۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ردیابی نظرسنجی‌های انتخاباتی ایالات متحده/ چه کسی پیشتاز انتخابات۲۰۲۰ است؟

۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۴۷
کد خبر: 477059
ردیابی نظرسنجی‌های انتخاباتی ایالات متحده/ چه کسی پیشتاز انتخابات۲۰۲۰ است؟

روز به روز موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نزدیک‌تر می‌شود، عموم نظرسنجی‌های ملی انجام شده در این زمینه حاکی از پیشتازی بایدن در این انتخابات و پیشی گرفتن از دونالد ترامپ هستند.

اقتصادآنلاین – محمدمهدی الحسینی؛ به گزارش د تلگراف، میانگین ۱۰ نظرسنجی انجام شده اخیر بیانگر آن است که تقریبا بیش از نیمی از آمریکایی‌ها در انتخابات پیش رو از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها حمایت می‌کنند در حالی که حمایت از دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی ایالات متحده در مقایسه با وی چندان قابل توجه نیست.

آمریکایی‌ها برای انتخاب رییس جمهوری آتی خود روز سه شنبه سوم نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند تا یا فرصت چهار ساله دیگری به دونالد ترامپ داده باشند و یا کلیدهای کاخ سفید را تحویل جو بایدن نامزد دموکرات‌ها دهند.

با این وجود، در فاصله یک ماهه تا برگزاری انتخابات یعنی در روز دوم اکتبر دونالد ترامپ با مشاهده علائم ابتلا به کووید - ۱۹ به بیمارستان منتقل شد، اگرچه او اکنون بهبود یافته است اما هنوز هم چندان مشخص نیست که ابتلای وی به ویروس کرونا چه تاثیری در رقابت‌های ریاست جمهوری بر جای خواهد گذاشت.

سن، جنسیت و وزن ترامپ او را در رده نسبتا پرخطر برای بدترین اثرات ویروس کرونا قرار داده است، بهبودی او توانایی برگزاری تجمع‌های مردمی که توسط هواداران وفادار او ترتیب داده شده با مشکلاتی مواجه کرده است. از سوی دیگر، گزارش‌ها بیانگر آن است که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که در عین حال نخستین رهبر جهان بود که تست ویروس کرونای او مثبت اعلام شد، پس از خروج از بیمارستان با همدردی قابل توجه مردمی روبرو شد و میزان حمایت‌های او در طول این مدت از ۴ درصد به ۴۰ درصد رسید. با این وجود، اگرچه ترامپ جایگاه مردمی خود را در انتخابات ۲۰۱۶ اکنون تا حدودی از دست داده است اما خیلی زود است که بخواهیم در مورد برنده قطعی انتخابات و ساکن آتی کاخ سفید نتیجه گیری قطعی داشته باشیم.

چه کسی پیشتاز رهبری ۲۰۲۱ است؟

1111111

نمودار ردیابی نظرسنجی‌های انتخاباتی ۲۰۲۰؛  پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ در نظرسنجی‌های ملی (به صورت میانگین نظرسنجی‌ها در طول ده روز اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.)

مشاجره‌های مناظراتی

دونالد ترامپ و جو بایدن به عنوان نامزدهای نهایی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات ایالات متحده در نخستین مناظره انتخاباتی در ماه سپتامبر با یکدیگر رو در رو شدند. در یک مناظره که از لحاظ اخلاقی هم روند پیشروی مناسبی نداشت، دو نامزد انتخاباتی در مورد سوابق و مسائلی همچون اقتصاد و البته دیدگاه‌های نژادپرستانه به یکدیگر تاختند.

در میانه مناظره ترامپ چندین بار از سوی کریس والاس، مجری برنامه به دلیل تاختن بیش از حد به رقیب انتخاباتی خود مورد خطاب قرار گرفت و مهمترین مکالمه‌ای که از این مناظره بیرون آمد خطاب قرار دادن ترامپ از سوی بایدن بود زمانی که از او خواست تا خفه شود؛ جمله‌ای که بایدن پس از بارها قطع مداوم سخنان خود از سوی رییس جمهوری ایالات متحده به کار برد.

در دومین مناظره که در نشویل برگزار شد، تندخویی دو طرف بیش از مناظره اول تحت کنترل قرار گرفت، اگرچه دو طرف از توهین به یکدیگر دریغ نداشتند اما کنترل‌های موقت بیش از مناظره نخست مورد توجه قرار گرفت. در حالی که یکی از معضلات مناظره نخست قطع مکرر جملات طرفین از سوی یکدیگر بود، در مناظره دوم که ۲۲ اکتبر برگزار شد، این مشکل با قطع میکروفون نفر مقابل حل شد. در واقع به باور بسیاری مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا همان نبردهای تن به تن گلادیاتوری در گذشته است که اکنون در قامت سیاسی ظاهر شده است.

