۰ نفر

راه‌اندازی کمپین تحریم کالاهای ترکیه در عربستان

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۳
کد خبر: 472940
راه‌اندازی کمپین تحریم کالاهای ترکیه در عربستان

حساب‌های شبه رسمی سعودی در شبکه‌های اجتماعی با راه انداختن کمپینی از شهروندان این کشور می‌خواهند تا کالاهای ترکیه را تحریم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عربستان عملاً منع ورود تولیدات ترکیه را آغاز کرده است و به بازرگانانی که شرکت‌هایی در ترکیه دارند، دستور داده شده این شرکت‌ها را تعطیل کنند.

بر اساس این گزارش، در کارزار جدید تحریم کالاهای تولید ترکیه، شاهزاده "عبدالرحمن بن مساعد" شرکت دارد و در توییتی نوشت: همگان را به تحریم مردمی کامل تولیدات ترکیه دعوت می‌کنم.

این گزارش می‌افزاید: فعالان سعودی با شرکت در این کمپین مخالفت و تأکید کردند؛ دلیل قانع‌کننده‌ای برای تحریم کالاهای ترکیه وجود ندارد.

فعالان سعودی افزودند که جایگزین تولیدات ترکیه تولیدات امارات خواهد بود که برخی سعودی‌ها با آن مخالف و معتقدند که این کالاها بی کیفیت هستند و کمپین‌هایی برای تحریم این کالاها به راه انداخته بودند.

"عجلان العجلان" رییس هیأت مدیره اتاق بازرگانی ریاض در توییتی نوشت: تحریم کالاهای ترکیه چه در سطح واردات و چه سرمایه‌گذاری و چه گردشگری مسؤولیت هر شهروند عربستانی است.

وی درخواستش برای تحریم ترکیه را این گونه توجیه کرده که آن پاسخی به دشمنی دولت ترکیه با رهبری عربستان و شهروندان است.

در همین ارتباط، "نائل اولوباک" رییس کمیته روابط اقتصادی خارجی ترکیه گفت: این تحریم صرفاً شایعات است؛ مگر آنکه شرکت‌های ترکیه یا مقام های رسمی عربستان آن را تأیید کنند.

وی افزود: میزان صادرات ترکیه به عربستان ۱۷ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته اما به شکل رسمی متوقف نشده است.

تنش در روابط ترکیه و عربستان که پس از کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود در ۱۰ مهرماه ۹۷ در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول ترکیه شدت گرفته بود، اکنون به حوزه بازرگانی کشیده شده است.

پیش‌تر شرکت‌های ترکیه‌ای عربستان را متهم کرده بودند که مانع از انتقال کالای ترکیه‌ای به این کشور می‌شود.

عربستان پانزدهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه است و ریاض اقلامی چون فرش، منسوجات، مواد شیمیایی، حبوبات، لوازم منزل و فولاد به عربستان صادر می‌کند.

ارزش صادرات ترکیه در هشت ماهه سال جاری میلادی بالغ بر یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی کاهشی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

پیش از این نیز، تنش در روابط سیاسی عربستان و ترکیه به حوزه گردشگری کشیده شده بود؛ به طوری که چندی پیش اتاق بازرگانی ریاض سعودی از آژانس‌های هواپیمایی این کشور خواسته بود مقاصد گردشگری جدیدی را جایگزین ترکیه و شهرهای آن کنند.

تنش در روابط آنکارا و ریاض از مهرماه ۹۷ و کشته شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه بشدت افزایش یافت و دولت ترکیه درخواست معرفی عاملان اصلی این پرونده را مطرح کرد.

از دیگر نقاط اختلاف آنکارا و ریاض بر سر گروه اخوان المسلمین است؛ در حالی که ترکیه حامی سرسخت این گروه است، عربستان اخوان المسلمین را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده و فعالیت آن را در کشور خود ممنوع کرده است.