۰ نفر

رسانه‌های خبری اعلام کردند

عصبانیت آمریکا از شرکای اروپایی خود درباره موضوع ایران

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۴۵
کد خبر: 461486
عصبانیت آمریکا از شرکای اروپایی خود درباره موضوع ایران

رسانه‌های خبری اعلام کردند که آمریکا از شرکای اروپایی خود درباره موضوع ایران عصبانی است و پمپئو مدعی شده است که واشنگتن اجازه نمی‌دهد روسیه و چین تحریم‌های ایران را نقض کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پی عدم همراهی اتحادیه اروپا در اقدام واشنگتن در فعال‌کردن مکانیزم ماشه علیه ایران، حمله‌ شدیدی را متوجه انگلیس کرد و مدعی شد که لندن از نظام ایران جانبداری می‌کند.

پمپئو انتقادات تندی را علیه آلمان، فرانسه و انگلیس مطرح کرده، این کشورها با توجه به عدم موفقیت قطعنامه ضدایرانی ترامپ در تمدید تحریم‌های ضدایرانی، حاضر نشدند تا به طرح آمریکا رای مثبت دهند و در این باره نظر ممتنع دادند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز اعلام کرد مایک پمپئو گفت آمریکا از هر ابزاری برای ممانعت از فروش سلاح به ایران از سوی روسیه و چین استفاده خواهد کرد و افزود: «از اینکه تلاش‌هایمان برای اعمال تحریم علیه ایران مورد حمایت قرار نگرفت نا امید شدیم.»

به نوشته دیلی میل، پس از اقدام آمریکا در فعال‌کردن مکانیزم ماشه در روز پنج‌شنبه، مخالفان و متحدان واشنگتن بار دیگر انتقادات خود علیه این کشور را ابراز و تاکید کردند که تلاش آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های ضدایرانی شکست خواهد خورد.

پمپئو اصرار دارد که علی‌رغم خروج یک‌جانبه گرایانه آمریکا از توافق برجام، واشنگتن همچنان می‌تواند مکانیزم ماشه را فعال کند، چین، روسیه و حتی متحدین آمریکا در اروپا اقدام اخیر آمریکا را غیرقانونی خوانده‌اند.

 پمپئو طی یک افشاگری در سازمان ملل در نیویورک، مدعی شده است که متحدین آمریکا در جلسات خصوصی حاضر شده‌اند تا از اقدامات ضدایرانی آمریکا حمایت کنند، اما شجاعت لازم را برای اعلام علنی آن ندارند.

وزیر خارجه آمریکا با این ادعا اینکه اروپایی‌ها از ایران حمایت می‌کنند، در این خصوص مدعی شد: «اقدامات ایران، مردم عراق، یمن، لبنان، سوریه و به ویژه شهروندان خودشان را به خطر می‌اندازد.»

اظهارات وی فقط چند هفته پس از سفر به لندن و گفت‌وگو با همتای دومینیک راب همتای انگلیسی بیان می‌شود. اقدامات یک‌جانبه آمریکا در صحنه بین‌المللی، آمریکا را بیش از گذشته منزوی کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین کشور‌هایی که قصد فروش سلاح به ایران را داشته باشند تهدید کرد و مدعی شد ایالات متحده اجازه نمی‌دهد روسیه و چین تحریم‌های ایران را نقض کنند. 

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «(با این تحریم‌ها) جهان به مکان امن‌تری تبدیل خواهد شد. ایرانی‌ها این شانس را نخواهند داشت که پدافند هوایی روسی و تانک چینی و همه آن چیز‌هایی که برای خاورمیانه موجب بی‌ثباتی و خطر است در اختیار داشته باشند. همه کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) از این بابت نگرانند، اسرائیلی‌ها از این بابت نگرانند.»