۰ نفر

با انتقاد صریح از کاخ‌سفید صورت گرفت؛

واکنش روسیه به رد پیشنهاد پوتین از سوی آمریکا

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۵۹
کد خبر: 460577
واکنش روسیه به رد پیشنهاد پوتین از سوی آمریکا

نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین با انتقاد صریح از کاخ‌سفید درباره ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه از ۲رویکرد متقابل مسکو و واشنگتن در ارتباط با خلیج فارس خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین امروز دوشنبه در سلسله پیام هائی توییتری به تشریح مواضع کشورش در خصوص ادعای واهی کاخ ‌سفید در فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران پرداخت.

نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین در این خصوص نوشت: این بار «جان بولتون» (مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ) رویکردی محتاطانه و معقول را از خود نشان داد. به نظر می‌رسد او قانون بومرنگ (قانون عمل و عکس العمل) را متوجه شده است: تلاش (به احتمال زیاد ناموفق) برای حل یک مشکل آمریکا از طریق مکانیسم ماشه می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری مهمتری برای ایالات متحده شود.

این دیپلمات ارشد روسیه در توئیت دیگری اضافه کرد: آمریکا پیشنهاد پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص برگزاری نشستی برای کاهش تنش ها در خلیج فارس را رد کرد؛ لذا دو رویکرد متقابل در ارتباط با مشکلات منطقه وجود دارد؛ رویکرد روسیه با هدف گفتگو و امنیت جمعی و رویکرد آمریکا بر اساس فشار حداکثری و سیاست یکجانبه‌گرائی.

«میخائیل اولیانوف» در پیام توئیتری دیگری تصریح کرد: درست است؛ رویکرد ما پایدار و برای مذاکره روی میز می ماند. دیر یا زود توجهات جدّی به راه ها و ابزارهای عادی سازی اوضاع در خلیج فارس معطوف خواهد شد. اگر دولت های منطقه و قدرت های بزرگ بخواهند بر تنش های موجود فائق آیند، هیچ جایگزینی برای رویکرد روسیه وجود ندارد.

این درحالیست که پیشتر رئیس جمهور روسیه پیشنهاد برگزاری نشست مجازی شورای امنیت با حضور ایران و آلمان را ارائه کرده بود؛ اما ترامپ از آن سر باز زده است.

از سوی دیگر، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ که دشمنی او با ایران بر کسی پوشیده نیست هم در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در برجام، نوشت: دولت آمریکا تهدید کرده که اگر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست بخورد مکانیسم ماشه را فعال کرده و همه تحریم‌های تعلیق شده را باز می‌گرداند اما حامیان توافق استدلال می‌کنند که از آنجایی که واشنگتن از این توافق خارج شده، در جایگاهی نیست که مفاد آن را فعال کند. آنان حق دارند.