۰ نفر

طرح ترامپ برای تحریم کل نظام مالی ایران

۸ مهر ۱۳۹۹، ۹:۱۵
کد خبر: 470528
طرح ترامپ برای تحریم کل نظام مالی ایران

طرح ترامپ برای تحریم کل نظام مالی ایران، آماده شدن آمریکا برای خارج کردن دیپلمات هایش از عراق، حمله موشکی در نزدیکی فرودگاه بغداد و تجلیل ظریف از آیت الله سیستانی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به احتمال آغاز جنگ نفتی جدید میان روسیه و عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک، خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرد که جنگ نفتی خطرناکی میان روسیه و عربستان به دلیل اختلافات درباره قیمت نفت در راه است.

«جولیان لی» یکی از کارشناسان خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که عربستان و روسیه دو عضو اوپک پلاس در شرایط مشابهی در ماه مارس دچار اختلافاتی شدند که این امر منجر به کاهش شدید قیمت نفت شد.

وی افزود که بازگشت محدودیت های جابجایی میان کشورها و حوادث عمومی در سراسر اروپا و همچنین کاهش تدریجی برنامه‌های حمایت از اوپک پلاس از جانب تعدادی از کشورها منجر به کاهش تقاضای نفت شد و در ماه مه گذشته گروه اوپک پلاس تولید نفت را به 9 میلیون و 700 هزار بشکه کاهش داد.

جولیان لی خاطر نشان کرد که آژانس بین‌المللی انرژی طی دوماه گذشته ارزیابی‌های خود را به 400 هزار بشکه در روز و اوپک نیز 500 هزار بشکه کاهش داده است.

لی در ادامه خاطرنشان کرد که بر اساس گزارش تحلیلگران شرکت مالی چند ملیتی « استاندارد چارترد»، عامل اصلی محدود کننده رشد تقاضای نفت، کاهش تجارت، ضعف اقتصاد تعدادی از کشورها و همچنین تاثیر دومینویی ناشی از تعطیلی موسسه‌ها و مشاغل است.

طرح ترامپ برای تحریم کل نظام مالی ایران

سه منبع مطلع در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان خارج را بررسی می‌کند.

منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند دولت ترامپ قصد دارد بیش از ۱۲ بانک ایرانی را تحریم کرده و ارتباط با کل بخش مالی ایران را ممنوع اعلام کند.

این منابع که خواسته‌اند گمنام باقی بمانند می‌گویند این تحریم‌ها دو هدف را دنبال می‌کنند: بستن معدود منافذ مالی موجود در تحریم‌ها که به دولت ایران اجازه کسب درآمد می‌دهد و بی‌اثر کردن وعده «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر.

بلومبرگ نوشته این پیشنهاد هنوز در دست بررسی است و برای دونالد ترامپ ارسال نشده است.

به موجب این پیشنهاد، دولت آمریکا کل بخش‌ مالی ایران را با استناد به فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲ تحریم خواهد کرد. دونالد ترامپ ژانویه سال جاری میلادی این فرمان را برای تحریم بخش‌های صنایع و عمران و معادن ایران صادر کرد.

دولت ترامپ، در صورت نهایی شدن این تصمیمات، نزدیک به ۱۴ بانک ایران که تا به حال مشمول محدودیت‌های آمریکا نبوده‌اند را در فهرست تحریمی قرار خواهد کرد.

بلومبرگ مدعی شده پیشنهاد این تحریم‌ها در ابتدا به دلیل نگرانی از اثرگذاری آنها بر مبادله کالاهای بشردوستانه با ایران با واکنش سرد مقام‌های دولت ترامپ روبرو شد، اما در نتیجه فشارها از داخل و بیرون به دولت، اکنون از حمایت گسترده‌تری برخوردارند.

چند روز پیش منابع خبری گزارش دادند ۵۶ نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» خواستار تحریم کل بخش مالی ایران شده‌اند.

«اسکات پری»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که این نامه به ابتکار او تنظیم شده در این نامه نوشته ۱۴ بانک ایرانی به سامانه سوئیفت متصل هستند.

او مدعی شده وصل بودن این بانک‌ها موجب دسترسی ایران به نظام مالی دنیا شده و تهران را قادر به دور زدن تحریم‌های فعلی می‌کند.

در مجلس سنا به عنوان دیگر شاخه قانونگذاری کنگره هم هفته گذشته سناتور «تام کاتن» به همراه چند سناتور دیگر نامه مشابهی را به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا نوشتند. 

با این حال، قبل‌تر از این تحرکات کنگره، لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) که روابط نزدیک و دیرینه‌ای با رژیم صهیونیستی و به خصوص حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» دارد، این توصیه را مطرح کرده بود. 

لابی «اف‌دی‌دی» و اعضای آن جزو مشاوران غیررسمی دولت ترامپ در امور ایران محسوب می‌شوند و نقش فعالی در تروریسم اقتصادی علیه تهران بازی کرده‌اند.

«مارک دوبوویتز» رئیس لابی «اف‌دی‌دی»  و  «یعقوب نیگل» از اعضای ارشد این موسسه روز ۱۱ شهریور در قالب مقاله‌ای با عنوان «مقابله با ایران قبل از انتخابات نوامبر» نوشته‌اند: ««دو ماهِ باقی مانده به انتخابات نوامبر در آمریکا در مبارزه علیه جمهوری اسلامی ایران و "جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای" این کشور بسیار بااهمیت است. دولت ترامپ باید کارزار فشار حداکثری علیه ایران را ادامه دهد و در عین حال، حفاظ‌هایی را برای جلوگیری از بازگشت [دولت‌های بعدی آمریکا] به توافق‌نامه‌هایِ به غایت ناقصِ گذشته، احداث کند.»

