۰ نفر

نخست‌ وزیر عراق:

برخی می‌خواهند روابط خوب عراق با ایران را تخریب کنند

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبر: 471719
 برخی می‌خواهند روابط خوب عراق با ایران را تخریب کنند

مصطفی الکاظمی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پس از گذشت چند ماه از تصدی پست نخست‌وزیری درباره رویکردهای دولت خود توضیح داد و به اتهامات وارده به سیاست‌هایش پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شب گذشته (۳ اکتبر) برای نخستین بار از زمان دستیابی به این پست در ماه می گذشته، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی حاضر شد و درباره جدیدترین تحولات کشورش و رویکردهای دولت خود توضیحاتی را ارائه کرد و به اتهامات و انتقادات وارده به سیاست‌های داخلی و خارجی خود پاسخ داد.

مردم عراق با سیستم کنونی مشکل دارند نه دولت

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با «نبیل جاسم» در شبکه العراقیه تصریح کرد: ملت عراق احساس می‌کند که در مشکلی حقیقی گرفتار آمده و برای همین تظاهرات می‌کند. این یک مرحله گذار در تاریخ عراق نیست بلکه یک مرحله محوری است زیرا ملت احساس می‌کند که عراق تهدید شده است و حال و آینده آن در خطر است. دولت پیشین استعفا کرد و دولت کنونی آمد.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: اعتراضات اکتبر گذشته عامل اصلی تشکیل دولت کنونی شد و ما باید به این امر توجه کنیم که میان دولت و ملت بحرانی وحود ندارد بلکه بحران میان ملت و سیستم سیاسی کشور است. برای همین در نخستین سخنرانی‌ام گفتم که این دولت، دولت راهگشا و حل فصل [بحران‌ها] است نه دولت بحران‌ها. این دولت در شرایط حساس و خطرناک کنونی یک خیمه و چادر برای همه عراقی‌ها است.

برخی گروه‌های سیاسی با منطق گذشته می‌اندیشند

وی افزود: برخی گروه‌های سیاسی همچنان با منطق گذشته می‌اندیشند و فراموش می‌کنند که ۶۰ درصد ملت عراق را نسل جوان تشکیل می‌دهد. از روز نخست اتهامات علیه من وارد شد و تا به امروز ادامه دارد. این به آن دلیل است که آنها درکی از معادله سیاسی ندارد. این نیروها فراموش کرده‌اند که ۶۰ درصد ملت عراق که جوان است، با تکنولوژی و جهان در ارتباط است و محصور جغرافیای عراق نیست.

الکاظمی گفت: برخی از آنها به دنبال تکرار اشتباه گذشته هستند و اگر من به آنها، آنچه را می‌خواهند بدهم، دولت الکاظمی را ستایش می‌کنند و از آن دفاع می‌کنند اما اصول من این را رد می‌کند و برای همین خود را به اقدام دولت برای حمایت از وضعیت امنیتی کشور و جلوگیری از فروپاشی آن و فروپاشی اوضاع اقتصادی و حمایت از توزان در روابط خارجه برای دستیابی به انتخابات زودهنگام شفاف راضی کردم.

نخست‌وزیر عراق افزود: من رضایت خودم و وجدانم و رضایت مردم عراق را بر امور دیگر ترجیح دادم. برخی از فراکسیون‌های شیعی هستند که موضعی ملی دارند و از دولت حمایت می‌کنند اما مشکل در عرف سیاسی است که پس از سال ۲۰۰۳ بنا نهاده شد. اغلب وزرا در دولت کنونی از داخل وزارت‌خانه‌ها انتخاب شدند و فرزندان همان نهادها و موسسات هستند.

اهل خیانت نیستم

وی درباره اتهامات وارده به خود گفت: من افتخار می‌کنم که مرا به شیعی بودن، سنی بودن و کرد بودن متهم می‌کنند زیرا این تنوع عنصر قدرت در عراق است اما واقعیت این است که من خود را یک عراقی ملی می‌دانم که در سرزمین سومر با ارزش‌های حسین، صحابه و ابراهیم نبی  تربیت یافته‌ام. به کسی خیانت نمی‌کنم زیرا کسی که ضعیف‌النفس است و اعتماد به نفس ندارد دست به چنین کاری می‌زند.

آمریکا مرتکب اشتباهات زیادی شده اما از رابطه با آن خجالت نمی‌کشم

الکاظمی در پاسخ به کسانی که از وی برای گرایش به محور آمریکا انتقاد می‌کنند، تصریح کرد: برخی بر روابط عراق با ایالات متحده خرده می‌گیرند درحالی که خود برای رهایی از رژیم صدام حسین به کاخ سفید رفتند. پس چرا این کودتاست؟

وی افزود: ایالات متحده در زمان اشغال تا سال ۲۰۱۱، اشتباهات زیادی مرتکب شد اما به ما در رهایی از رژیم صدام حسین و سپس جنگ با داعش کمک کرد و ما نباید از رابطه‌ای که به نفع ملت عراق است، خجالت بکشیم و شرمسار باشیم. اما برخی از سیاست‌مداران در ظاهرا از آمریکا انتقاد می‌کنند اما در اتاق‌های تاریک از آن اطاعت می‌کنند. 

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: ما از روابط خود با ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی خجالت نمی کشیم و اساسا از هر رابطه‌ای که در خدمت ملت عراق و مشکلات ما را به صفر برساند، شرمسار نیستیم و خجالت نمی‌کشیم.

