۰ نفر

تعویض آبه با مرد سایه

۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۴
کد خبر: 467234
تعویض آبه با مرد سایه

با انتخاب یوشی‌هیده سوگا به‌عنوان رهبر حزب حاکم ژاپن، راه برای انتخاب او به‌عنوان جانشین شینزو آبه، نخست‌وزیر مستعفی ژاپن باز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، یوشی هیده سوگا بعد از سال‌ها نقش‌آفرینی در پشت درهای قدرت در ژاپن، با رأی نمایندگان مجلس و منطقه‌ای حزب حاکم به‌عنوان رهبر حزب انتخاب شد و امروز به‌عنوان جانشین شینزو آبه، نخست‌وزیر کشورش معرفی خواهد شد.

آبه که دیرپاترین نخست‌وزیر ژاپن از بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رفت، ‌ماه گذشته به‌خاطر بیماری از سمت خود استعفا کرد.

سوگای 71ساله که به‌عنوان منشی ارشد کابینه ژاپن خدمت می‌کرد، با اختلافی زیاد رقبای خود را پشت سر گذاشت و رهبر حزب لیبرال دمکراتیک ژاپن شد. 377رأی از 534رأی گرفته شده در انتخابات درون‌حزبی به سوگا رسید و او بالاتر از فومیو کیشیدا، وزیر خارجه سابق ژاپن و شیگرو ایشیبا، دبیر کل سابق حزب به‌عنوان رهبر آن انتخاب شد.

از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت که سوگا در انتخابات درون‌حزبی برنده شود. برنده حزب حاکم، عملا نخست‌وزیر ژاپن به شمار می‌رود و امروز مجلس به‌صورت رسمی به او رأی خواهد داد. انتخابات بعدی که یک سال دیگر برگزار می‌شود، مشخص می‌کند که او به حضورش در دفتر نخست‌وزیری ادامه خواهد داد یا نه؟ البته صحبت‌هایی از انتخابات زودهنگام در ژاپن مطرح شده است.

سوگا از مدت‌ها پیش به‌عنوان دست راست شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن فعالیت می‌کرد و حضورش در پست منشی دولت ‌که ترکیبی از سخنگو و مدیررسانه‌ای دولت است، نشانه‌ای از نزدیکی بیش از حد او به آبه به شمار می‌رفت.

سوگا وعده داده است که از رویکرد اقتصادی آبه که با نام آبه‌نومیکس شناخته می‌شود، پیروی کند. انتظار این است که او در دیگر حوزه‌ها هم رویکرد دولت آبه را پیش ببرد.

با این حال، یکی از چالش‌های جدی پیش‌روی او، بحران همه‌گیری کرونا در ژاپن است. او پیش از رأی‌گیری گفته بود که برنامه تست‌گیری کووید-19 را توسعه خواهد داد و تا زمستان عرضه واکسن را در ژاپن شروع خواهد کرد. او همچنین گفته است که حداقل دستمزد را افزایش و اصلاحات در بخش کشاورزی را توسعه خواهد داد و توریسم را تقویت خواهد کرد.

در عرصه سیاست خارجی، او همچون آبه اتحاد دیرپای ژاپن و آمریکا را در اولویت قرار خواهد داد و به‌صورت موازی به تثبیت روابط متقابل با چین توجه ویژه نشان خواهد داد.

تغییر رهبری ژاپن، آنطور که کازوتو سوزوکی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هوکایدو به سی‌ان‌ان گفته است، اثری بنیادین در رویکرد کلی این کشور نخواهد داشت. با این حال، به گفته او، این تغییر احتمالا از سوی اعضای حزب حاکم به‌منظور بهبود چهره آن انجام شده؛ چون آبه در انتهای دوران رهبری خود با کاهش شدید میزان محبوبیت مواجه بود و حزب لیبرال دمکرات امیدوار است سوگا به بازیابی اعتبار آن کمک کند.

