۰ نفر

طرفداران ترامپ و بایدن زیر بار شکست می‌روند؟

۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 477003
طرفداران ترامپ و بایدن زیر بار شکست می‌روند؟

با آغاز شمارش معکوس برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فضای سیاسی این کشور ملتهب‌تر شده و نگرانی‌ها از واکنش مردم و نامزدها به نتیجه این رقابت افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، براساس نظرسنجی رویترز که نتایج آن دیروز منتشر شد، بیشتر از 40درصد طرفداران دونالد ترامپ و جو بایدن گفته‌اند که اگر نامزد محبوبشان برنده نشود، نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند. براساس این نظرسنجی که طی 2 هفته اخیر انجام شده، 43درصد هواداران بایدن زیربار پیروزی نامزد جمهوریخواهان نمی‌روند و 41درصد هواداران ترامپ نیز پیروزی رقیب او را برنمی‌تابند. 22درصد طرفداران بایدن و 16درصد طرفداران ترامپ نیز گفته‌اند که اگر نامزد موردنظرشان برنده نشود، در تجمع‌های خیابانی شرکت می‌کنند یا حتی دست به خشونت می‌زنند.

دونالد گرین، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا معتقد است که احتمال خشونت بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد، اما اگر رقابت نزدیک باشد یا یک نامزد ادعای تقلب بکند، دامنه این خشونت خیلی وسیع‌تر خواهد بود. به همین دلیل خیلی از مخالفان ترامپ امیدوارند که نتیجه انتخابات بهانه‌ای به‌دست او ندهد.

نظرسنجی اخیر رویترز و یک مرکز تحقیقاتی در پاریس نشان می‌دهد بایدن با 8درصد اختلاف با ترامپ، پیشتاز میدان است. 51درصد رأی دهندگان گفته‌اند که به نامزد دمکرات‌ها رأی می‌دهند، درحالی‌که 43درصد، نامزد جمهوریخواهان را انتخاب می‌کنند. بایدن همچنین در ایالت‌های ویسکانسین و میشیگان نیز وضعیت بهتری از ترامپ دارد؛ هرچند در ایالت‌های چرخشی مانند پنسیلوانیا، آریزونا و کارولینای شمالی رقابت نزدیک است.

نامزدهای جمهوریخواه و دمکرات نیز در مورد واکنش خود به نتیجه انتخابات اظهارنظرهای متفاوتی داشته‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، بایدن گفته که نتیجه انتخابات را می‌پذیرد، اما تأکید کرده که « تک تک رأی‌ها را بشمارید». از سوی دیگر هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات 4سال پیش، با توجه به اینکه امسال زمان شمارش آرا طولانی خواهد بود، گفته: «بایدن باید صبر کند و تحت هیچ شرایطی نباید همان روز اول شکست را بپذیرد. » این موضوع از آن نظر مهم است که ممکن است نامزد پیشتاز در روز انتخابات، در نهایت بعد از چند روز و شمارش همه آرا به‌ویژه رأی‌های پستی، برنده نهایی نباشد.

رئیس‌جمهور آمریکا اما بارها سلامت انتخابات را زیرسؤال برده و بدون بیان دلیل قانع‌کننده‌ای از احتمال تقلب برعلیه خودش به‌ویژه در روند رأی‌گیری پستی ابراز نگرانی کرده است. او همچنین گفته که اگر ببازد به‌راحتی از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند. ترامپ روز دوشنبه در توییتی ادعا کرد که دادگاهی در پنسیلوانیا درخواست کمپین او برای فرستادن ناظر به دفاتر انتخاباتی را رد کرده است. او با ننگین خواندن این اقدام نوشت: « ما فقط به‌دنبال شمارش آرا به‌صورت عادلانه هستیم. این (کار دادگاه پنسیلوانیا) می‌تواند نتایج خیلی بدی به‌دنبال داشته باشد. »

ترامپ در اظهارنظر دیگری گفته که ممکن است نتیجه انتخابات به دیوان عالی آمریکا کشیده شود. این اتفاق سال 2000هم افتاده بود، وقتی ال‌ گور نامزد دمکرات‌ها به‌دلیل فاصله کم با رقیبش، جورج بوش در فلوریدا درخواست بازشماری آرا را داد. 36روز طول کشید تا دیوان عالی در نهایت درخواست بازشماری او را رد کند و رقابت به نفع نامزد جمهوریخواهان به پایان برسد.

رکورد تازه انتخابات آمریکا

60میلیون آمریکایی تا روز دیروز رأی خود را در صندوق‌ها انداختند که ثبت چنین آمار بالایی در رأی‌گیری زودهنگام، پیش‌بینی‌ها را برای شکستن رکورد مشارکت مردم در انتخابات امسال به واقعیت نزدیک کرده است. بالاترین مشارکت آمریکایی‌ها با 65درصد به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1908برمی‌گردد. به گزارش گاردین، صاحب‌نظران علت این حضور پررنگ را شخص ترامپ و مدیریت ضعیفش در کنترل کرونا که موجب ابتلای 8.8میلیون آمریکایی و مرگ بیش از 230هزار نفر شده، می‌دانند. دکتر لری ساباتو، رئیس و مؤسس مرکز علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا، شرایطی را که رئیس‌جمهور آمریکا در این کشور ایجاد کرده به «کابوس» توصیف می‌کند و معتقد است: «مردم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر این انتخابات مهم‌ترین انتخابات زندگی‌شان نیست، دست‌کم یکی از مهم‌ترین آنهاست. »

یک‌سوم رأی‌هایی که تاکنون داده شده مربوط به 3ایالت پرجمعیت و تأثیرگذار کالیفرنیا، تگزاس و فلوریداست. نظرسنجی‌ها حاکی است که بایدن در کالیفرنیا و فلوریدا از ترامپ جلوتر است، اما در تگزاس رقابت هر دو نامزد تنگاتنگ است. در فلوریدا که 29رأی الکترال دارد، تاکنون 5.3میلیون رأی پستی و حضوری داده شده که 40درصد از 14میلیون رأی‌دهنده ثبت‌شده این ایالت را شامل می‌شود. نامزد دمکرات‌ها در این ایالت 7درصد (400هزار رأی) از رقیبش جلوتر است.

ساباتو معتقد است که اگر ترامپ رأی این ایالت را به‌دست نیاورد، قطعا بازنده انتخابات خواهد بود. به گفته او، جمهوریخواهان نباید خیلی به رسم معمول که دمکرات‌ها زودتر و جمهوریخواهان دیرتر رأی می‌دهند، دلخوش باشند: « هر احتمالی وجود دارد و حتی ممکن است خیلی از طرفداران سالمند آنها به‌دلیل طغیان کرونا اصلا در روز انتخابات زنده نباشند. »