۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تاثیر حضور هریس بر جلب آرا به نفع بایدن/ معاون اول دموکرات‌ها چگونه معادلات انتخاباتی را تغییر می‌دهد

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴
کد خبر: 462424
تاثیر حضور هریس بر جلب آرا به نفع بایدن/ معاون اول دموکرات‌ها چگونه معادلات انتخاباتی را تغییر می‌دهد

گرما و هیجان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری و ورود افراد جدید به عرصه رقابت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد، در شرایطی که بایدن و ترامپ رقابت تنگاتنگی را برای افزایش محبوبیت در بین عموم مردم آغاز کرده بودند، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها با یک انتخاب هوشمندانه سعی کرد در جایگاهی فراتر از ترامپ قرار بگیرد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ کامالا هریس که پیش از این به عنوان نخستین زن سیاهپوست در جایگاه دادستان کل ایالت کالیفرنیا قرار گرفته بود، بار دیگر تاریخ شکنی کرد و به عنوان نخستین زن معاون ریاست جمهوری ایالات متحده در صدر اخبار قرار گرفت. او که تا چند ماه پیش خودش به عنوان یکی از گزینه‌های حزب دموکرات در رقابت‌ها حضور یافته بود، در صورت شکست ترامپ در رقابت‌های ماه نوامبر و انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا، تبدیل به دومین قدرت بزرگ ایالات متحده خواهد شد.

در شرایطی که بسیاری انتخاب هریس را به عنوان نقطه قوت تصمیمات و اقدامات بایدن و دموکرات‌ها در چند ماهه اخیر عنوان می‌کنند، ترامپ با اشاره به حضور هریس در دور مقدماتی مناظره‌های انتخاباتی، وی را ضعیف خوانده و عنوان کرده هریس رقیبی است که هر کسی آرزویش را دارد.

در واقع کامالا هریس از همان ابتدای رقابت‌های انتخاباتی به عنوان یکی از گزینه‌های حزب دموکرات حضور داشت، اما در همان دور مقدماتی به نفع بایدن کناره گیری کرده بود. بایدن هم پس از انتشار خبر انتخاب هریس از طریق توییتر او را «مبارزی نترس برای انسان‌های کوچک و یکی از بهترین خادمان کشور» خواند. نامزد دموکرات‌ها با بیان اینکه کامالا هریس، شخص مناسبی برای سمت معاون رئیس جمهوری است، او را دشمنی سرسخت برای دولت ترامپ در مجلس سنا خواند، افزون بر اینکه او دختر یک مهاجر است و می‌داند خانواده‌های مهاجران چه تاثیری در کشور ما داشته‌اند.

در واقع اشاره به این نکته لازم است که کامالا هریس زاده مادر و پدری مهاجر است. مادرش یک زن هندی است که در جوانی به آمریکا مهاجرت کرد و پدرش هم مهاجری اهل جامائیکاست.

مواضع دموکرات‌ها در قبال انتخاب هریس

در جریان آخرین شب برگزاری مجمع ملی حزب دموکرات بایدن در خلال سخنرانی خود عنوان کرد: به شما قول می‌دهم اگر با انتخاب کردن من به‌عنوان رییس جمهوری، به من اعتماد کنید، بهترین‌ها را انجام بدهم. ما بر فصل تاریکی در آمریکا غلبه خواهیم کرد. رییس جمهوری فعلی مدت‌هاست که خشم آمریکایی‌ها را برانگیخته و موجب خشم و تفرقه زیادی شده است. به همین خاطر هم ما امید را به جای ترس، حقیقت را به جای خیال و عدالت را به جای حق ویژه انتخاب می‌کنیم. در مراسم همان شب هم انتخاب هریس مورد توافق و استقبال چهره‌های سرشناس حزب دموکرات قرار گرفت و از باراک اوباما تا هیلاری کلینتون و حتی نانسی پلوسی از این انتخاب ابراز خوشنودی کردند.

