۰ نفر

شرمساری در اوهایو

۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸
کد خبر: 471076
شرمساری در اوهایو

آنچه «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده سه‌شنبه‌شب در اوهایو رقم زدند، شرمساری بزرگی برای پیشروترین دموکراسی جهان در دو قرن اخیر بود. دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در 90 دقیقه مناظره به توهین و تمسخر یکدیگر پرداختند و با عبور از هر اصل و خط قرمزی نتوانستند حتی یک بحث را به سرانجام برسانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، واکنش طبیعی هر بیننده‌ای در زمان مشاهده این مناظره کاهش صدا، تمرکز بر موضوعی دیگر و در نهایت قطع غیرقابل تماشاترین برنامه بود. اما آنها که تا آخر شاهد این مناظره بودند، در واقع رقم‌خوردن تحول تاریخی جدید در سیاست ایالات متحده را نظاره‌گر بودند: سطح پایین‌ترین بحث سیاسی در تاریخ آمریکا. آنچه سه‌شنبه‌شب در اولین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن رقم خورد جای چندانی برای تحلیل نداشت و نگرانی ناظران و کارشناسان سیاسی در ایالات متحده را برانگیخت و آنها نسبت به فروپاشی دموکراسی آمریکایی در صورت ادامه چنین روندی هشدار می‌دهند.

‌زنگ خطر برای دموکراسی

توماس فریدمن. ستون‌نویس نیویورک‌تایمز

پرزیدنت ترامپ در هفته‌های اخیر و کاملا واضح‌تر در مناظره سه‌شنبه به طور صریح روشن کرده که در انتخابات سوم نوامبر، رأی‌دهندگان فقط دو راه پیش‌روی خود دارند و پیروزی بایدن، هیچ‌کدام از این دو گزینه نیست. رئیس‌جمهوری به روش‌های مختلفی به همه ما گفته که یا پیروز انتخابات خواهد شد یا مشروعیت انتخابات را با ادعای تقلب در آرای پستی-سنتی افتخارآمیز که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به آن می‌بالیدند و ترامپ هم در انتخابات قبلی از همین طریق به پیروزی رسید - زیر سؤال خواهد برد و دعوا را به دیوان عالی یا کنگره خواهد کشاند که در هر دو نهاد هم اکثریت با هوادارانش است. واضح‌تر از این نمی‌توان گفت: دموکراسی ما در معرض خطر بی‌سابقه‌ای قرار دارد؛ بیشتر از زمان جنگ داخلی، بیشتر از بحران پرل هاربر، بیشتر از بحران موشکی کوبا و بیشتر از واترگیت.

نگرانم چون فیس‌بوک و توییتر به موتورهای عظیمی برای ازبین‌بردن دو ستون دموکراسی ما - حقیقت و اعتماد- تبدیل شده‌اند. بله، درست است که این شبکه‌های اجتماعی به بی‌صدا‌ها صدا داده‌اند و این بسیار خوب است و واقعا می‌تواند شفافیت را افزایش دهد. اما این شبکه‌ها همچنین به مخازن تولید نظریه‌ها و تئوری‌های توطئه تبدیل شده‌اند که تعداد زیاد و همچنان رو به رشدی از مردم آنها را باور کرده‌اند. این شبکه‌ها در حال ازبین‌بردن مصونیت شناختی ملت ما -توانایی تشخیص حقیقت از دروغ- هستند و در چنین شرایطی نمی‌توانیم یک دموکراسی سالم داشته باشیم.‌ جمهوری‌خواهان که در گذشته به رونالد ریگان و جورج اچ بوش، محافظه‌کارانی عاقل و منطقی که نمی‌توان در حمایت آنها از منافع آمریکا تردید کرد، رأی دادند، امروز گرفتار شده‌اند. آنها در دام غیرصادق‌ترین، خطرناک‌ترین، تفرقه‌انگیزترین و فاسدترین فرد ممکن افتاده‌اند که کاخ سفید را اشغال کرده است. آنها به‌خوبی ترامپ را می‌شناسند. چهار سال دیگر حضور ترامپ در کاخ سفید، تمام نهادهای ما را از بین می‌برد و کشور از هم خواهد پاشید. البته نکات منفی مناظره دیشب تنها به ترامپ محدود نمی‌شود. مسلما بایدن هم در هیچ بخشی از مناظره سه‌شنبه‌شب درخششی نداشت. اما تردید ندارم که افراد، ارزش‌ها و صداقتی که او با خود به کاخ سفید خواهد برد، از کیفیتی شایسته مردم ایالات متحده برخوردار است.

