۰ نفر

به دنبال شیوع کرونا صورت گرفت؛

اقتصاد کشورهای منطقه در بحران

۱ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۷
کد خبر: 469005
اقتصاد کشورهای منطقه در بحران

رشد اقتصادی گرجستان به کمترین سطح ثبت شده خود رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار گرجستان، رشد اقتصادی این کشور در محدوده منفی باقی مانده است؛ تا جایی که در سه ماهه دوم امسال، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۱۰.۱ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به فصل قبل به منفی ۱۲.۳ درصد رسید که کمترین رشد فصلی ثبت شده تاریخ معاصر این کشور بوده است.

در بین بخش های مختلف، تفریح و سرگرمی با رشد منفی ۲۴.۱ درصدی بدترین عملکرد را داشته است و پس از این بخش نیز ساخت و ساز با رشد منفی ۲۴ رصدی و حمل و نقل با رشد منفی ۲۲.۶ درصدی قرار دارند. از طرف دیگر نیز بهترین عمکرد طی این مدت مربوط به بخش کشاورزی بوده که ۴.۷ درصد رشد کرده است.   

 متوسط رشد اقتصادی سالانه گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸۴درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۴ درصدی دسامبر ۲۰۱۳و کمترین رشد نیز مربوط به رشد منفی ۰.۸ درصدی دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.

پیش از این بانک توسعه و بازسازی اروپا در گزارشی برای گرجستان رشد اقتصادی منفی ۵.۵درصدی را پیش بینی و اعلام کرده بود: انتظار می رود سال آینده این میزان به ۵.۵ درصد افزایش پیدا کند. رشد بخش خدمات و گردشگری احتمالا بیش از سایر بخش ها تحت تاثیر کرونا قرار خواهد گرفت.  

از سوی دیگر رشد اقتصادی دیگر همسایه شمالی یعنی ارمنستان نیز کماکان در سطح ناامید کننده ای باقی مانده است؛ به گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم امسال به منفی ۱۳.۷ درصد رسید که ۱۰.۲ درصد کمتر از رشد فصلی قبلی این کشور و بدترین عملکرد فصلی در طول ۱۱ سال اخیر محسوب می شود.

در بین بخش های مختلف، بخش خدمات با رشد منفی ۲۳.۴ درصدی بیشترین تاثیر را در ثبت این رقم داشته است. بیشترین رشد طی این مدت مربوط به کشاورزی با ۰.۸۸ درصد بوده است.