با وجود ضررهای اقتصادی وارد شده بر اثر کرونا به کشورهای در حال توسعه در منطقه آسیای شرقی، انتظار می‌رود این آسیب‌ها در سال 2021جبران شود و رشد تولید ناخالص داخلی بهتر از سال 2019شود.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بسیاری از کشورهای در حال توسعه در منطقه آسیای شرقی و آسیا-اقیانوسیه به دلیل شیوع ویروس کرونا از نظر اقتصادی ضربه بزرگی به خود خواهند دید، اما همچنین انتظار می‌رود که برخی از آنها با فرار از رشد منفی تولید ناخالص داخلی، سال 2020 را به پایان برسانند.

 بر اساس گزارش ارائه شده توسط بانک توسعه آسیایی که امروز منتشر شد، انتظار می‌رود کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند و فیلیپین، بیشترین ضرر را متحمل شوند، در حالی که ویتنام و چین، هر کدام رشد 1.8درصدی تولید ناخالص داخلی را برای سال 2020 ثبت کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تایوان با رشد 0.8درصدی به سختی از ارقام منفی فرار کند.

کشورهایی که میزان قابل توجهی به صنعت گردشگری وابسته هستند (تایلند و کامبوج) و همچنین کشورهایی که بدهی بالایی دارند (تایلند، مالزی و ویتنام)، در این بحران آسیب‌پذیرتر هستند.

با این حال، ویتنام از کاهش صادرات چین در اوایل سال جاری منتفع شد. بخش تولیدی این کشور حتی پیش از بحران برخی بخش‌های بازار را در اختیار گرفته؛ زیرا اقتصاد چین در حال گذار به یک مدل با ارزش افزوده بالاتر است.

در نهایت، کشورهایی که قرنطینه طولانی‌تر و موارد ابتلای بالاتری داشتند نیز از عواقب آن رنج می‌برند.

در مجموع، انتظار می‌رود اقتصادهای در حال توسعه در آسیا در سال 2020، 0.7درصد انقباض را تجربه کنند. در این گزارش پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد این منطقه به طور کلی در سال 2021 به حالت قبل بازگردد و رشد قوی‌تری نسبت به سال 2019 داشته باشد.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای در حال توسعه آسیای شرقی را مشاهده می‌کنید؛

229b056c-f64e-4fec-aa7c-139f2fe66743