۰ نفر

شکایت جمعی از شرکت‌های آمریکایی از دولت ترامپ

۶ مهر ۱۳۹۹، ۷:۱۹
کد خبر: 469938
شکایت جمعی از شرکت‌های آمریکایی از دولت ترامپ

حدود ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت آمریکایی شامل «تسلا»، «فورد موتور»، «تارگت» و... در دو هفته اخیر دولت ترامپ را به خاطر تعرفه‌های اعمالی بر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی مورد پیگیرد قانونی قرار داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این پروندها که در «دادگاه تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده» علیه رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا و سازمان حفاظت گمرکی و مرزی این کشور گشوده شده‌اند، آنچه را که تشدید غیرقانونی جنگ‌تجاری آمریکا علیه چین از طریق وضع راند سوم و چهارم تعرفه‌ها خوانده شده به چالش کشیده‌اند. در بخشی از این چالش‌ قانونی، شرکت‌های شاکی این بحث را مطرح می‌کنند که دولت ترامپ نتوانسته الزام وضع تعرفه در یک دوره ۱۲ ماهه را رعایت کند و پروسه‌های دولتی در اعمال این تعرفه‌ها رعایت نشده است.

برخی از شرکت‌ها هم دولت ترامپ را به تحمیل جنگ‌تجاری گسترده و بی‌پایان اثرگذار بر میلیاردها دلار کالاهایی که واردکنندگان آمریکایی از جمهوری خلق چین وارد می‌کنند متهم کرده‌اند. در این رابطه پرونده‌های گشوده شده در دو گروه مجزا با نام‌های «فهرست ۳» و «فهرست ۴ای» تعرفه‌های دولت ترامپ را به چالش می‌کشند. «فهرست ۳» شامل تعرفه‌های ۲۵ درصدی است که دولت ترامپ بر ۲۰۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی از چین وضع کرد و «فهرست ۴ای» شامل شکایت علیه تعرفه‌های ۵/ ۷ درصدی بر واردات ۱۲۰ میلیارد دلار از محصولات چینی است. در یکی از پرونده‌ها این ادعا مطرح شده است که دولت ترامپ نمی‌تواند به بهانه سیاست‌ها و اقدامات غیرعادلانه چین در موضوع مالکیت معنوی، اعمال تعرفه‌ را به سایر کالاهای وارداتی از چین سرایت دهد. به گزارش «رویترز»، شرکت‌های شاکی شامل تولیدکننده وسایل‌نقلیه سنگین آمریکای شمالی «ولوگروپ»، گروه خرده‌فروشی قطعات خودروی آمریکایی «پِپ بویز»، شرکت تولیدکننده پوشاک «رالف لورن»، «گروه شرکتی سیسکو»، تولیدکننده گیتار «گیبسون برندز»، واحد مستقر در آمریکای شرکت «لِنوو»، «غذاهای بسته‌بندی‌شده دُل»، یکی از واحدهای شرکت «ایتوچو» و شرکت تولیدکننده تجهیزات گلف «کال-اِوِی گلف».  در پرونده‌ شکایت شرکت بهسازی مسکن «هوم دپات» آمده که این شرکت با تعرفه‌های واردات کف‌پوش‌های بامبویی، دریل‌های بی‌سیم و بسیاری دیگر از محصولات چینی مورد نیازش مواجه شده است. «وال‌گرین»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی و پزشکی آمریکا نیز می‌گوید تعرفه‌های بالاتری را برای واردات محصولاتی همچون کالاهای کوچک جدید فصلی، کمک‌های اولیه، ملزومات خانوار و... می‌پردازد. در این رابطه در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) بود که سرانجام «سازمان تجارت جهانی» پس از دو سال رأی خود را پیرامون جنگ‌ تجاری غول‌های اقتصادی دنیا صادر و اعلام کرد که تعرفه‌های دولت ترامپ علیه واردات محصولات چینی نقض قوانین تجارت جهانی است. دولت ترامپ اما وضع تعرفه بر واردات محصولات چینی را توجیه می‌کند و می‌گوید اعمال آنها به خاطر دزدی مالکیت معنوی و انتقال اجباری فناوری شرکت‌های آمریکایی توسط چینی‌ها بوده است.