۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ترامپ دوباره طرح جداسازی اقتصادی از چین را مطرح کرد/ قول بازگرداندن مشاغل از چین توسط رئیس‌جمهور فعلی آمریکا

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸
کد خبر: 465475
ترامپ دوباره طرح جداسازی اقتصادی از چین را مطرح کرد/ قول بازگرداندن مشاغل از چین توسط رئیس‌جمهور فعلی آمریکا

ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید در بخشی از سخنرانی خود دوباره طرح جداسازی اقتصاد آمریکا و چین را مطرح کرد و اظهار داشت تجارت با چین تا کنون باعث ضررهای میلیارد دلاری شده است.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده، دونالد ترامپ روز دوشنبه بار دیگر ایده جدایی اقتصاد ایالات متحده و چین را مطرح کرد و اذعان داشت که اگر دو اقتصاد بزرگ جهان دیگر با هم تجارت نداشته باشند، آمریکا ضرر نمی‌کند.

ترامپ در یک کنفرانس خبری به مناسبت روز کارگر در کاخ سفید گفت: "بنابراین زمانی که کلمه جداسازی ذکر می‌شود، این یک کلمه جالب است."

ترامپ گفت: "ما میلیاردها دلار ضرر می‌کنیم، و اگر با آنها تجارت نمی‌کردیم، میلیاردها دلار از دست نمی‌دادیم. این جدا کردن است، بنابراین شما آغاز به فکر کردن درمورد آن خواهید کرد."

ترامپ مدت‌ها به دنبال برقراری روابط دوستانه با رئیس‌جمهور چین بود. با توجه به اینکه وی تلاش می‌کرد قول‌های خود را برای تعادل مجدد کسری تجاری عظیم تحقق ببخشد، سخت‌گیری بر چین را به یک بخش اصلی از مبارزات انتخاباتی خود در 3نوامبر تبدیل کرد. وی جو بایدن، مخالف دموکرات خود را به نرم بودن نسبت به پکن متهم کرد.

او گفت: "اگر بایدن پیروز شود، چین برنده خواهد شد، زیرا چین صاحب این کشور می‌شود."

بایدن به نوبه خود از توافق تجاری مرحله نخست ترامپ با چین انتقاد کرده و گفت این توافق "غیر قابل اجرا" و "پر از تعهدات مبهم، ضعیف و بازیابی شده از پکن" است.

ترامپ قول داد که در آینده دولت وی قراردادهای فدرال را با شرکت‌هایی که به چین برون‌سپاری می‌کنند، ممنوع کرده و پکن را مسئول شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بداند.

ترامپ گفت: "ما آمریکا را به ابرقدرت تولیدی جهان تبدیل خواهیم کرد و یک بار برای همیشه به اتکای خود به چین پایان خواهیم داد. خواه این کار با جداسازی باشد، یا قرار دادن تعرفه‌های عظیم که در گذشته انجام داده‌ایم، ما به اتکای خود به چین پایان خواهیم داد، زیرا ما نمی‌توانیم به چین اعتماد کنیم."

وی افزود: "ما مشاغل را از چین به ایالات متحده بازخواهیم گرداند و به شرکت‌هایی که برای ایجاد شغل در چین و سایر کشورها، آمریکا را ترک می‌کنند، تعرفه‌هایی را وضع خواهیم کرد."

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، استیون منوچین در ماه ژوئن گفت که اگر شرکت‌های آمریکایی اجازه نداشتند در سطح برابر در اقتصاد چین رقابت کنند، جداسازی اقتصاد آمریکا و چین نتیجه می‌داد.

مقامات و تحلیلگران دیگر گفته‌اند که اقتصاد این دو کشور چنان در هم تنیده است که چنین اقدامی غیرعملی به نظر می‌رسد، اما واشنگتن به فشار آوردن به پکن برای تراز کردن شرایط بازی ادامه خواهد داد.