شاخص‌های مختلف در بازار املاک و مستغلات نشان می‌دهد که شهرهای مونیخ و فرانکفورت در سال جاری بیشترین ریسک حباب مسکن را داشته‌اند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس بررسی اخیر منتشر شده توسط بانک سرمایه‌گذاری UBS مشخص شد که مونیخ و فرانکفورت دو شهر آلمان، بیشترین ریسک حباب مسکن را دارند. دیگر شهرهای در معرض خطر تورنتو، هنگ‌کنگ، پاریس، آمستردام و زوریخ بودند.

گفتنی است که در مونیخ و فرانکفورت، قیمت مسکن در طول یک سال بیش از 5درصد رشد کرد. قیمت‌ها در دبی (رتبه 24)، بین سال‌های 2010 و 2014، به دلیل قیمت بالای نفت همچنان کاهش یافت.

همچنین در هنگ‌کنگ به دلیل ناآرامی‌ها، قیمت مسکن در این شهر گران به صورت آشکارا کاهش یافت و در مادرید (رتبه 21) و سانفرانسیسکو (رتبه 14) نیز شرایط آرام‌تر شد.

با نگاهی به قیمت مسکن نسبت به اجاره، قیمت مسکن به درآمد، افزایش پرداخت رهن به افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش هزینه‌های ساخت و ساز به افزایش تولید ناخالص داخلی، و در نهایت نسبت قیمت مسکن در شهر و حومه، UBS شاخص ریسک آنها را تعیین کرده است.

از 25شهر مورد بررسی (همه به قیمت بالای املاک و مستغلات مشهور هستند)، هفت شهر در منطقه ریسک حباب قرار داشتند. یازده شهر دیگر دارای "بازار مسکن بیش از حد ارزش‌گذاری شده" بودند که در میان آنها ونکوور، لندن، توکیو و همچنین لس‌آنجلس، استکهلم و ژنو قرار داشتند.

بر اساس این بررسی، تنها شهری که بازار مسکن کمتر از ارزش واقعی را داشت، شیکاگو بود.

شهرهایی که بیشترین ریسک حباب مسکن را دارند، در نمودار ارائه شده مشاهده می‌کنید؛

حباب مسکن