۰ نفر

عربستان پیش‌بینی کرد؛

کسری چند میلیارد دلاری در بودجه سال آینده عربستان

۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۵
کد خبر: 471119
کسری چند میلیارد دلاری در بودجه سال آینده عربستان

وزارت دارایی عربستان اعلام کرد به دلیل افت قیمت نفت این کشور انتظار دارد کسری بودجه آن در سال ۲۰۲۰ به حدود ۵۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش رویترز، وزارت دارایی عربستان اعلام کرد با ضربه ای که کاهش قیمت نفت به درآمد این کشور زده است عربستان سعودی انتظار دارد کسری بودجه آن تا 187 میلیارد ریال (49.86 میلیارد دلار) معادل 6.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال آینده افزایش یابد. در حالی که کسری بودجه این کشور برای سال جاری میلادی 131 میلیارد ریال معادل 4.7 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده است .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد الجدان ، وزیر دارایی عربستان در یک کنفرانس خبری گفت کاهش درآمد این کشور در 2020 به 833 میلیارد ریال نسبت به 917 میلیارد ریال پیش بینی شده برای 2019 می‌رسد.

عربستان سعودی بزرگترین اقتصاد در دنیای عرب و بزرگترین صادر کننده نفت در جهان در سال های اخیر از قیمت پایین نفت و اقدامات سختگیرانه در جهت کاهش کسری بودجه رنج برده است .

این کشور تولید نفت خود را کمتر از سهمیه توافق شده طبق قرارداد کاهش تولید اوپک نگه داشته است تا از بازارهای نفت حمایت کند ولی نگرانی در مورد کاهش تقاضای نفت و ضعف اقتصاد جهان قیمت نفت را پایین نگه داشته و بر درآمد آن تاثیر گذاشته است .

صندوق بین‌المللی پول در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که ریاض احتمالاً برای جبران کسری بودجه فزاینده خود مجبور می شود سیاست مالی خود را سخت تر کند .

وزیر دارایی عربستان قبل از اطلاعیه نهایی بودجه در سال جاری گفت که انتظار می‌رود هزینه‌ها در 2020 تا 1.02 تریلیون ریال کاهش یابد در حالی که این مقدار برای 2019 ، 1.048 میلیون تخمین زده می‌شود .

جدان گفت:« بودجه 2020 همچنان بر روی افزایش کارآمدی مدیریت دارایی های عمومی برای حفظ ثبات مالی و رسیدن به بالاترین سود برای هزینه ها کار می کند» .

وی اضافه کرد :« ما همچنان از پروژه های بسیار بزرگ حمایت می‌کنیم و کارآمدی هزینه‌ها را افزایش می دهیم و بخش خصوصی را قدرتمند می‌ سازیم تا اشتغال افزایش یابد» .

انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سال آینده 2.3 درصد باشد در حالی که این مقدار برای 2019 ، 0.9 درصد پیش بینی شده است.وی به تلاش های دولت برای تقویت بخش غیر نفتی مثل گردشگری، سرگرمی، ورزشی، خدمات مالی و پشتیبانی اشاره کرد .

صندوق بین المللی پول اخیراً پیش‌بینی کرده رشد تولید ناخالص داخلی عربستان در سال جاری میلادی تنها 0.2 درصد و در سال آینده 2.2 درصد باشد .

این کشور احتمالا به نفت بشکه ای 71 دلار برای تنظیم بودجه در سال آینده نیاز دارد . قیمت نفت برنت در روز پنجشنبه 60.21 دلار در هر بشکه بود .

ریاض برای پر کردن خزانه در چند سال گذشته به شدت وام گرفته است . جدان گفت پیش‌بینی می‌شود سال آینده بدهی عمومی عربستان تا 754 میلیارد ریال معادل 26 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش یابد، در حالی که بدهی این کشور برای 2019 ، 678 میلیارد ریال معادل 24 درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده است .

انتظار می‌رود حدود 60 درصد کسری بودجه آینده عربستان از طریق بدهی و بقیه آن از ذخایر این کشور تامین شود .