میزان کسری تجاری در آمریکا در طول دوران رکود کاهش پیدا می‌کند اما این بار میزان آن به بیش از 70درصد افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ زمانی که شرایط اقتصادی برای آمریکا رو به وخامت می‌رود، کسری تجاری این کشور، یعنی تفاوت بین صادرات و واردات معمولا کاهش می‌یابد.

با کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده در دوران رکود اقتصادی، واردات کالا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مصرف‌کننده را مورد هدف قرار می‌دهد و از آنجا که آمریکایی‌ها در طول رکود اقتصادی کمتر تمایل به سفر دارند، واردات خدمات (که چگونگی صرف هزینه گردشگران در خارج از کشور برای آن محاسبه می‌شود) نیز کاهش می‌یابد.

در عین حال، سیاست‌های انبساطی پولی منجر به ضعیف شدن دلار و سبب افزایش صادرات و جذب گردشگران خارجی می‌شود.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، این بار همه چیز متفاوت است. با وجود اینکه بیماری همه‌گیر کووید-19، همراه با بحران بی‌سابقه شغلی، عمیق‌ترین رکود اقتصادی را ایجاد کرده، اما رکود کنونی منجر به کاهش معمول کسری تجاری ایالات متحده نشده است.

در واقع کاملا برعکس بوده است. بین ماه‌های فوریه (آغاز رسمی رکود اقتصادی) و ژوئیه، کسری تجاری بیش از 70درصد افزایش یافت.

چندین توضیح احتمالی برای این روند غیرمعمول وجود دارد که واضح‌ترین آن بسته‌ محرک گسترده‌ای است که سبب افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده و در نتیجه واردات، در طول این بحران می‌شود.

فرضیه دیگر، تغییر هزینه‌های مصرف‌کننده از خدمات داخلی، به عنوان مثال رستوران‌ها، کافه‌ها و سالن‌های سینما که همگی تعطیل هستند، به کالاهای در دوران قرنطینه، که در نتیجه سبب افزایش سهم واردات در کل هزینه‌های مصرف‌کننده می‌شود، است.

در همین زمان، صادرات هنوز پس از کاهش شدید به دلیل این بیماری همه‌گیر بهبود نیافته، که بخشی از آن به دلیل تقاضای ضعیف‌تر مصرف‌کننده در سراسر جهان، بخشی به دلیل تنش‌های تجاری با چین و بخشی به دلیل صادرات ضعیف از طریق هواپیما که بر اثر بیماری همه‌گیر و توسط مسائل ایمنی بوئینگ 787مکس تحت تاثیر قرار گرفته، بوده است.

در نمودار ارائه شده، وضعیت تراز تجاری آمریکا در کالاها و خدمات را مشاهده می‌کنید؛

کسری تجاری آمریکا