آخرین ارقام ارائه شده در خصوص وضعیت اقتصادی کشورها در سه ماهه دوم نشان می‌دهد که تا کنون هند با ثبت رشد منفی 25.2درصدی برای تولید ناخالص داخلی، بیشترین ضرر را بر اثر ویروس کرونا در میان سایر اقتصادهای بزرگ جهان متحمل شده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ ارقام تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه دوم سال 2020 نشان می‌دهد که تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد سراسر جهان فاجعه‌بار بوده است.

هند آخرین کشوری بود که نتایج سه ماهه دوم خود را ارائه کرد که باید گفت اقتصاد این کشور برای محاسبات غیر سالانه به منفی 25.2درصد سقوط کرد (در ارقام رسمی این کشور میزان سقوط 23.9درصد بود). این رقم تا کنون بدترین نتیجه ثبت شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای سه ماهه دوم بوده است.

چین بین ماه‌های ژانویه و مارس شاهد انقباض 6.8درصدی در اقتصاد خود بود (در آمار رسمی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منفی 9.8درصد است). این رقم بزرگترین ضرر ثبت شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سه ماهه نخست سال 2020 اعلام شد. اما اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم به حالت قبل بازگشت، زیرا در سه ماهه نخست توانست شیوع خود را تحت کنترل درآورد و همین مسئله سبب امید بخشیدن به اقتصادهای آسیب‌ دیده اروپایی برای سه ماهه سوم سال شد.

در ایالات متحده، که شیوع هنوز ادامه دارد، ممکن است ارقام سه ماهه سوم بهبود نیابد. این کشور در سه ماهه دوم سال 2020 در مقایسه با سه ماهه نخست، 9.1درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست داد (در محاسبات سالانه منفی 31.7درصد ثبت شده است).

کره جنوبی، که به رغم شیوع ویروس کرونا تا حدود زیادی توانست اقتصاد خود را باز نگاه دارد، پس از سقوط 1.4درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست، آمار منفی 3.2درصدی را برای سه ماهه دوم گزارش کرد.

ژاپن نیز که بیش از سایرین کسب و کار خود را باز نگاه داشته بود، پس از سقوط 2درصدی در سه ماهه نخست، کاهش 7.9درصدی در تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم را ثبت کرد (در محاسبات سالانه منفی 28.1درصد ثبت شده است).

در نمودار ارائه شده، میزان رشد اقتصادی کشورها در سه ماهه دوم سال 2020 را مشاهده می‌کنید؛

رشد اقتصادی