۰ نفر

شدیدترین سطح آلودگی هوا در غرب آمریکا

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۵۴
کد خبر: 466538
شدیدترین سطح آلودگی هوا در غرب آمریکا

در پی آتش‌سوزی‌های جنگلی اخیر در ایالات‌متحده چندین نفر مفقود شده و این حریق‌ها موجب بروز شدیدترین آلودگی هوا در این منطقه از جهان شده است. همزمان با احتمال ادغام‌شدن دو آتش‌سوزی مهیب در ایالت اورگان آمریکا چندین نفر ناپدید شده و به صدها هزار نفر دستور داده شده تا خانه‌های خود را تخلیه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، مناطق غربی ایالات‌متحده درگیر آتش‌سوزی‌های جنگلی فصلی فاجعه‌بار است که تنها در ایالت کالیفرنیا به تخریب بیش از یک‌میلیون اکر (هر اکر ۴/ ۰ هکتار)  از اراضی منجر شده، دست‌کم ۲۴کشته برجای گذاشته است و موجب شده این منطقه با بدترین وضعیت آب و هوایی در جهان مواجه شود. پیش‌تر پیش‌بینی شده بود که با ورود نیروهای امدادی به مناطق به‌شدت آسیب‌دیده میزان مرگ و میر ناشی از آتش‌سوزی بالا برود.  در ایالت اورگان احتمال ادغام‌شدن دو آتش‌سوزی مهیب وجود دارد. صدها نیروی آتش‌نشان با کمک هلی‌کوپترهای آبپاش در تلاش برای مهار شعله‌های آتش در این ایالت هستند. بنابر اعلام فرماندار اورگان تاکنون چندین نفر در دو منطقه از این ایالت ناپدید شده‌اند، همچنین به ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان دستور داده شده تا خانه‌های خود را تخلیه کنند. در این راستا فرمانداران کالیفرنیا و اورگان در یک کنفرانس خبری هشدار دادند که ممکن است وسعت این آتش‌سوزی‌ها به میلیون‌ها هکتار برسد.  چند روزی است که اورگان، کالیفرنیا و واشنگتن از آتش‌سوزی‌های فصلی رنج می‌برند و این حجم آتش‌سوزی را «تاریخی» می‌خوانند. ساکنان این ایالت در حالی‌که از درد آتش‌سوزی رنج می‌برند نیم‌نگاهی نیز به آسمان‌ها دارند تا تغییر آب و هوا در مهار آتش به آنها کمک کند. آنها امیدوارند تغییر آب و هوایی در اوایل هفته جاری به کمک‌شان بیاید. داگ گرافی رئیس دپارتمان آتش‌نشانی اورگان روز جمعه تصریح کرد که بادهای قوی در انتشار و وسعت‌بخشیدن به آتش‌سوزی نقش مهمی داشته‌اند و خنک‌شدن و افزایش رطوبت هوا می‌تواند به کمک نیروهای آتش‌نشان بیاید. گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا خاطرنشان کرد که پیش‌بینی می‌شود با آرام‌شدن وزش باد اوضاع به کنترل درآید. در کنفرانس خبری، کیت براون، فرماندار اورگان‌ تصریح کرد که اکنون نزدیک به یک‌میلیون اکر از این ایالت در آتش سوخته و میزان آلودگی هوا در این ایالت در دنیا در نقطه بدترین ایستاده است.

فرماندار اورگان در ادامه کنفرانس خبری‌اش گفت که در این ایالت ۴۰ هزار نفر دیگر نیز خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند. تا روز جمعه ۵۰۰ هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کرده بودند و احتمالا در روزهای آینده این مقدار از ۵۴۰ هزار نفر فراتر برود. در این راستا تد ویلر، شهردار اورگان وضعیت اضطراری اعلام کرده است و ساکنان شهر مولالا در ۳۰ مایلی به سمت جنوب وسایل خود را جمع کرده و در بزرگراه‌ها ساکن شده‌اند و با نزدیک‌شدن آتش به خانه و کاشانه‌شان در آستانه عزیمت به نقطه‌ای امن هستند.  اما تراژدی از پیش در برخی از شهرها مانند تالنت و فنیکس حاکم شده است. اندرو فلپس، مدیر اداره شرایط اضطراری اورگان می‌گوید میزان خسارت‌ها خیلی بالا است و عمده زیرساخت‌ها از بین رفته است. روز جمعه در اورگان سه مورد مرگ دیگر نیز گزارش شد اما کری هونیا ردیس بات‌کانتی در کالیفرنیا از فوت ۹ نفر خبر داد. نیوسام در کنفرانس خبری‌اش اما گفت که انتظار دارد تا در روزهای آتی مقدار بیشتری از اجساد در مناطق تخریب‌شده پیدا کنند. نیوسام گفت: ما در حال تجربه چیزی هستیم که تا به‌حال سابقه نداشته است. او گفت که در مورد آتش‌سوزی با دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده است و خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهوری قول داده است تا کمک‌های خود را هرچه زودتر ارسال کند. نیوسام می‌گوید که خشکسالی و این آتش‌سوزی‌ها گواه محکمی بر تغییرات آب و هوایی است. این همان موردی است که از سوی ترامپ دست‌کم گرفته شده و اصلا تغییرات آب و هوایی را قبول ندارد.  با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که در کالیفرنیا سرعت آتش‌سوزی بالا رفته و در روز شنبه به ۳‌میلیون اکر رسید.  ایالت‌های غرب آمریکا با حدود ۱۰۰ مورد آتش‌سوزی درگیر شده‌اند که بیشتر سواحل غربی را در دود فرو برده‌ است. روز جمعه آژانس فضایی اروپا، تصاویر جدیدی منتشر کرده که حکایت از وسعت آتش‌سوزی در این ایالت‌ها دارد. در این تصاویر می‌توان چندین آتش‌سوزی را در ایالت‌های کالیفرنیا، واشنگتن و اورگان دید که بیشترین آسیب را از آتش دیده‌اند. این آتش‌سوزی‌ها دود غلیظی تولید کرده‌اند که در این تصاویر به‌نظر می‌رسد در حال حرکت به سمت غرب باشد. شهرهای پورتلند، اورکا، سان‌فرانسیسکو و ساکرامنتو در دود فرو رفته‌اند. در قسمت بالای تصاویر، شهرهای ونکوور و سیاتل نیز قابل‌دیدن هستند. با گسترش آتش‌سوزی در ایالت‌های غربی آمریکا از آتش‌نشانان سراسر ایالات‌متحده درخواست کمک برای مهار آتش‌سوزی شده است. به گزارش مرکز ملی آتش‌نشانی بین‌المللی، از روز پنج‌شنبه یکصد آتش‌سوزی در سرتاسر ۱۲ ایالت‌ غربی آمریکا بیش از ۳/ ۴ میلیون اکر را سوزانده است.