۰ نفر

مردم چین به‌دنبال واکسن نیستند

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۰۷
کد خبر: 464666
مردم چین به‌دنبال واکسن نیستند

یک بازرگان ایرانی در چین می‌گوید به‌دلیل ۴‌ماه سختگیری شدید اکنون زندگی در چین تقریبا عادی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، چینی‌ها به‌صورت همزمان در حال تحقیق روی چند واکسن هستند و دومین واکسن این کشور هم به‌تازگی مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده است. برخلاف کشورهای دیگر ازجمله ایران اما به‌نظر می‌رسد در این کشور انتظار و شمارش معکوسی برای عرضه واکسن کرونا وجود ندارد.

محمدجواد جعفری، بازرگان ایرانی ساکن چین که ۹سال است در این کشور فعالیت می‌کند می‌گوید شرایط در چین تقریبا به شرایط عادی بازگشته است. او می‌گوید: در زمان اوج کرونا که موج بیماری از ووهان شروع شد پس از مدتی، سختگیری به پکن رسید. پس از مدتی که موارد کمتر شد سختگیری‌ها کمتر شد.

به‌گفته او مردم در چین اکنون تقریبا به زندگی عادی بازگشته‌اند و دولت چین به آنها اطمینان داده که تقریبا موارد جدید ابتلا به صفر نزدیک شده است. محمدجواد جعفری که مصاحبه تلفنی را  از داخل باشگاه بدنسازی انجام داد می‌گوید همین حالا همه در حال ورزش هستند و ماسکی هم در کار نیست. به گفته او هم‌اکنون فقط در برخی مراکز شلوغ ازجمله مراکز خرید مردم از ماسک استفاده می‌کنند و حتی اندازه‌گیری دمای بدن در ورودی‌ها هم کمتر شده است.

او اما درباره دوره حدود ۴ماهه تأکید می‌کند که سختگیری‌ها در چین بسیار شدید بوده است. او می‌گوید: من خودم نزدیک به ۴‌ماه در قرنطینه بودم. یک‌ماه حتی در خانه را هم باز نکردم. نظام چین خیلی همیارمحور است. چینی‌ها استاد کانالیزه کردن کارها هستند. در آن زمان مثلا در هر مجتمعی گفته شد اگر کسی برگه خروج ندارد اعلام کند و برایش خرید را انجام می‌دادند، حدود ۲.۵‌ماه اما همه‌جا تعطیل بود و هیچ‌کس اجازه خروج نداشت. اگر پلیس کسی را می‌گرفت و علائم بیماری داشت به سرعت برای قرنطینه به مراکز خاص اعزام می‌شد.

به‌گفته او سختگیری‌ها و قرنطینه در چین مرحله به مرحله بوده و به‌تدریج شدت آن طی ۴‌ماه کم شد تا زنجیره ارتباط به صفر برسد. همه راه‌ها و مبادی استان‌های پرخطر بسته شده بود. بعضی مناطق روستایی هم خود مردم اهالی روستا خودشان بسته بودند. اگر کسی هم کار داشت باید کد سلامت خود را برای چک‌کردن ارائه می‌کرد.

هرکسی می‌تواند در چین واکسن را بخرد

محمدجواد جعفری درباره واکسن سینوواک می‌گوید: قیمت این واکسن بین ۸۰۰ تا ۳هزار یوآن (حدود ۳ تا ۱۰میلیون) است. مردم عادی اما اصلا دنبال تزریق واکسن نیستند. واکسن قرار است راه‌حلی برای مشکلی باشد. اکنون اما دیگر در چین مشکلی وجود ندارد. مردم هم به حرف دولت اطمینان دارند و حرف‌گوش‌کن هستند. چون مشکل مرگ‌ومیر اکنون وجود ندارد. هرچند زندگی‌شان ممکن است به‌خاطر نیاز به داشتن هلث‌کد یا زدن ماسک در برخی مناطق سخت باشد اما به‌صورت عمومی نیازی به تزریق واکسن نمی‌بینند. اگر کسی احساس کند به هر دلیلی نیاز به واکسن دارد می‌تواند آن را بخرد  و تزریق کند.

او تأکید می‌کند: مثال این مسئله شبیه واکسن مالاریاست. در ایران مگر همه واکسن مالاریا می‌زنند؟ ولی فردی که مثلا به سفر می‌خواهد برود می‌تواند از آن استفاده کند. در چین هم واکسن کووید-۱۹ مثلا قرار نیست مثل واکسن فلج اطفال به‌صورت عمومی تزریق شود. تنها گروه‌های در معرض خطر مثل پزشکان و پرستاران به‌صورت ضروری آن را دریافت می‌کنند. گفته می‌شود ۱۰۰میلیون دوز از همین واکسن سینوواک را کشورهای اروپایی پیش‌خرید کرده‌اند.

به‌گفته او مهم‌ترین عاملی که باعث شد چین از وضعیت قرمز نجات پیدا کند مدیریت بوده است.