در این زمینه بخوانید:

خوب و بد انتخاب بایدن در نوامبر/ دموکرات‌ها از کاخ سفید چه می‌خواهند

انتخابات آمریکا و پایان تنش‌های سیاسی/ اهرم فشار بر ایران تا برگزاری انتخابات آمریکا

هریس هم در سخنرانی خود در پایان مجمع عنوان کرد: چشم اندازی از ملت ما به عنوان یک جامعه مبتنی بر مهر و محبت وجود دارد، جایی که صرف نظر از ظاهر و خاستگاه از همه ما استقبال می‌شود. کشوری که در آن، اگرچه شاید همه بر سر جزییات توافق نداشته باشیم، اما با این باور بنیادین که هر انسانی بی نهایت ارزش دارد و سزاوار شفقت، عزت، و احترام است، متحد هستیم. کشوری که در آن ما مواظب یکدیگریم، جایی که با هم اوج می‌گیریم و با هم افول می‌کنیم. جایی که باهم با چالش‌های‌مان روبرو می‌شویم و پیروزی های‌مان را با هم جشن می‌گیریم.

دیدگاه هریس در سیاست خارجی

هریس اما جدای از عملکرد پیشین و سابقه‌ای که در میان دموکرات‌ها از خود بر جای گذاشته، در مسائل بین‌المللی هم مواضع جالب توجهی داشته است. گفته می‌شود هریس روابط نزدیکی با لابی صهیونیستی ایپک دارد و تاکنون دیدارهای متعدد محرمانه و غیرمحرمانه‌ای با مقامات این لابی صهیونیستی دارد و با توجه به اینکه داگلاس امهاف، شوهرش یک وکیل یهودی است، روابط مثبتی هم با جامعه یهودیان داشته است.

در عین حال اما یکی از مهمترین و جالب توجه‌ترین مواضعی که او در عرصه سیاست بین‌المللی داشته، در رابطه با عربستان سعودی بوده است؛ کامالا هریس در مورد عربستان، موضعی سرسختانه دارد. او در واکنش به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی توسط عوامل دولت عربستان در سال ۲۰۱۸ خواستار شفاف سازی و پاسخگویی حکومت سعودی در رابطه با شایعه‌های موجود شده بود؛ در سال ۲۰۱۹ هم موضعی کاملا علیه کمک‌های آمریکا به عربستان در جریان حمله آن کشور به یمن در پیش گرفت و به لوایحی رای داد که خواهان پایان این کمک‌ها و توقف فروش تسلیحات به عربستان بود، اگرچه در نهایت ترامپ این طرح را وتو کرد.

نگاه هریس به ایران و برجام

خواه ناخواه مواضعی که کاندیداهای ریاست جمهوری و معاونان آنها در مورد کشورهای دیگر می‌گیرند، در رای آوردن و یا عدم انتخاب آنها تاثیر به سزایی دارد؛ یکی از کشورهایی که همواره مواضع کاندیداها در قبال آن مورد توجه قرار گرفته، ایران بوده است؛ در شرایطی که ترامپ با حضور خود در کاخ سفید و خروج از برجام روز به روز مواضع خود را در وخامت روابط با ایران تشدید می‌کرد، نامزد دموکرات‌ها و معاون وی در نخستین اظهارنظرهای خود به بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرده‌اند.

اگرچه دموکرات‌ها خواهان بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام نیستند و معتقدند فعالیت‌های موشکی ایران هم باید به عنوان یکی از بندهای برجام مطرح شود اما همچنان مواضع آنها در قبال ترامپ نسبت به ایران متعادل‌تر است. هریس حتی در دور مقدماتی رقابت‌ها هم تاکید کرده بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده به توافق بازخواهد گشت، اگرچه بدون تردید نمی‌توان این موضع گیری را غیرمرتبط با رویکرد سیاست خارجی ترامپ ارزیابی کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که با توجه به سن بالای جو بایدن نامزد اصلی دموکرات‌ها، انتخاب هریس در جایگاه معاون بایدن به این معناست که تصمیم گیری در بخشی از امور سیاسی هم در دوران ریاست جمهوری بایدن و هم پس از پایان دوره چهار ساله وی قرار است به معاونش سپرده شود. اگرچه هریس انتخاب خودش را در این سمت مرتبط با لزوم تنوع بخشی به رهبری حزب عنوان کرده بود.

