۰ نفر

فراخوان علی‌اف برای مناقشه قره‌باغ

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۲
کد خبر: 472698
فراخوان علی‌اف برای مناقشه قره‌باغ

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه از کشورهای منطقه خواست تا در روند حل مناقشه قره باغ میان این کشور و ارمنستان بطور فعال ایفای نقش کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی اف در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی  روسیه افزود: با وجود این که بیش از  30  سال از بروز این مناقشه  می گذرد ولی هنوز هم صلح برقرار نشده و رژیم  آتس بس بیش از 20 سال بود  که میان طرفین ادامه داشت اما مشخص بود که این آتش بس پایدار نیست.

  رییس جمهوری آذربایجان افزود:  درگیری های نظامی فعلی در منطقه مورد مناقشه  قره  باغ نیز بار دیگر پایدار نبودن آتش بس را نشان  داد .

  علی اف با اشاره به این که گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ در سال 1992 میلادی در یک شرایط خاص آن دوره تاسیس شده بود ، تصریح کرد: این که گروه میانجی مینسک در آن دوره مصادف با فروپاشی شوروی   ، بر چه مبنای تاسیس شده بود،  برای من هنوز  هم قابل درک نمی باشد  چرا  که تاسیس یک  اتحاد و یا ایجاد یک فرمت موقت باید بر اصول مشخص مبتنی شود .

   رییس جمهوری آذربایجان افزود : بنا بر این به نظرم کشورهای منطقه باید در این مساله بطور فعال حضور یابند و نهادهای بین المللی ضمانت لازم را ارایه دهند و البته آذربایجانی ها  باید به سرزمینهای خود در قره باغ  برگردند .

  علی اف در ادامه سخنان  خود با اشاره به اهمیت همکاری های منطقه ای گفت : این  همکاری در سالهای اخیر در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، حمل و نقل و انرژی نتایج خوبی داشته است و  جمهوری آذربایجان با کشورهای همسایه در راستای تقوییت همکاری بر مبنای یک فرمت منطقه ای بطور فعال مشارکت دارد .  

  وی امضای کنوانسیون تعیین  رژیم  حقوقی دریای خزر میان  کشورهای حاشیه  این  دریا را  از نمونه های بارز همکاری های منطقه  ای عنوان کرد و افزود : در حال حاضر شرایط ژئوسیاسی تغییر یافته و متفاوت از سال 1992 میلادی می باشد و  باید آن را مد نظر داشت .

 علی اف ابراز عقیده  کرد که آن عده از کشورها ی  قادر به ادای سهمی برای حل مناقشه که  جمهوری آذربایجان به  صداقت و عدالت انها احترام قایل است ، می توانند ضامن صلح  درازمدت در منطقه باشند.

  بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد .

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

  در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.