اگر عملکرد هولناک ترامپ در مناظره سه‌شنبه باعث شد شما احساس کنید که می‌خواهید چهار سال بیشتر او را در کسوت ریاست‌جمهوری ببینید و انتظار داشته باشید که او نتیجه انتخابات را حتی اگر برخلاف میلش باشد خواهد پذیرفت، شهر و کشور شما را دوباره متحد می‌کند و رئیس‌جمهوری خواهد بود که هر آمریکایی به حضورش در کاخ سفید افتخار خواهد کرد، باید به شما بگویم که شما مناظره‌ای غیر از مناظره ترامپ- بایدن را نظاره‌گر بودید.

برای بازگرداندن حداقل ظاهری از وحدت و سلامت عقل، بایدن باید پیروز انتخابات شود و به همین دلیل است که من اکنون به هر سؤالی درباره انتخابات فقط یک جواب می‌دهم: به بایدن رأی دهید؛ اگر لازم است این کار را زودهنگام و از طریق پست انجام دهید، اگر می‌توانید، ماسک بزنید و شخصا رأی دهید. اگر تعدادی کافی از ما این کار را انجام دهیم، بایدن بدون اینکه منتظر آرای پستی باشد می‌تواند پیروز انتخابات شود و به‌این‌ترتیب ترامپ و فاکس‌نیوز نمی‌توانند نتیجه انتخابات را زیر سؤال ببرند.

نزاع شخصی در مناظره اول

مایکل هرش. معاون سردبیر فارن‌پالیسی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق در اولین مناظره، با شخصی‌ترین توهین‌ها از خجالت هم درآمدند. در حالی که ترامپ هوش و اطلاعات عمومی بایدن را زیر سؤال برد، طرف مقابل هم ترامپ را «دلقک» خطاب کرد. محترمانه‌ترین جملات این مناظره این جمله بایدن خطاب به ترامپ بود: «شما بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا هستید» و ترامپ پاسخ داد: «من در 47 ماه بیشتر از آنچه تو در 47 سال انجام داده‌ای، کار کردم جو». در مجموع ترامپ که در نظرسنجی‌ها عقب است، در کل بیشتر و تندتر از بایدن حرف می‌زد و به نظر می‌رسید که کنترل بحث چند بار از دست کریس والاس مجری باتجربه فاکس‌نیوز خارج شد. ترامپ حتی بارها والاس را مورد انتقاد قرار داد.

واکنش‌های اولیه کارشناسان و نظرسنجی‌های بعد از مناظره حاکی از آن بود که بایدن با وجود گاف‌هایی که همیشه می‌دهد بهتر از ترامپ ظاهر شد. نظرسنجی اولیه CNN از ناظران مناظره نشان داد که 60 درصد بایدن را پیروز مناظره دانستند و تنها 28 درصد معتقد بودند ترامپ پیروز بود. انتظار نمی‌رود مناظره سه‌شنبه به طور جدی بر نتیجه رقابت‌های ریاست‌جمهوری تأثیر بگذارد، به‌ویژه به‌این‌دلیل که 86 درصد از رأی‌دهندگان می‌گویند تصمیم خود درباره اینکه به کدام نامزد رأی می‌دهند را از قبل گرفته‌اند و تنها 14 درصد اظهار کردند که هنوز هم برای انتخاب فرد مورد نظر تردید دارند. از زمان برگزاری مناظره‌های تلویزیونی تنها یک بار و در اولین مناظره تلویزیونی در سال 1960 بود که مناظره اول میان ریچارد نیکسون و جان اف کندی تقریبا همه چیز را مشخص کرد.

