۰ نفر

سنگینی مرگ‌های کرونایی بر شانه‌های ترامپ

۳ مهر ۱۳۹۹، ۶:۱۱
کد خبر: 469337
سنگینی مرگ‌های کرونایی بر شانه‌های ترامپ

رئیس جمهوری امریکا مرگ 200 هزار کرونایی در کشورش را شرم‌آور خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، پایان روز سه‎شنبه برای «دونالد ترامپ» پایان روزی سخت بود. روزی که او طعم تنهایی در مجمع عمومی سازمان ملل را چشید و با عبور آمار مرگ و میرهای کرونایی امریکا از مرز 200 هزار نفر و انگشت اتهام خانواده‌های این قربانیان و خانواده‌های 7 میلیون نفر مبتلا به سوی سیاست‌های اشتباه او، این تنهایی را در کشورش نیز حس کرد. اما 6 هفته مانده به انتخابات 2020 دست و پا زدن او با بیان این جمله که «این آمار شرم‌آور است»، «اگر من نبودم، این آمار به 2.5 میلیون نفر می‌رسید»، هم دردی از دردهای او درمان نکرد.

درست هشت ماه پیش، در 20 ژانویه 2020 (30 دی 1398)، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در امریکا به ثبت رسید. در این مدت 205 هزار و 491 امریکایی (مطابق آمار عصر دیروز) به دلیل ابتلا به این ویروس جان سپردند، یعنی به طور متوسط ماهانه 25 هزار و 686 نفر. اما بویژه در شروع این شیوع، رئیس جمهوری امریکا تلاش کرد، آن را نادیده بگیرد. آن طور که اخیراً در کتاب «خشم»، اثر «باب وودوارد» که حاصل 18 مصاحبه وی با «دونالد ترامپ» است، فاش شده، رئیس جمهوری امریکا قصد داشته با کوچک نشان دادن این بیماری مهلک از ترس و وحشت مردمش بکاهد. اما این اقدام او موجب شده مردم بدون آگاهی از خطری که تهدیدشان می‌کند، به خیابان‌ها بروند و روند سیر بیماری سریع‌تر از هر جا پیش رود.

به گزارش سایت رونامه بریتانیایی «گاردین»، «دونالد ترامپ» هنوز هم دست از این سیاست برنداشته و قصد دارد همه مسئولیت‌ها را از دوش خود ساقط کند. او دیروز هنگامی که قصد داشت به کمپینی در «پیتسبورگ» برود، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سیاست‌های دولت در مبارزه با کرونا، این آمار را شرم‌آور خواند و گفت: «فکر کنم اگر درست درباره کرونا عمل نمی‌کردیم 2.5 میلیون نفر تا حالا قربانی کرونا شده بودند.» ترامپ در حالی این سخنان را گفت که اکنون 5 ماه است، کشورش در صدر ابتلا به کرونا ایستاده است و 7 میلیون نفر در این کشور به این ویروس مرگبار مبتلا شده‌اند که رقمی اندکی بیش از یک چهارم کل مبتلایان به کرونا در جهان است. «ترامپ» در پاسخ به این خبرنگار، همان خطی را که در مجمع عمومی سازمان ملل پی گرفته بود، ادامه داد و چین را مقصر مرگ امریکایی‌ها قلمداد کرد و گفت: «چین باید این بیماری را در مرزهای خود متوقف می‌کرد. اما اجازه داد این اتفاق بیفتد.»

او در حالی این ادعاها را مطرح کرد که به باور اغلب ناظران پزشکی و بهداشتی، چین با تدابیری که در مبارزه با کرونا در پیش گرفت، اکنون در رده 43 جدول کرونایی‌ها قرار دارد و آمار موارد ابتلا در آن به 85 هزار نفر و آمار مرگ و میرها در آن به 4 هزار و 600 نفر می‌رسد و تقریباً از اوایل ماه مارس (اواخر اسفند 98) آمار مرگ و میرهای کرونایی در آن زیر 50 نفر و در بسیاری از روزها صفر بوده است. اما تلاش‌های او برای تأثیر نگذاشتن انتشار آمار 200 هزار نفری قربانیان امریکایی بر انتخابات امریکا که 6 هفته دیگر برگزار می‌شود، مانع از آن نشد که «جو بایدن» رقیب انتخاباتی او، فرصت این میدان را از دست بدهد. به گزارش «آسوشیتدپرس»، «بایدن» در پستی توئیتری نوشت: «این آمار می‌توانست تا این حد بد نباشد. این آمار، آمار سرسام‌آوری است که به سختی می‌توان آن را در سر گنجاند. این تلفات انسانی ویرانگری است که نمی‌توان آن را فراموش کرد.»

به گزارش سایت روزنامه امریکایی «یو اس ای تودی»، گروهی داوطلب که مراسم یادبود برای 200 هزار قربانی کرونا در امریکا را راه‌اندازی کرده بودند، 20 هزار پرچم امریکا را در محوطه «نشنال مال» در نزدیک کاخ سفید  در واشنگتن در میان چمن‌ها نشاندند. در این مراسم، شماری از مقامات امریکایی نیز سخنرانی کردند. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان امریکا یکی از این سخنرانان بود. او گفت: «این آمار، آمار انسان‎هایی است که از دست رفتند و هر پرچم، نمایانگر نه فقط زندگی‌های از دست رفته که خانواده‌هایی است که در رنج به سر می‌برند. این آمار، آماری بود که می‌شد، نباشد.»