۰ نفر

کابوس شبکه‌های اجتماعی برای انتخابات آمریکا

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷
کد خبر: 470879
کابوس شبکه‌های اجتماعی برای انتخابات آمریکا

فیسبوک و توییتر این روزها بیشتر از دمکرات‌ها و جمهوریخواهان، نگران آینده انتخابات هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، انتخابات آمریکا برای روسای شبکه‌های اجتماعی شبیه به یک کابوس شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، معمولا دوره زمانی بین پایان رای‌گیری و اعلام قطعی نتایج چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. اما این بار احتمالاً چند روز و شاید چند هفته زمان نیاز باشد تا میلیون‌ها رأی پستی پردازش شود. شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها معتقدند، این دوره که دوره طرح ادعا از سوی هر دو نامزد مدعی است، می‌تواند ایالات متحده را به پرتگاهی خطرناک بکشاند. اگر در این دوره زمانی، دونالد ترامپ و جو بایدن خود را برنده انتخابات اعلام کنند، شرایط به‌طرز عجیبی دچار نوسان شده و جامعه به سمت یک بحران خواهد رفت که صحنه اصلی همه این ادعاها و آشوب‌های احتمالی شبکه‌های اجتماعی خواهند بود. 3هفته پیش، مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک گفت که «نگران» است. او در این شبکه اجتماعی نوشت: «با این اختلافی که بین مردم ما ایجاد شده و این موضوع که اعلام نتایج نهایی ممکن است چند روز یا حتی هفته‌ها طول بکشد، احتمال ایجاد ناآرامی‌های داخلی در سراسر کشور افزایش خواهد یافت.»

موضوع شبکه‌های اجتماعی از آنجایی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که در انتخابات پیشین رسوایی کمبریج آنالیتیکا و فیسبوک جنجالی شد و حتی پای زاکربرگ را به کنگره آمریکا برای شهادت مقابل نمایندگان کشاند.

شروع داستان جدید

موضوع از آنجا اهمیت دو چندان پیدا کرده که برخی از دمکرات‌ها مدعی شده‌اند که دونالد ترامپ، شکست را نخواهد پذیرفت و کلید کاخ سفید را به این آسانی‌ها به بایدن واگذار نخواهد کرد. موضوعی که ترامپ از پاسخ دادن به آن تاحدود زیادی طفره رفته است. با این حال، به‌نظر می‌رسد که نقش شبکه‌های اجتماعی در آن دوره بلاتکلیفی برای مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات، بسیار مهم باشد. در این میان، شرکت توییتر اعلام کرده است که اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را که قصد دارد اعتماد عمومی را در انتخابات تضعیف کند، برچسب‌گذاری یا حذف خواهد کرد؛ به‌عنوان مثال ادعای پیروزی قبل از تأیید نتایج انتخابات. از سوی دیگر فیسبوک نیز گفته است که تبلیغات مبارزات انتخاباتی ایالات متحده را تا پیش از اعلام نتایج قطعی پاک می‌کند و هیچ نقطه نظری درباره ادعای پیروزی را تأیید نخواهد کرد. ضمن اینکه اطلاعات غلط در مورد رای‌گیری را نیز حذف خواهد کرد. چند روز پیش نیز، سایت خبری Axios گزارش داد که گوگل هم تبلیغات مربوط به انتخابات را پس از روز رای‌گیری مسدود می‌کند تا پاسخی به همین نگرانی داده باشد. بدین‌ترتیب حالا مطمئن خواهیم شد که اگر ترامپ ادعای پیروزی کند، شرایط به‌وجود آمده در شبکه‌های اجتماعی بزرگ، مانع از انتشار این ادعا خواهند شد. این می‌تواند خطرناک‌ترین لحظه‌ای باشد که هریک از این شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی با آن روبه‌رو شده‌اند. بدین‌ترتیب آنها مجبور خواهند شد هزاران پست سیاسی را سانسور کنند. با شدت گرفتن شور و نشاط، نامزدهای ریاست‌جمهوری ممکن است قول انتقام از تصمیماتی را بدهند که این شبکه‌های اجتماعی مجبور به اتخاذ آن در چنین فضایی شده‌اند. البته تمام شواهد تاکنون نشان داده است که این اتفاق رخ نخواهد داد. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که چنین داستانی، می‌تواند به معنی مشکلات جدی نه‌تنها برای ایالات‌متحده، بلکه برای آینده رسانه‌های اجتماعی باشد.

پیشینه سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی

سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی چندین سال است که در دنیای رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی عملی شده است. در انتخابات پیشین ایالات‌متحده، یک اتفاق پای مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک را به کنگره باز کرد تا توضیحاتی را درخصوص سوءاستفاده از شبکه اجتماعی‌اش ارائه دهد. مؤسسه «کمبریج آنالیتیکا» در جریان انتخابات سال2016 به کمپین ترامپ، تحلیل‌های آماری می‌داد. آنها در این راه به‌وسیله یک اپلیکیشن شخصیت‌شناسی از اطلاعات 87میلیون کاربر فیسبوک سوءاستفاده کردند. ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین که ترامپ، رای‌های الکترال آنها را با اختلاف کمتر از یک درصد اختلاف به‌حساب خود واریز کرد، سوژه‌ای برای جمهوریخواهان در تبلیغات هدفمندشان بود؛ یعنی همان چیزی که مؤسسه کمبریج آنالیتیکا، آن را تخصص خود می‌داند.