نگارندگان این یادداشت در ادامه به دولت ترامپ توصیه کرده‌اند در نخستین گام، کل بخش مالی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سیاه قرار داده و ۱۳ بانک باقی‌مانده در «سوئیفت» را از این سامانه پیام‌رسان بانکی خارج کند. آنها نوشته‌اند تنها یک بانک باید برای انجام تراکنش‌های مالی مربوط به مبادلات بشردوستانه در سوئیفت باقی بماند.

دابوویتز و نیگل هدف از این سیاست را ایجاد شورش‌های خیابانی در ایران و دامن زدن به ناآرامی‌های داخلی عنوان کرده‌اند. آنها می‌نویسند: «این اقدام، اکسیژن مالی تهران را قطع کرده، باعث دامن زدن به تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های کارگری علیه رژیم شده و برای مذاکرات آتی، اهرم فشار ایجاد خواهد کرد.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

آماده شدن آمریکا برای خارج کردن دیپلمات هایش از عراق

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات غربی و دو مقام عراقی گزارش داد واشنگتن  پیش از روز یکشنبه آمادگی‌ها برای خارج کردن دیپلمات‌هایش از عراق را آغاز کرد.

بنابر اعلام این خبرگزاری، منابع مذکور گفتند تا یکشنبه روند آمادگی‌ها برای خارج کردن دیپلمات‌های آمریکایی در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، آغاز شد. 

به نوشته رویترز، یکی از دیپلمات‌های غربی گفت دولت آمریکا نمی‌خواهد گزینه‌هایش برای ضعیف کردن ایران یا آنچه شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق خواند، محدود شود. وقتی از این دیپلمات سوال شد که آیا پیش‌بینی می‌کند که واشنگتن با اقدامات اقتصادی یا نظامی پاسخ دهد، جواب داد: «حملات».

رویترز در ادامه نوشت وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌اش برای خروج دیپلمات‌های آمریکایی از عراق، از ارائه نظر خودداری و اعلام کرد: ما هرگز درباره مکالمات خصوصی وزیر با رهبران خارجی اظهارنظر نمی‌کنیم. 

همزمان با انتشار شایعاتی از قصد آمریکا برای بستن سفارتش در عراق، اواخر وقت یکشنبه شب برخی رسانه‌ها از جمله «اسکای نیوز» از خروج سفیر آمریکا از بغداد خبر دادند. روزنامه واشنگتن پُست هم خبر داد، آمریکا به دولت عراق و شرکای دیپلماتیک خود گفته که اگر عراق حملات به پرسنل آمریکایی را مهار نکند، در نظر دارد به طور کامل سفارت آمریکا در عراق را تعطیل کند.

واشنگتن پُست در ادامه گزارش خود نوشت: «به گفته یک منبع مطلع، مایک پامپئو، وزیر خارجه (آمریکا) شنبه شب (هفته جاری) به الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) درباره طرح‌ها (برای بستن سفارت واشنگتن در بغداد) اطلاع داد. دو مقام غربی حاضر در بغداد هم گفتند که دفاتر دیپلماتیک کشورهایشان درباره این طرح مطلع شده بودند».

طبق این گزارش، یک منبع دیپلماتیک خبر داد اگرچه هنوز مشخص نیست که کاخ سفید با طرح بستن سفارت آمریکا در عراق تایید کند یا نه اما اگر این طرح به پیش برود، احتمال می رود که بستن سفارتخانه واشنگتن در بغداد ۹۰ روز به طول انجامد که این موضوع روزنه‌ای برای دادن فرصت به واشنگتن برای ارزیابی مجدد این تصمیم خواهد داد.

یک مقام عراقی که نامش فاش نشده، به این روزنامه خبر داد که آمریکا از عراق خواسته اقدامات قویتری علیه «شبه نظامیان» اتخاذ کند و این موضوع نشان می‌دهد در صورت انجام چنین اقدامی امکان منتفی شدن تعطیلی سفارت وجود دارد.

حمله موشکی در نزدیکی فرودگاه بغداد

یک منبع امنیتی به خبرگزاری شفق نیوز گفت، روز دوشنبه حمله‌ای موشکی رخ داد که یک منزل در نزدیکی فرودگاه بغداد را هدف گرفت.

به گفته این منبع، این حمله با موشک کاتیوشا انجام گرفت که به منزلی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد اصابت کرد.

در پی این حمله راکتی به منزلی در نزدیکی فرودگاه بغداد پنج غیرنظامی کشته و دو نفر زخمی شدند.

موشک اندازهای دستی به طور منظم "منطقه سبز" پایتخت عراق را که دفاتر و سفارتخانه‌های دولتی در آن قرار دارند و همچنین فرودگاه بین‌المللی که در مجاورت یک فرودگاه نظامی است، هدف قرار می‌دهند. به طور معمول، چنین حوادثی منجر به تلفات غیرنظامیان و خسارت قابل توجهی نمی‌شود.

در ماه ژوئن، فرماندهی مشترک عراق اعلام کرد که نخست وزیر، مصطفی الکاظمی دستور ایجاد کمیته‌های ویژه برای جلوگیری از چنین حملاتی را صادر کرده است.

تجلیل ظریف از آیت الله سیستانی 

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی به زبان عربی نوشت: حضرت آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر، دژ مستحکم عراق و سرمایه‌ای برای کل جهان اسلام است.

ظریف در این توئیت تاکید کرد: ایران نقش ایشان در برقراری امنیت در عراق و ثبات آن و حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی این کشور و رهایی از قدرتهای اشغالگر و ساختن عراق جدید بر اساس انتظارات ملت برادر عراق را ارج می نهد.