نکته‌ای که در مناظره اول بیش از همه عجیب بود این بود که چرا بایدن درباره سوابق مالیاتی ترامپ که به‌تازگی نیویورک‌تایمز افشا کرده تنها به یک سؤال ساده اکتفا کرد. طرح جدی‌تر این موضوع می‌توانست ترامپ را به گوشه رینگ ببرد. اما بایدن فقط پرسید که «چرا سوابق مالیاتی خودت را منتشر نمی‌کنی؟» و ترامپ هم جوابی کلی داد که «من در این سال‌ها، میلیون‌ها دلار مالیات پرداخت کرده‌ام».

باید انتظار داشت تا زمان مناظره درباره سیاست خارجی برسد. این مناظره می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد. ترامپ به دلیل فشارهای پشت پرده به اوکراین در ماجرای اقدامات پسر جو بایدن در این کشور کارش به استیضاح کشیده شد و رقیبش می‌تواند آنچه را استیضاح‌کنندگان در بازگوکردنش کوتاهی کردند، افشا کند و از سوی دیگر هم ترامپ همان‌طور که در مناظره اول نشان داد، علاقه دارد تا ماجرای هانتر پسر بایدن و اقداماتش در اوکراین را به میان بکشد.

‌ضربه عمیق به دموکراسی

کریس سیلیزا. سردبیر سی‌ان‌ان

نخستین مناظره انتخاباتی بین دونالد ترامپ و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق (خوشبختانه) به پایان رسید؛ در یک کلام اسفناک بود. این مناظره کاملا وحشتناک بود و واقعا چیزی برای افکار عمومی نداشت تا آنان بتوانند این دو نامزد را بهتر بشناسند و احتمالا این چیزی خواهد بود که آنها در صورت رئیس‌جمهورشدن در آمریکا به مدت چهار سال انجام می‌دهند. بدون تردید این بدترین مناظره‌ای بود که در دو دهه‌ای که این شغل را برعهده دارم، پوشش داده‌ام. این مناظره در حالی انجام شد که بیش از 200 هزار آمریکایی از ویروس کرونا کشته شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد قربانیان این بحران تا اول ژانویه دو برابر شود. به زبان ساده، این مناظره ضربه عمیق به دموکراسی بود. به خاطر داشته باشید که رئیس‌جمهوری برای تغییر شرایط رقابت به این مناظره‌ها احتیاج دارد و اگر موفق نشود، احتمالا به جو بایدن خواهد باخت. اما من در این 90 دقیقه عذاب‌آور مطلقا چیزی ندیدم که بتواند در شرایط تغییری به وجود آورد. ترامپ بر مناظره تسلط داشت اما به این دلیل بود که او، هم سخنان بایدن و هم کریس والاس را در هر موقعیتی قطع می‌کرد. بدون شک این مسئله قوی‌ترین حامیان او را نیز اذیت می‌کند. اما شما واقعا فکر می‌کنید که آنان برای هیجان‌زده‌کردن آمریکایی‌ها به چنین مناظره‌ای نیاز داشتند؟ این مسائل باعث شد که به معنای واقعی این مناظره غیرقابل تماشا باشد. مهم‌ترین چیزی که در مورد این مناظره می‌توان گفت این است که هیچ سورپرایزی وجود نداشت، اتفاقی نیفتاد که رویکردهای رأی‌دهندگان را تغییر دهد یا موجب شود که هیچ‌یک از نامزدها رأیی به دست آورد یا از دست بدهد یا رأی‌دهندگان مردد را به یک نامزد متمایل کند. در تمام مدت ترامپ ادعاهای عجیب و غریب داشت و درباره پرونده بایدن دروغ گفت. او عمدا موضوع پسر بایدن را پیش کشید تا تمرکز او را به هم بزند. در کل می‌توان گفت که رفتار ترامپ برای همه ناخوشایند بود. در آن سو، معاون سابق هم شروع آرامی داشت. پاسخ او به این پرسش که چرا کرسی دیوان عالی نباید قبل از انتخابات پر شود، بسیار پیچیده، صریح و بد بود. با اینکه او می‌دانست بدون شک در برابر چنین پرسشی قرار می‌گیرد اما در نهایت بایدن چیزی برای عرضه به آمریکایی‌ها نداشت. هرچند می‌توانم بگویم در میانه مناظره به ناگاه بایدن قوی ظاهر شد؛ به ویژه زمانی که از عملکرد اشتباه ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا سخن می‌گفت. هرچند به ترامپ این اجازه را می‌داد تا هر زمان که دوست دارد او را به پایین بکشد. البته نمی‌توان از این نکته نیز غافل شد که بدون شک زمانی که بایدن، ترامپ را «دلقک» خواند، بسیاری در کمپین دموکرات‌ها خوشحال شدند؛ هرچند برای من سخت است که نظاره‌گر این موضوع باشم که چگونه جایگاه رهبری کاخ سفید متزلزل می‌شود. بایدن در مواجهه با ترامپ نباید این استعاره را فراموش می‌کرد که «با خوک نباید در گل‌ولای کشتی گرفت؛ چراکه هم کثیف می‌‌شوی و مهم‌تر آنکه خوک از این کار لذت می‌برد».