انتظار می‌رود او دوران سختی را در پیش داشته باشد؛ چون نه‌تنها کرونا ژاپن را به چالش کشیده، بلکه برنامه‌های اقتصادی آبه قبل از انتشار ویروس هم به مشکل خورده و وعده‌های دولت پیشین محقق نشده بود. کشور سال‌هاست با رکود و آهنگ کند رشد اقتصادی درگیر است و یکی از ماموریت‌های اصلی سوگا، بازیابی اقتصاد این کشور خواهد بود. علاوه بر همه اینها، او باید اصلاحات در قانون اساسی را هم که آبه شروع‌کننده آن بود، پیگیری کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این ماموریت‌های چشمگیر در حالی به سوگا سپرده شده که به گفته کوییچی ناکانو، استاد علوم سیاسی دانشگاه سوفیای توکیو، او چشم‌انداز مشخصی برای پیشبرد آنها ندارد.

 

آبه‌نومیکس، اقتصاد به روش آبه

آبه‌نومیکس، چشم‌انداز مفصل اقتصادی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که از ترکیب نام او (آبه) و اقتصاد (اکونومیکس) ساخته شده، رویکرد 3وجهی به اقتصاد ژاپن با هدف بهبود شرایط است. این طرح که در سال2013 معرفی شد، ترکیبی از گسترش برنامه‌های مالی، تسهیل شرایط پولی و اصلاحات ساختاری است. هدف اصلی آن، از سوی دولت آبه تقویت درخواست داخلی، تقویت تولید ناخالص داخلی و همینطور افزایش تورم به 2درصد عنوان شده است. سیاست‌های اقتصادی آبه با محوریت بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور از طریق افزایش رقابت، اصلاحات در بازار کار و توسعه مشارکت‌های بین‌المللی تنظیم شده بود.

4سال بعد از شروع این طرح، ژاپن شاهد گشایش‌های اقتصادی متوسطی بود، اما حتی با وجود انتخاب مجدد آبه در انتخابات 2017، رشد اقتصادی کم‌جان بود، تورم پایین‌تر از هدف تعیین شده بود و نگرانی‌ها درباره میزان بدهی دولت و اصلاحات ساختاری همچنان برپا بود. مصیبت‌های دولت آبه برای پیشبرد طرح اقتصادی مفصل خود، با انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و خروج این کشور از توافقنامه تجاری دوسوی اقیانوس آرام شدیدتر هم شد.

از مزرعه توت فرنگی تا دفتر نخست‌وزیری

یوشی‌هیده سوگا، سال‌ها دست راست شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن بود؛ اما این دو، مسیرهایی کاملا متفاوت را طی کرده بودند تا در راس قدرت به هم برسند. آبه از یکی از خانواده‌های قدرتمند ژاپن آمده و فرزند وزیر خارجه سابق ژاپن است و با 2نخست‌وزیر پیشین رابطه خویشاوندی دارد. سوگا اما روستازاده‌ای است که در نوجوانی در مزرعه توت‌فرنگی پدرش کار می‌کرد. هر آنچه او به آن رسیده، محصول کار سخت و بی‌وقفه‌ای است که از جوانی پیشه کرده بود. او در جوانی به توکیو آمد و به مشاغلی همچون کارگری در کارخانه و فروش ماهی پرداخت تا هزینه تحصیل حقوق در دانشگاه توکیو را فراهم کند. بعد از تحصیل، سوگا وارد بازار کار شد، اما دنیای سیاست او را به‌خود جذب کرد.

 بدون هیچ پول و ارتباطی، او کارزار منزل به منزل را به تنهایی پیش برد و به 300هزار خانه سر زد و 5جفت کفش را از بین برد تا در انتخابات شورای یوکوهامه برنده شود. از همانجا، سوگا به ارزش تعهد و روحیه کاری در سیاست پی برد و تا امروز، این ویژگی را رها نکرده است.

او سال1996 به مجلس راه پیدا کرد و بعدها وزیر ارتباطات و ارتباطات داخلی شد. در نهایت، رویکرد سوگا، او را به سمت منشی کابینه رساند. منشی کابینه در دولت ژاپن، معمولا به معتمدترین فرد سپرده می‌شود. از سوگا به‌عنوان عملگرایی اهل معامله که به پیشبرد اهدافش در پشت درهای بسته علاقه‌مند است یاد می‌شود. بزرگ‌ترین ویژگی او، یعنی خودساختگی از سوی بسیاری مورد تحسین قرار می‌گیرد.