۰ نفر

رییس جمهوری فرانسه خبر داد:

دولت جدید لبنان بزودی تشکیل می‌شود

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۰:۳۰
کد خبر: 463948
دولت جدید لبنان بزودی تشکیل می‌شود

رییس جمهوری فرانسه گفت: نیروهای سیاسی لبنان قول دادند که دولت جدید را ظرف ۱۵روز آینده تشکیل دهند و نقشه راهی را برای اصلاح تهیه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، امانوئل مکرون سه شنبه شب در سخنانی در بیروت پایتخت لبنان افزود: اگر طر ف های سیاسی لبنان به تعهدات خود پایبند باشند ما نیز به تعهدات مان پایبند خواهیم بود، اما چک سفید امضا نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه تمامی گروه های  سیاسی لبنان در باره نقشه راه برای اصلاحات تعهد داده اند گفت: این نقشه راه، اصلاح بانک مرکزی لبنان و نظام بانکی را شامل می شود.

مکرون افزود: جامعه جهانی با ارایه کمک های مالی از انجام اصلاحات در لبنان حمایت خواهد کرد.

رییس جمهوری فرانسه در عین حال هشدار داد که اگر مقام های لبنانی به وعده های خود تا پایان اکتبر عمل نکنند، این  موضوع عواقبی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: فرانسه لبنان را در زمانی که به کمک نیاز دارد، تنها نخواهد گذاشت. 

مکرون افزود: ما در کنار مردم لبنان خواهیم ماند اما مقام های لبنانی باید از فاجعه انفجار بیروت درس بگیرند. 

مکرون همچنین بر لزوم همکاری برای مشخص کردن عامل انفجار بندر بیروت تاکید کرد. 

رییس جمهوری فرانسه افزود: باید همکاری میان سازمان ملل و نهادهای غیر دولتی برای کمک رسانی به لبنان تقویت شود. 

وی در باره انتخاب نخست وزیر جدید لبنان نیز گفت: پیشنهاد نام نخست وزیر مکلف و تشکیل کابینه جدید و انتخاب اعضای آن از اختیارات دولت لبنان می باشد و مصطفی ادیب برگزیده گروه های سیاسی است.

رییس جمهوری فرانسه برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت در 14 مرداد ماه 1399، روز دوشنبه برای دیدار با مقام‌های لبنانی وارد بیروت شد.

وی پیشتر در سخنانی لبنان را از هرگونه جنگ و درگیری برحذر داشت و تاکید کرد که آماده تعامل با نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه و تمام احزاب سیاسی لبنان است.

رییس جمهوری فرانسه گفت: تلاش او برای جلوگیری از سقوط سیاسی لبنان، تنها یک ریسک است اما نتیجه چندانی از آن حاصل نخواهد شد.

وی در سفر ۱۶ مرداد ماه خود به لبنان، ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده در بندر بیروت با مردم این کشور اعلام همبستگی و تأکید کرد که برای حمایت از ملت لبنان در اینجا هستم و کمک‌ها مستقیماً در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این اظهارات وی به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان تلقی شد و شماری از تحلیلگران لبنانی از آن انتقاد کردند.