۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چشم‌انداز شهرهای هوشمند/ اقدامات استارتاپ‌ها برای ارتقاء محیط و سبک زندگی بشر

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴
کد خبر: 465490
چشم‌انداز شهرهای هوشمند/ اقدامات استارتاپ‌ها برای ارتقاء محیط و سبک زندگی بشر

اقدامات شرکت‌های استارتاپی و نوآوری‌های صورت گرفته در جهت هر چه بیشتر هوشمند ساختن شهرها، نوید تحقق زندگی با کیفیت‌تر و پایدارتری را برای بشر می‌دهند. استفاده بهتر از داده‌ها و اطلاعات، گسترش خانه‌های هوشمند، مصرف بهینه انرژی و تحقق زندگی پایدار از جمله ویژگی‌های قابل پیش‌بینی برای شهرهای هوشمند در سال‌های آینده خواهد بود.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ سرعت بالای تحولات فناورانه، به ویژه طی سالیان اخیر منجر به تغییر بنیادین سبک زندگی و امکانات در دسترس افراد شده است. حرکت برخی از شهرهای جهان در جهت تبدیل شدن به شهرهای هوشمند را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد. شهرهایی که با استفاده گسترده از فناوری‌های روز جهان و انواع نوآوری‌ها توانسته‌اند روند برآورده ساختن نیازهای افراد را تا حد زیادی تسهیل کنند. در همین رابطه، در ادامه به بررسی چشم‌انداز احتمالی این شهرها طی 10 سال آینده خواهیم پرداخت.

در این زمینه بخوانید

ابزاری به نام ویزای استارتاپی

پیروی شهرهای نوآور و خلاق از یک الگوی منحصر به‌فرد

۵مزیت پارک‌های علم و فناوری برای استارتاپ‌ها

1- استفاده بهتر از داده‌ها و اطلاعات: روند فزاینده دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مختلف و همچنین وجود استارتاپ‌های بسیار در زمینه پردازش و بکارگیری این داده‌ها، نوید دستیابی به راهکارهای نوآورانه برای حل مسائل مربوط به ترافیک، انرژی، امنیت و ... را در شهرهای هوشمند آتی می‌دهد.

2- افزایش تعداد خانه‌های هوشمند: خانه‌های هوشمند به عنوان یکی از نمادهای اصلی شهر هوشمند توانسته‌اند با بکارگیری انواع مختلف فناوری‌ها؛ زندگی به مراتب ایمن‌تر و راحت‌تری را برای افراد مهیا کنند. در همین رابطه، پیش‌بینی‌های مختلف حاکی از افزایش تعداد این خانه‌ها از 180 میلیون واحد در سال 2020 به بیش از 480 میلیون واحد در سال 2025 است.

 3- استفاده بهینه از انرژی: در حال حاضر روند فزاینده جمعیت جهان و همچنین دسترسی درصد بیشتری از افراد به امکانات اولیه زندگی باعث افزایش روزافزون مصرف انرژی در سطح دنیا شده است. این مساله، به ویژه با بروز تغییرات اقلیمی، در مورد وسایل سرمایشی و گرمایشی صدق می‌کند. به عنوان مثال، می‌توان به سهم 40 درصدی وسایل سرمایشی از کل مصرف برق کشور سنگاپور اشاره کرد. در همین رابطه، روند فزاینده استفاده شهرهای هوشمند از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مرکزی و مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، نوید کاهش سرانه مصرف انرژی ساکنان این شهرها طی سال‌های آتی را می‌دهد.

4- تحول شیوه تهیه کالا: روند رو به رشد تجارت الکترونیک و تغییر بنیادین شیوه‌های ارسال و دریافت اجناس، ضرورت توسعه زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. در حال حاضر تنها 20 درصد از فروش کالا به صورت آنلاین انجام می‌شود که در آینده قطعا شاهد افزایش این میزان خواهیم بود. هم اکنون استارتاپ‌های بسیاری در حال کار روی توسعه روش‌های نوین جابجایی کالا (مانند استفاده از ربات‌ها) هستند. مساله‌ای که می‌تواند ساختار شهرهای هوشمند در آینده را تا حد زیادی متحول کند.

5- تحقق زندگی پایدار: پیشرفت‌های بشر طی دهه‌های اخیر، اگر همراه با تثبیت آن‌ها برای نسل‌های آینده نباشد، بی‌معنی خواهد بود. در حال حاضر، شهرهای دنیا، مصرف‌کننده 60 درصد از منابع و تولیدکننده 70 درصد از زباله‌های جهان و همچنین منشاء تولید بیش از 70 درصد از گازهای گلخانه‌ای کره زمین هستند. در حال حاضر، استارتاپ‌های مختلف در حال کار روی انواع پروژ‌ه‌ها به منظور حل مشکلات در زمینه‌هایی مانند ترافیک، آلودگی هوا و پسماندها هستند. تلاش برای استفاده بهینه و حداکثری از آب باران و ایجاد سیستم‌های کاملا هوشمند جمع‌آوری زباله از جمله این اقدامات هستند که در صورت موفقیت می‌توانند سبک و کیفیت زندگی در شهرهای هوشمند را تا حد زیادی تغییر دهند.