۰ نفر

معاون وزیر خارجه هند

روابط ایران و هند مستقل از یک کشور ثالث است

۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبر: 467716
روابط ایران و هند مستقل از یک کشور ثالث است

«والامولی مورالیدهاران» وزیر اتحاد کشور امور خارجه و امور پارلمانی هند ضمن تأکید بر روابط خوب ایران و کشورش تأکید کرد که تفاهم‌نامه ۲۵ ساله تهران و پکن بر روابط ایران و دهلی نو تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، مورالیدهاران که معاونت وزیر خارجه هند را نیز برعهده دارد، تصریح کرد که روابط با تهران «مجزا و مستقل از روابط با کشور ثالث است».

وی سپس ادامه داد: «هند و ایران دارای ارتباطات تاریخی و پیوندهای تمدنی نزدیکی با یکدیگر دارند. روابط ما با ایران به صورت مجزا و مستقل از روابط این کشور با یک کشور ثالث است. هند بیشترین اولویت را به روابط با کشورهای غرب اسیا می‌دهد و روابط گسترده‌ای در زمینه فرهنگی، آموزشی، تجاری و سرمایه‌گذاری دارد».

اظهارات این وزیر هندی در شرایطی مطرح شده است که برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که سند ۱۸ برگی ۴۰۰ میلیارد دلاری همکاری امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و تجاری ایران و چین احتمالاً تأثیر منفی بر روابط تجاری دهلی نو و تهران خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه هند و وزیر دفاع این کشور اوایل ماه جاری میلادی به تهران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و نشست‌هایی را برگزار کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که برخی منابع وزارت خارجه هند به این خبرگزاری روس گفته‌اند که دو وزیر خارجه و دفاع هند در سفر به تهران درباره جزئیات سرمایه‌گذاری چین در ایران و چشم‌انداز طرح زیرساختی هند در ایران از جمله بندر چابهار گفت‌وگو کرده‌اند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران قبل از سفر وزرای خارجه و دفاع هند با تأکید بر اهمیت همکاری ایران با روسیه و هند در حوزه نظامی و مبارزه با تروریسم در افغانستان خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجی واحد دارد که در آن سیاست، دیپلماسی دفاعی، فرهنگی، علمی و .. وجود دارد و یکی از اصولش سیاست خارجی متوازن است و با تمامی کشورهای همسایه خودمان به دنبال حسن همجواری هستیم.