تهدیدی از آمریکا درباره بستن سفارتش دریافت نکردیم

الکاظمی دریافت تهدید از ایالات متحده آمریکا درباره بستن سفارت آن در بغداد را رد کرد و گفت که عراق هیچ تهدیدی از سوی هیچ دولتی را نخواهد پذیرفت. ما احساس کردیم که آمریکا از تحولات مربوط به امنیت هیأت‌های دیپلماتیک در عراق ناراضی است و این نارضایتی حق آنها است. برخی تلاش می‌کنند که روابط عراق با کشورهای جهان را تیره کنند و عراق را به راحتی  به ناکجا بکشانند.

 وی در این گفت‌وگو که در پایگاه خبری «بغداد الیوم» نیز منتشر شد،  توضیح داد که آمریکایی‌ها همچنین از راکت‌های بی‌هدفی که بر سر عراقی‌ها می‌افتاد، ابراز نارضایتی کردند که آخرین آنها مربوط به حادثه الرضوانیه ایت که طی آن 5 نفر از جمله چند کودک از یک خانواده جان خود را از دست دادند. ..عراق میزان جدیت ایالات متحده درباره توقف این عملیات‌ها و پیگرد عاملان آن را تبیین کرد. سایر هیأت‌های دیپلماتیک عربی و اروپایی نیز از تکرار این حملات، ابراز نگرانی کردند.تبعات خروج هیأت‌های دیپلماتیک از بغداد اگر واقعا اتفاق بیافتد، برای عراق فاجعه است و بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای را برای عراق به همراه خواهد آورد.

تظاهرات‌کنندگان را مزدور کشورهای دیگر یا جوکر نخوانید

نخست‌وزیر عراق در ادامه هرگونه اتهام‌زنی به تظاهرات‌کنندگان و مزدور سایر کشورها دانستن یا جوکر خطاب کردن آنها را رد کرد و گفت: این اشتباه است که ۵۶۰ شهید را جوکر بدانیم. آنها شهدای ما هستند و ما باید آنها را بر دیده منت بگذاریم آنها برای واقعیت دردناک موجود در کشور، وارد این انتفاضه شدند.

توان مقابله با انزوای بین‌المللی را نداریم

وی درباره هدف قرار دادن هیأت‌های دیپلماتیک در کشورش گفت عراق نمی‌تواند با انزوای بین‌المللی مواجه شود و این امر به فروپاشی مستقیم اقتصادی منجر خواهد شد. عراق تجربه تحریم‌ها در زمان دیکتاتوری صدام را دارد و ما پیامدهای آن بر وضعیت عراق و شرایط اجتماعی آن را به طور کلی دیده‌ایم. این انزوا به فروپاشی مستقیم اقتصاد کشور منجر می‌شود. این در حالی است که تا به این لحظه درآمدهای نفتی ما از آمریکا است و اغلب سپرده‌های ما در دست آن است.

بیش از ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی تاکنون از عراق خارج شده‌اند

وی تاکید کرد: تصمیم جنگ و صلح در دست دولت است نه طرف‌های مشخص. عراق در شرایط کنونی و طی چندین ماه اخیر، گفت‌وگوهایی راهبردی با ایالات متحده داشته و ما دستاوردهایی تاریخی در این گفت‌وگو داشتیم و در سفرم به آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور به کاستن شمار نیروهایش و باز استقرار آنها در خارج از عراق متعهد شد.

نخست‌وزیر عراق که پس از بازگشت از آمریکا گفته بود ترامپ وعده داده طی سه سال نیروهای خود را از عراق خارج کند، در پاسخ به موج انتقادات در این‌باره گفت: گروه‌های شیعی از من برنامه عقب‌نشینی آمریکا از عراق طی هشت سال را خواستند و زمانی که ما توانستیم این زمان را کاهش دهیم، اعتراض کردند. آمریکا بیش از ۲۵۰۰ سرباز خود را از عراق خارج کرده است اما برخی طرف‌ها اصرار دارند که با جنجال برخورد کنند و رابطه عراق با جامعه بین‌الملل را تهدید می‌کنند.

سرنخ‌هایی درباره ترور الهاشمی و سایر فعالان در دست است

وی درباره تحقیقات جاری در خصوص ترور «هشام الهاشمی» کارشناس امنیتی عراق گفت که سرنخ‌هایی درباره این ترور و ترور سایر فعالان عراقی به دست آمده است و ما در زمانی مناسب نتایج را اعلام خواهیم کرد. این جنایت، ملت عراق را متحد کرد.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: هر چه قدر که زمان طول بکشد، قاتلان از زیر بار مجازات نمی‌توانند خلاص شوند و برنامه دولت، پیگیری پرونده شهدا و قربانیان اکتبر است...به زودی حقایق مربوط به کشتار تظاهرات‌کنندگان را اعلام خواهیم کرد.

با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی داریم

وی درباره سیاست خارجه دولت نیز توضیح داد: این دولت، دولت تعادل است و عدم دخالت در امور کشورهای دیگر است. روابط ما با کشورهای عربی خوب است. با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی داریم و تلاش می‌کنیم تا از این روابط حمایت کنیم زیرا برخی دوست دارند که این رابطه خراب شود.

«مقتدی الصدر» سید مقاومت است

الکاظمی درباره روابطش با «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر و اتهامات وارده به او مبنی بر گرایشش به مقتدی نیز گفت که این اتهامات ظلم است اما من مواضع سید مقتدی الصدر را ارج می‌نهم. او سید مقاومت است و به اینکه وی مخالف اشغالگری است، خرده‌ای وارد نیست.