در این رابطه در تحلیلی که به نقل از نشنال اینترست در رسانه‌های داخلی منتشر شد، با بررسی برنامه دموکرات‌ها برای نزدیک شدن به ایران آمده است: برنامه دموکرات‌ها این است که از تنش‌زدایی هسته‌ای به‌عنوان سنگ‌بنایی استفاده کنند تا همزمان یک همزیستی مسالمت‌آمیز نیز میان تهران و کشورهای عرب اهل تسنن ایجاد شود. با این حال این نشریه تاکید کرده‌ که کاهش تنش بین تهران و واشنگتن حتی در دوره ریاست‌جمهوری احتمالی بایدن هم دشوار است؛ زیرا منابع اختلاف دو طرف تنها محدود به برنامه هسته‌ای نیست و توافق در دوران پساترامپ بسیار دشوار خواهد بود.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

تا به امروز دو فاکتور عمده نظرسنجی‌ها را از ماه مارس تا به امروز از تمرکز بر ترامپ منحرف کرده است؛ دونالد ترامپ که تا چند ماه پیش همچنان از محبوبیت متعادلی در میان مردم آمریکا برخوردار بود با شیوع ویروس کرونا در این کشور و به اذعان مردم ناکارآمدی‌های دولتی در مقابله با کرونا و نیز مواضع غیرعلمی و سطحی که ترامپ در این زمینه مطرح می‌کرد بخشی از محبوبیت خود را در نظرسنجی‌ها از دست داد.

از سوی دیگر مرگ جورج فلوید و اعتراض جامعه رنگین پوستان آمریکا و موضع سرسختانه ترامپ در مقابله با آنها و حتی تهدید در به کارگیری ارتش برای بازگرداندن آرامش به خیابان‌ها و البته عدم موضع گیری ضد نژادپرستانه وی ضربه دومی بود که منجر به ریزش بخش دیگری از محبوبیت رییس جمهوری کنونی آمریکا شد.

اکنون در بیشتر نظرسنجی‌های انجام شده از سوی موسسات مختلف بایدن در مقایسه با ترامپ پیشتاز رقابت‌هاست؛ در خبری که چندی پیش نشریه هیل منتشر کرد، عنوان شده بود: جو بایدن در انتخابات 2020 نسبت به ترامپ 71 درصد شانس پیروزی دارد؛ در این خبر آمده بود وب سایت ۵۳۸ که بر تجزیه و تحلیل نظرسنجی‌های آمریکا در موضوعات سیاسی و متمرکز است، در آخرین گزارش خود از شانس بالای پیروزی بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا خبر داد.

موسسه نظرسنجی "فایو درتی ایت" هم با تایید این نظرسنجی اعلام کرد در انتخابات پیش رو ترامپ تنها 29 درصد شانس پیروزی در مقابل 71 درصد شانس پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد.

بسیاری معتقدند تبعات اقتصادی که شیوع کرونا در ایالات متحده بر جای گذاشته تا این اندازه منجر به ریزش محبوبیت ترامپ شده است؛ وی که تا پیش از این اعداد و ارقام اقتصادی را نقطه قوت عملکرد خود قلمداد می‌کرد، اکنون با داده‌های منفی اقتصادی و افزایش آماری بیکاری عملا به نوعی تبدیل به بازنده این رقابت‌ها شده است. در مقابل بایدن با ادعای اینکه انتخابات آینده می‌تواند زندگی آمریکایی‌ها را تغییر دهد در نقطه مقابل او قرار گرفته است.

در هر صورت تا به امروز که کمتر از دو ماه و نیم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده باقی مانده، نامزد دموکرات‌ها دست بالای آرای مردمی را در اختیار دارد؛ اینکه در آینده چه معادلاتی می‌تواند منجر به تغییر آرا شود چندان روشن نیست اما نکته مهم اینجاست که با انتخاب هریس به عنوان معاون بایدن، او علاوه بر آرای مهاجران و رنگین پوستان، آرای بخشی از زنان را هم در دست خواهد داشت.