چهار سال پیش هم نظرسنجی‌های انجام شده بیانگر آن بود که جنگ تن به تن میان دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان و هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در روند کاملا دوشادوش و نزدیک به یکدیگر در حال پیشروی است، اما بر خلاف انتظار بسیاری از تحلیل‌گران این ترامپ بود که پیروز میدان انتخاباتی شد.

در تالارهای شهر چه اتفاقی افتاد؟

پس از لغو مناظره دوم ریاست جمهوری، دو نامزد در سالن‌های جداگانه و در یک پخش همزمان حضور یافتند. یکی از موضوعات مورد مناظره، ریتوییت یک تئوری اشتباه بود با این ادعا «جسدی که به عنوان اسامه بن لادن از سوی نیروی دریایی معرفی شده و اندازه آن دو برابر اسامه بن لادن واقعی بوده» که از سوی ترامپ انجام شده بود و مورد انتقاد بسیاری از کاربران اینترنتی و سیاستمداران قرار گرفته بود، گرچه ترامپ در نهایت عنوان کرد که او تنها دکمه ریتوییت را زده و این کار را بسیار انجام می‌دهد و در نهایت این مخاطبان هستند که باید در مورد راست یا دروغین بودن یک توییت تصمیم گیری کنند.

ترامپ در این مناظره همچنین انکار کرد که مشاور امنیت ملی وی ژانویه پیشین، بزرگترین خطر امنیت ملی دولت ترامپ را شیوع ویروس کرونا در داخل مرزهای آمریکا خوانده بود. در فیلادلفیا هم بایدن عنوان کرد: ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که ۲۱۰ هزار انسان بی‌گناه در اثر ابتلا به کرونا کشته شده‌اند، اکنون رویکرد ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری این کشور چیست؟ هیچ… او هنوز حتی ماسک بر صورت نمی‌زند. بایدن همچنین در پایان مناظره زمانی که می‌خواست به سوال کنندگان نزدیکتر شود، ماسک همراهش را بر صورت زد تا پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده را رعایت کند.

آمار ۴۰ درصدی تایید ترامپ

بر اساس ردیابی نظرسنجی‌های اخیر انجام شده، میزان تایید مردمی رییس جمهوری فعلی ایالات متحده در یک سطح ثابت قرار گرفته است. بر این اساس، به صورت متوسط از ۸ نظرسنجی انجام شده میزان تایید ترامپ در حدود ۴۴ درصد بوده در حالی که در سوی دیگر ماجرا بایدن نزدیک به ۵۴ درصد از تایید مردمی را در اختیار دارد. تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش یا کاهش میزان ابتلا به ویروس کرونا و پشتیبانی دولتی برای مقابله با این بحران، تاثیر مستقیم بر نظرسنجی‌ها و تایید یا عدم تایید هر کدام از کاندیداها داشته است. اگرچه به نظر می‌رسد عده کمی از مردم نظر خود را درباره انتخاب ۴۵مین رییس جمهوری آمریکا در طول این مدت تغییر داده باشند.

222222222222

( در این نمودار خطوط قرمز رنگ بیانگر میزان عدم تایید و خطوط سبز رنگ بیانگر میزان تایید ترامپ در نظرسنجی‌هاست)

میزان تایید و محبوبیت ترامپ چهار سال پیش پس از تصدی مسئولیت ریاست جمهوری به سرعت سقوط کرد و وی در مدت تنها هشت روز به میزان قابل توجهی از آرای مخالف رسید. سه سال پس از آن شرایطی پیش آمد که محبوبیت وی حتی بیش از پیش زیر سوال رفت، شاید بتوان گفت در میان روسای جمهوری آمریکا او در این مرحله از محبوبیت کاهشی قابل توجهی برخوردار است، اگرچه هنوز این میزان بیش از ۴۰ درصد نظرسنجی‌هاست.

در چنین شرایطی اگرچه پیش بینی‌هایی بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده و آرای به صندوق ریخته شده زودهنگام وجود دارد، اما تا برگزاری کامل انتخابات نمی‌توان به صورت قطعی تایید کرد که کدامیک از نامزدها قرار است رییس جمهوری آینده باشد.