۰ نفر

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد؛

انگلیس آماده تجارت با اتحادیه اروپاست

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۴۲
کد خبر: 465154
انگلیس آماده تجارت با اتحادیه اروپاست

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد در صورت عدم دست‌یابی به توافق با اروپا، لندن آماده تجارت با این اتحادیه بر اساس مفادی مشابه تجارت با استرالیاست.

به گزارش رویترز، با گذشت چند ماه از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد در صورت عدم دست‌یابی به توافق، انگلیس آماده تجارت با اتحادیه اروپا بر اساس مفادی مشابه تجارت با استرالیاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نخست‌وزیر انگلیس گفت: اگر اتحادیه اروپا در موضع فعلی خود تجدیدنظر کند هنوز هم می‌توان به توافقی رسید. باید تا ۱۵ اکتبر ­توافق­ تجارت آزاد با اتحادیه اروپا تدوین شود تا بتوان آن را تا پایان سال میلادی اجرایی کرد.

بوریس جانسون افزود: اگر تا ۱۵ اکتبر هیچ توافقی با اتحادیه اروپا حاصل نشود دو طرف باید موضع خود را تغییر دهند.

از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه ژانویه امسال پیشرفت چشمگیری در مذاکرات تجاری و سایر جنبه‌های مناسبات میان دو طرف مشاهده نشده است و هر یک دیگری را به ناسازگاری متهم می‌کند.

هفته گذشته میشل بارنیه درباره ضرب الاجل تعیین شده برای انگلیس برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا گفت: «برای رسیدن به توافق تجاری با انگلیس تا آخر اکتبر (آبان) دولت این کشور باید در رابطه با درخواست‌های اتحادیه اروپا درباره تضمین رقابت آزاد، موضوع ماهی‌گیری و اختلافات دیگر به توافق برسد.»

پیش از این جانسون نیز با ابراز نارضایتی از عدم پیشرفت در مذاکرات برگزیت، گفته بود: «برخی موضوعات مانند حق و حقوق ماهی‌گیری هنوز میان انگلیس و اتحادیه اروپا حل نشده است و اینگونه به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام حاضر به اعطای امتیاز نباشند. مذاکرات دشوار است، اما توافق هنوز هم ممکن است.»

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک گفت. البته تا آخر سال جاری میلادی این کشور تابع قوانین دوره گذار است. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان اتحادیه و لندن متوقف خواهد شد.

مهلت زمانی «دوره انتقال» در پایان سال جاری میلادی تمام خواهد شد و تا قبل از آن باید جنبه‌های مهم مناسبات دو طرف باید مشخص شود.