جمهوری آذربایجان را آرزو می کنم، اظهار داشت: امیدوارم مردم و دولت ایران و جمهوری آذربایجان یک روابط دوستانه و گرم بر اساس احترام متقابل داشته باشند و خوشحالم که عین این مطلب را از زبان رئیس محترم جمهوری آذربایجان هم شنیدم.