۰ نفر

صعود طلا به امید بسته‌حمایتی

۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۷:۲۵
کد خبر: 475382
صعود طلا به امید بسته‌حمایتی

اونس هفته جدید را نسبتا قدرتمند آغاز کرد و با افزایش ۶/ ۰ درصدی جایگاه خود در بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری را استحکام بخشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این در حالی بود که این فلز ارزشمند هفته گذشته، بیش از ۵/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. دو عامل مهم سبب شد تا طلا بتواند در روز دوشنبه بیش از ۱۲ دلار افزایش قیمت را تجربه کند. دلیل اول بالاگرفتن مجدد نگرانی‌ها درباره افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به‌ویژه در اروپا و آمریکا است.

در صورت ‌وجود موج جدید کرونا و ایجاد محدودیت‌های اجتماعی جدید روند ریکاوری اقتصادی کشورها دچار وقفه خواهد شد؛ موضوعی که همواره سبب افزایش تقاضا برای فلز زرد می‌شود. اما عامل دیگر به افزایش امیدواری‌ها درباره تصویب بسته حمایتی جدید مربوط بود. در حالی که بسیاری از تحلیلگران در روزهای گذشته بر این باور بودند که احتمال تصویب بسته جدید حمایتی در آمریکا قبل از موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری (سوم نوامبر) بسیار پایین است، اما صحبت‌های رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا مجددا سبب شده است تا امیدواری‌ها در این مورد افزایش پیدا کند. نانسی پلوسی روز یک‌شنبه گفته بود به‌رغم اینکه اختلافات او با دونالد ترامپ بر سر جزئیات بسته جدید باقی مانده است، اما می‌توان به توافقی جدید رسید. همچنین پلوسی افزوده بود برای اینکه بسته جدید قبل از انتخابات به سرانجام برسد، باید تا ۴۸ ساعت آینده توافقی حاصل شود. این سخنان امیدوار‌کننده نانسی پلوسی، علاوه بر افزایش ارزش طلا، سبب شد تا شاخص‌های آتی بورس آمریکا نیز روز دوشنبه رنگ سبز به خود بپوشند.

بازگشت خطر کرونا برای اقتصاد

با اینکه بسیاری از اقتصادهای قدرتمند جهان در سال‌جاری رکودی بی‌سابقه را تجربه کرده‌اند، اما هنوز احتمال تعمیق رکود اقتصادی در این کشورها وجود دارد. افزایش مجدد تعداد مبتلایان در اروپا سبب شده است تحلیلگران درباره روند ریکاوری اقتصادی این قاره هشدار بدهند. در صورتی‌که مجددا کرونا بتواند وقفه‌ای در روند ریکاوری اقتصادی ایجاد کند در این صورت احتمال اعمال بسته‌های جدید انبساطی و حمایتی از سوی بانک‌های مرکزی و دولت‌ها وجود دارد. این می‌تواند بهترین خبر برای بازار طلا باشد. طلا سوار بر موج اقدامات انبساطی از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون توانسته است بیش از ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد. تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و افزایش تعداد مبتلایان در اروپا سبب شده است که دولتمردان این کشورها به صرافت وضع محدودیت‌های جدید بیفتند.

ابراز امیدواری نانسی پلوسی

تحلیلگران انتظار دارند طلا همچنان بتواند جایگاه خود در بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری را حفظ کند تا تکلیف عامل اصلی این روزهای بازارها مشخص شود؛ بسته حمایتی در آمریکا. در حالی‌که بسیاری از تحلیلگران باور داشتند که احتمال تصویب بسته حمایتی جدید قبل از انتخابات سوم نوامبر بسیار پایین است، خبرهای جدید سبب شده است که مجددا امیدواری‌ها برای تصویب بسته‌ای جدید قبل از انتخابات افزایش پیدا کند.  ابزار امیدواری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر احتمال توافق در روزهای آینده، همچنین سبب شد شاخص‌های آتی سهام آمریکا در روز دوشبه افزایش پیدا کند. البته عامل دیگر‌ امیدواری به کشف واکسن کرونا تا انتهای سال‌جاری میلادی نیز دیگر حمایت‌کننده از شاخص‌های بورس آمریکایی بود. شاخص آتی S&P ۵۰۰ روز دوشنبه با افزایش نسبتا قابل‌توجه ۷۲/ ۰ درصدی مواجه شد تا بتواند افت ۴/ ۰ درصدی هفته گذشته خود را به‌خوبی جبران کند.  امیدواری بازارها به سخنان روز یکشنبه نانسی پلوسی برمی‌گردد.