۰ نفر

تحقیقات جدید نشان داد؛

زیان ۱۶تریلیون دلاری کرونا بر اقتصاد آمریکا

۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبر: 475205
زیان ۱۶تریلیون دلاری کرونا بر اقتصاد آمریکا

تحقیقات جدید نشان داده که اقتصاد آمریکا ممکن است به‌واسطه تاثیر مخرب شیوع کووید –۱۹، مبلغ ۱۶ تریلیون دلار در هر دو بخش تولید و زندگی مردم، زیان بیند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که اکثر مطالعات، هزینه این ویروس مرگبار را با تاثیر بر تولید ناخالص داخلی ارزیابی می کنند، یک مقاله منتشر شده در نشریه انجمن پزشکی آمریکا رویکرد متفاوتی را بازگو می کند.

«لارنس سامرز» وزیر خزانه داری سابق آمریکا و «دیوید کاتلر» اقتصاددان دانشگاه هاروارد که مولفان این مطالعه هستند، زیان های مالی مربوط به افراد جان باخته بر اثر ابتلا به این بیماری را در کنار هزینه های صرف اقتصادی مورد توجه قرار دادند.

در حالی که شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به حدود ۸ میلیون نفر رسیده و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری از ۲۱۵ هزار نفر گذشته است، محققان بر این باورند که این بیماری احتمالا مجموعا ۶۲۵ هزار نفر را در ایالات متحده تا سال آینده به کام مرگ می کشاند.

محاسبات این محققان حاکی است که با توجه به نظریه ارزش محافظه کارانه ۷ میلیون دلار برای هر زندگی، مرگ های زودهنگام ناشی از ابتلا به کرونا می تواند تقریبا ۴.۴ تریلیون دلار زیان به بار آورد.

تصورات بر این است که ویروس کرونا، تاثیراتی طولانی مدت بر سلامت افراد به ویژه برای بازماندگان با بیماری وخیم یا حاد دارد.

طبق این بررسی، علاوه بر اینکه این پیچیدگی ها به افزایش خطر مرگ زودهنگام منتهی می شود، تبعاتی برای اقتصاد نیز دارد و ۲.۶ تریلیون دلار دیگر برای موارد پیش بینی شده در طول سال آینده تخمین زده می شود.

حتی افرادی که در تماس با این ویروس مرگبار نبوده اند نیز ممکن است تحت تاثیر آن قرار گیرند.

آسیب های ناشی از مرگ عزیزان و تاثیر قرنطینه و تنهایی می تواند به وخامت شرایط سلامت روان منجر شود.

ضرر این مساله نیز به اقتصاد وارد می شود به طوری که تقریبا ۱.۶ تریلیون دلار به واسطه نقصان سلامت روان از دست می رود.

بقیه زیان های مالی که تقریبا نیمی از رقم مجموع است، با کاهش درآمدها به دلیل رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مرتبط است.

محققان در این مطالعه به تخمین قبلی دفتر بودجه کنگره آمریکا استناد کردند که در مجموع ۷.۶ تریلیون دلار زیان تولید در جریان دهه آتی را پیش بینی می کند.

این مطالعه در ادامه حاکی است: زیان اقتصادی بیش از دو برابر مجموع هزینه های مالی برای همه جنگ هایی است که آمریکا از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ از جمله در افغانستان، عراق و سوریه درگیر آن بوده است. در نتیجه، مجموع هزینه تخمین زده شده بیش از ۱۶ تریلیون دلار یا تقریبا ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی سالیانه ایالات متحده است و زیان هر خانواده چهار نفره حدود ۲۰۰ هزار دلار ارزیابی می شود.

این مقاله در حالی منتشر شده که نمایندگان آمریکا در حال بحث و بررسی بسته محرک مالی دیگری هستند که با هدف کاستن از زیان ناشی از شیوع کرونا درنظر گرفته شده است.

محققان تاکید دارند که جبران اقتصادی باید دستکم ۵ درصد از بودجه مربوط به افزایش آزمایش ها و ردیابی تماسی را دربرگیرد، زیرا سرمایه گذاری حدود ۶ میلیون دلار منجر به هزینه های پیشگیرانه ۱۷۶ میلیون دلاری می شود.

در ادامه این مقاله آمده است: افزایش سرمایه گذاری در آزمایش و ردیابی تماس ها می تواند مزایای اقتصادی داشته باشد که دستکم ۳۰ برابر بیشتر از هزینه های تخمین زده شده سرمایه گذاری در این رویکردهاست. همچنین حمایت مالی از تمهیدات سلامتی نباید از میان برداشته شود حتی هنگامی که نگرانی های مربوط به همه گیری شروع به کاهش می کند.