۰ نفر

تخت‌روانچی:

یکجانبه‌گرایی آمریکا سازمان ملل را تضعیف می‌کند

۷ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۴۸
کد خبر: 463174
یکجانبه‌گرایی آمریکا سازمان ملل را تضعیف می‌کند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی در بازگرداندن مکانیسم ماشه علیه ایران گفت: یکجانبه‌گرایی آمریکا، سازمان ملل را تضعیف می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مجید تخت روانچی روز جمعه در یادداشت توئیتری خود نوشت: تحقیرحقوق بین الملل توسط آمریکابه حدپایینی رسیده است. آمریکا ناقض برجام وقطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی افزود: آمریکا به عمد قطعنامه ٢٢٣١را تفسیر غلط می‌کند و اعضای سازمان ملل و نزدیکترین متحدانش را به خاطر مقابله بازورگوئی، تهدید می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: یکجانبه‌گرایی آمریکا سازمان ملل راتضعیف می‌کند. اقتدار شورای امنیت درخطراست.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در پیام توییتری نوشت: هفته پیش پس از شکست شورای امنیت در ماموریت خود در حفظ صلح و امنیت، آمریکا فرآیند بازگشت ۳۰ روزه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد.  

به نوشته پمپئو، این تحریم‌ها در نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.  

پمپئو همچنین در توییت دیگری نوشت: اگر هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای در ادامه کاهش تحریم‌های ایران ارائه دهد، ایالت متحده با آن مخالفت خواهد کرد.  

وزیر خارجه آمریکا افزود: در صورت ارائه نشدن هیچ قطعنامه‌ای، تحریم‌های ایران در تاریخ ۲۰ سپتامبر بازگردانده خواهند شد. این نحوه عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

دولت ترامپ پس از پایان دادن به مشارکت خود در برجام، در این ماه بر آن شد تا مانع از پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شوند. از این رو ابتدا یک قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای ارائه داد که با مخالفت کلی اعضای شورا روبه رو شد، در نتیجه وادار شد مفاد آن را به کلی حذف و در ۴ بند ارائه دهند که هدف اصلی آن تداوم محدودیت تسلیحاتی فعلی ایران بود.

این قطعنامه هم نتوانست حد نصاب لازم برای تصویب را به دست آورد و نیازی به وتوی چین و روسیه نبود. هرچند این دو کشور متحد ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.

با تحمل این شکست، مایک پمپئو در ۳۱ مرداد ماه امسال با سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل متحد، به عنوان بالاترین مقام دیپلماسی آمریکا، نامه درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به رئیس شورای امنیت ارائه داد.

با گذشت حدود یک هفته از آن، در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی اعلام شد با توجه به نظر مخالف اکثریت قریب به اتفاق اعضا با درخواست آمریکا، اقدام دیگری برای آن نمی‌تواند انجام شود و اینگونه آمریکا بار دیگر در عرصه بین‌المللی با شکست دیگری در برابر ایران مواجه شد.

با این حال، کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با تنها حامی مکانیسم ماشه علیه ایران یعنی شکبه العربیه عربستان سعودی، تهدید کرد هر شخص یا نهادی که در مقابل تحریم تسلیحاتی ایران در مقابل آمریکا بایستد را تحریم می‌کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در پاسخ به این اظهارات، روز جمعه نوشت: پس از آنکه [تلاشهای] ایالات متحده آمریکا سه مرتبه از سوی شورای امنیت رد شد، این کشور اکنون به «تحریم هر شخص و هر موجودیتی که بین آمریکا» و «اسنپ‌بک آن» فاصله ایجاد کند، تهدید کرده است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: روشن است که آن‌ها [دولتمردان آمریکا]  نه فهمی نسبت به «حقوق» دارند و نه از سازمان ملل متحد چیزی می‌دانند. شاید این یک مثال برای آنها روشن کند؛  شما سال ۲۰۱۸ از برجام طلاق گرفتید. قرار داشتن نام شما در سند ازدواج بی‌معناست.