۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برنامه‌های اقتصادی بایدن و ترامپ برای آمریکا/ حرف آخر را کنگره خواهد زد

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴
کد خبر: 471922
 برنامه‌های اقتصادی بایدن و ترامپ برای آمریکا/ حرف آخر را کنگره خواهد زد

برنامه‌های بایدن و ترامپ هرکدام بخش‌های کاملا متفاوتی از اقتصاد آمریکا را هدف گرفته است اما اینکه کدام اجرایی شود، چندان به رییس جمهور بستگی ندارد زیرا قدرت اصلی در دست کنگره است.

اقتصادآنلاینصبا نوبری؛ یک کاندیدای ریاست جمهوری می‌خواهد مالیات‌ها را افزایش دهد، دیگری به دنبال کاهش آن است. یکی به دنبال تداوم جنگ تجاری است و دیگری از تنش دوری می‌جوید اما هیچ‌کدام از این اقدامات بدون تایید کنگره شدنی نخواهد بود.

سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی ترامپ و بایدن بیانگر دید کاملا متفاوت این دو به اقتصاد آمریکا و نقش جهانی این کشور است.

بایدن در دستور کار دارد که بیشتر به سراغ افراد فقیر برود که به معنای دور شدن از سیاست‌های فعلی ترامپ و بازگشت به مسیری است که زمانی که معاون اول اوباما بود پیش گرفته بود.

در مقابل ترامپ قول داده که اقتصادی خوب را برگرداند و نرخ بیکاری را کاهش دهد که البته تحلیلگران به جزییات کم برنامه اقتصادی او انتقاداتی دارند.

یک تحلیلگر در دانشگاه پنسیلوانیا گفته است که برنامه‌های بایدن در واقع گسترش برنامه‌های اجتماعی موجود خواهد بود؛ درحالی که ترامپ همان چیزی را پیش خواهد گرفت که در 4سال گذشته شاهد آن بودیم.

البته اینکه آیا این دو کاندیدا بتوانند برنامه‌های خود را اجرایی کنند کاملا بستگی به این دارد که کدام حزب کنترل کنگره را به دست بگیرد که درحال حاضر قدرت میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تقسیم شده است.

درحال حاضر با پیشروی بایدن در نظرسنجی‌ها، توجه‌ها به احتمالاتی که پیروزی وی و به قدرت رسیدن دموکرات‌ها در کنگره به میان خواهد آورد، جلب شده است.

اگر دموکرات‌ها کنترل کاخ سفید، کنگره یا سنا را به دست بگیرند تغییرات زیادی در سیاست‌های ایالات متحده رخ خواهد داد درحالی که اگر جمهوری‌خواهان بمانند، تغییرات در سیاست‌ها بسیار محدودتر خواهد بود.

بایدن با برنامه اقتصادی با وعده‌هایی برای ایجاد شغل از طریق زیرساخت‌ها و بهبود وضعیت انرژی پاک با اتکا به 4.1میلیارد دلار درآمد از محل مالیات‌هایی بر ثرومندان و کسب‌وکارهای بزرگ در دهه آینده به میدان آمده است.

ترامپ نیز قول داده است که دوران شروع ریاست جمهوری خود تا ماه مارس که آن را بزرگترین اقتصاد تاریخ می‌خواند را دوباره احیا کند.

اقتصاددانان می‌گویند؛ این دو قصد دارند به بخش‌های کاملا مختلفی از اقتصاد سود برسانند.

بایدن قصد دارد به فقیران و طبقه متوسط کمک کند که به این معناست که مالیات‌ها تقریبا بدون تغییر می‌مانند با این تفاوت که بیشتر صرف برنامه‌های اجتماعی خواهند شد.

ریاست جمهوری ترامپ هم معافیت‌های مالیاتی که کنگره در سال 2017 تصویب کرد را گسترده تر خواهد کرد که به معنای کمک به اقشار ثروتمند جامعه و کاهش هزینه‌کرد دولت بر برنامه‌های اجتماعی خواهد بود.

اگر دموکرات‌ها کنترل کنگره را به دست بگیرند، پیشبینی می‌شود که اشتغال کامل همچون دوران پیشاکرونا تا سه‌ماهه دوم سال 2022 باز خواهد گشت.

البته محتمل‌ترین سناریو این است که چه ترامپ و چه بایدن به کاخ سفید برسند باز هم وضعیت اشتغال تا 2023 بهبود نخواهد یافت.

علاوه بر این سیاست‌های دو کاندیدا به نفع آمریکایی‌های به طور فردی خواهد بود و کسب‌وکارها چشم به دو کاندیدا دوختند تا ببینند که چه در دست دارند. برنامه ترامپ در این بین پیشبرد جنگ تجاری با چین است.

حدود 3400کسب‌وکار بزرگ در بخش‌های مختلف آمریکا مثل تسلا، مرسدس بنز از تعرفه‌های گمرکی ترامپ بر صادرات به چین شکایت دارند.

ریاست جمهوری بایدن می‌تواند این سیاست‌ها را تغییر دهد. البته برخی هم اشاره می‌کنند که ممکن است در این راه زیاده‌روی بکند.

می‌توان گفت هر دو کاندیدا به سمتی می‌روند که به تجارت آزاد مشکوک شویم، تنها ابزار متفاوتی را برای رسیدن به این نقطه در دست دارند.