۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهبود وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا با مشکل مواجه شد/ امید به شرایط بهتر در سه ماهه چهارم سال هم از بین رفت؟

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
کد خبر: 471969
بهبود وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا با مشکل مواجه شد/ امید به شرایط بهتر در سه ماهه چهارم سال هم از بین رفت؟

به دنبال موج دوم شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بخش خدمات که از چرخ‌دنده‌های اصلی اقتصاد به شمار می‌رود، اقتصاد منطقه یورو در ماه سپتامبر باز هم در سراشیبی قرار گرفت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، با توجه به بررسی انجام شده، افزایش مجدد مبتلایان به ویروس کرونا و اعمال محدودیت بر روی برخی فعالیت‌ها که منجر به آسیب رسیدن به بخش خدمات شد، بهبود اقتصادی منطقه یورو در ماه سپتامبر را با تزلزل مواجه کرد.

بر اساس نظرسنجی رویترز در ماه گذشته، افزایش نرخ مبتلایان در این منطقه، بزرگترین تهدید برای بهبود به شمار می‌آید، و همچنین برای سیاست‌گذارانی که امیدوار بودند، وضعیت اقتصاد پس از تجربه انقباض 11.8درصدی در سه ماهه دوم، اکنون بهتر شود، نگرانی به بار آورد.

به منظور حمایت از اقتصاد، بانک مرکزی اروپا قصد دارد 1.35تریلیون یورو خرید دارایی‌های که مرتبط با این پاندمی است را افزایش دهد و اتحادیه اروپا نیز ایجاد صندوق احیای 750میلیارد یورویی خود را برای سال آینده اعلام کرد.

اما با این وجود، بر اساس شاخص IHS Markit که معیار مناسبی برای سنجش سلامت اقتصادی به شمار می‌رود، این شاخص از 51.9در ماه آگوست، به 50.4 در ماه سپتامبر سقوط کرد.

بر اساس شاخص مدیران خرید (PMI)، صنایع خدماتی که حدود دو سوم از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند، از 50.5 در ماه آگوست، به 48 کاهش یافت. البته از برآورد اولیه 47.6 اندکی بهتر بود.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد در IHS Markit گفت: "با وجود افت اقتصاد منطقه یورو در ماه سپتامبر، احتمال رکود مجدد در سه ماهه چهارم سال به وضوح افزایش یافته است."

"این وضعیت بیشتر به این مسئله بستگی دارد که آیا می‌توان موج دوم شیوع را کنترل کرد و محدودیت‌های فاصله اجتماعی را کاهش داد تا فعالیت بخش خدمات دوباره از سر گرفته شود یا خیر."

با توجه به این که روند بهبود زمان‌بر است، تقاضا برای خدمات در ماه سپتامبر کم شد و حساب شرکت‌ها برای هفتمین ماه کاهش یافت. شاخص جدید کسب و کار از 49.8 به 48.1 سقوط کرد.

با این حال هنوز هم خوش‌بینی‌ها نسبت به سال آینده وجود دارد و شاخص تولید از 57.8 به 60.5 رسیده که بالاترین میزان آن از ماه فوریه بوده است.