۰ نفر

با طرح ادعاهای اثبات ‌نشده؛

دادگاهی در آمریکا ایران را محکوم کرد

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۸
کد خبر: 472060
دادگاهی در آمریکا ایران را محکوم کرد

دادگاهی در واشنگتن خواستار پرداخت ۱.۴۶میلیارد دلار از سوی ایران به خانواده یک مأمور سابق «اف‌بی‌آی» شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک قاضی آمریکایی، با طرح ادعاهای اثبات‌نشده ایران را به پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار به عنوان غزامت به خانواده «رابرت لوینسون» محکوم کرده است.

برخی گزارش‌ها، «رابرت لوینسون» کارمند سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مأموریت به سفارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) راهی ایران شده بود.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است. بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی با لباس زندانیان گوانتانامو منتشر شد.

به نوشته پایگاه نشنال، خانواده رابرت لوینسون گفته‌اند حکم این دادگاه در واشنگتن «اولین گام برای پیگیری عدالت» برای لوینسون است.

«تیموثی کلی»، قاضی آمریکایی گفته که خانواده لوینسون احتمالاً تنها بخش کمی از این ۱.۶۴ میلیارد دلار را دریافت خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران از شرکت در جلسه دادگاه مذکور برای رسیدگی به این پرونده خودداری کرده و قرار است غرامت‌های مذکور از محل صندوق ویژه‌ای که دولت آمریکا ایجاد کرده پرداخت شوند. منابع مالی این صندوق از جریمه‌های ناشی از نقض تحریم‌ها تأمین خواهد شد.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران فروردین‌ماه سال جاری اعلام کرد بنابر اسناد معتبر، رابرت لوینسون فوت کرده است. او تصریح کرد بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است. 

موسوی همچنین گفت: « اگر برای آمریکا فوت ایشان قطعی شده است می تواند بدون بهره برداری سیاسی و تلاش برای سوءاستفاده از عواطف خانواده لوینسون این موضوع را اعلام کند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنین تأکید کرده‌اند لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در دادگاه انقلاب یا هیچ‌یک از محاکم ایران ندارد.