این مناظره وحشتناک بود

آلیسا روزنبرگ. ستون‌نویس واشنگتن‌پست

تنها 15 دقیقه طول کشید تا نخستین مناظره ‌بین رئیس‌جمهوری ترامپ و جو بایدن به یک آشفتگی نامفهوم تبدیل شود. اما در همان 15 دقیقه رأی‌دهندگان آمریکایی نکاتی را که باید درباره ترامپ می‌دانستند، در صفحه تلویزیون تماشا کردند: عطش او برای سلطه، ناتوانی در کنترل عصبانیتش و اینکه چقدر دشوار است که زندگی معمولی ازدست‌رفته آمریکایی‌ها به حالت عادی بازگردد. من هشت فصل سریال «بازی تاج و تخت» را تماشا کرده‌ام اما درگیری بین ترامپ و بایدن هنوز یکی از وحشیانه‌ترین مواردی بوده که تاکنون در تلویزیون دیده‌ام. البته به عنوان بیننده، تماشای این مناظره بسیار سرگرم‌کننده‌تر از تماشای اژدها و زامبی‌های یخی بود. اما خلاف آنچه تصور می‌شد، ضربات بایدن خیره‌کننده بود. آن‌هم زمانی که ترامپ گفت، او جرئت مقاومت در برابر جناح چپ حزب خود را ندارد؛ به‌ویژه قانون‌گذارانی مانند برنی سندرز، الیزابت وارن، افرادی که نامزد دموکرات‌ها را پیش‌از‌این به چالش کشیده بودند. اما بایدن توانست تا حدودی جلوی ترامپ را بگیرد. اما ترامپ یک میدان گرانشی قدرتمند دارد که حتی برای منضبط‌ترین افراد نیز دشوار است جذب این میدان نشوند. حتی اگر او در انتخابات ماه نوامبر شکست هم بخورد، این مناظره نشان داد که چرا آمریکا برای رهایی از نفوذ ترامپ به زمان بیشتری نیاز دارد. ترامپ معمولا چنان چیزهای نفس‌گیری می‌گوید که مخاطب او تصور می‌کند درگیر چیزی شبیه حملات آسم شده است. با‌وجود‌این بایدن به اندازه ترامپ سقوط نکرد چراکه او از نظر اخلاقی نمی‌تواند بیشتر از این فرو برود. هرچند واقعا سخت است که در برابر شخصیتی مانند ترامپ بتوان همچنان بر اخلاقیات پایبند ماند. من به عنوان تنها یک تماشاچی آن هم کیلومترها دورتر پر از خشم و عصبانیت شدم. هرچند این مناظره در وقت خود به اتمام رسید اما به سختی می‌توان آن را فراموش کرد. بایدن لحظات آخر مناظره را به درخواست از آمریکایی‌ها برای رأی‌دادن صرف کرد. دونالد ترامپ لحظات آخر مناظره را برای سرکوب و کاستن آرا گذراند و در نهایت درباره انتخابات پیش‌رو گفت: «این اتفاق به‌خوبی به پایان نمی‌رسد» و شاید این واقعی‌ترین حرفی بود که او در طول شب مناظره به زبان آورد.