۰ نفر

چه خطراتی احیای اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند؟

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵
کد خبر: 460158
چه خطراتی احیای اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند؟

به‌نظر می‌آید ریکاوری اقتصادی آمریکا با سرعت کمتری از آنچه که پیش‌بینی می‌شد در حال انجام است. پس از آنکه آمار رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سه‌ماهه دوم حکایت از رکود بی‌سابقه اقتصاد این کشور داشت، بسیاری از تحلیلگران انتظار یک جهش سریع در سه‌ماهه سوم را داشتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار آمار خرده‌فروشی آمریکا در روز جمعه نشان می‌دهد با اینکه برای سومین ماه متوالی آمار خرده‌فروشی دارای رشد مثبت بوده است، اما سرعت رشد هزینه مصرف‌کنندگان آمریکایی کمتر از مقدار پیش‌بینی‌هاست.

در حالی هزینه خرد مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه جولای ۲/ ۱ درصد افزایش پیدا کرده است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، این شاخص در ماه جولای پیشرفت ۲ درصدی داشته باشد. از سوی دیگر تحلیلگران هشدار داده‌اند دو عامل می‌تواند هزینه مصرف‌کنندگان آمریکایی در سه‌ماهه سوم را از سطح کنونی نیز پایین‌تر ببرد. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و آغاز موج جدیدی از این همه‌گیری در آمریکا و پایان برنامه پرداخت ۶۰۰ دلار به صورت هفتگی به بیکاران آمریکایی در پایان ماه جولای، دو خطری است که احتمالا سبب کاهش هزینه آمریکایی‌ها و مکثی دیگر در روند ریکاوری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد شد. همچنین اقتصاددانان هشدار داده‌اند اگر در مدت زمانی سریع‌تر مقامات کاخ سفید و نمایندگان کنگره آمریکا بر سر بسته حمایتی جدید به توافق نرسند، رکودی دیگر اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند.

افزایش هزینه مصرف‌کنندگان آمریکایی

با اینکه آمار خرده‌فروشی آمریکا در ماه جولای نیز افزایشی بود، اما این افزایش کمتر از حد انتظار پیش‌بینی‌ها بود. همچنین برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به افزایش مجدد آمار مبتلایان جدید به کرونا، سطح آمار خرده‌فروشی و به‌طور کلی روند ریکاوری اقتصاد آمریکا در ماه‌های پیش‌رو کندتر از سابق پیش رود. این برای سومین ماه متوالی است که آمار خرده‌فروشی ایالات‌متحده روندی افزایشی دارد. قبل از این هم پیش‌بینی می‌شد که مقدار مصرف مردم بعد از رکود عمیق در سه‌ماهه دوم، در فصل سوم روندی رو به احیا داشته باشد. اقتصاددانان یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش در هزینه مصرف‌کنندگان آمریکایی شده بود را برنامه حمایتی دولت ترامپ برای پرداخت ۶۰۰ دلار به صورت هفتگی برای جبران خسارات بیکاری دانسته بودند. با این وجود این طرح در انتهای ماه جولای منقضی شد و ترامپ با صدور فرمان اجرایی این طرح را در سطح پرداخت پایین‌تر، یعنی ۴۰۰ دلار در هفته، تمدید کرد. از همین‌رو اقتصاددانان انتظار دارند، آمار خرده‌فروشی آمریکا در ماه آگوست کاهش پیدا کند. موضوعی که می‌تواند خلل بزرگی در روند ریکاوری اقتصاد آمریکا به‌وجود آورد. با این وجود آمار خرده‌فروشی آمریکا حاکی از افزایش ۲/ ۱ درصدی هزینه مصرف‌کنندگان آمریکایی دارد؛ این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند این شاخص در ماه جولای افزایش ۲ درصدی را رقم بزند. در جولای سال گذشته هزینه خانوارها در قیاس خرد ۷/ ۲ درصد افزایش پیدا کرده بود و همچنین این شاخص برای ماه گذشته یعنی ماه ژوئن حکایت از افزایش ۴/ ۸ درصدی داشت.

دو عامل مهم اختلال در ریکاوری

به‌نظر می‌آید وضع اقتصاد آمریکا نسبت به سه‌ماهه اخیر تا حدی بدتر شود. تحلیلگران دو عامل اصلی را سبب خلل در روند ریکاوری اقتصاد آمریکا عنوان کرده‌اند. از سویی موج جدید همه‌گیری کرونا به احتمال زیاد سبب افزایش محدودیت‌های اجتماعی و تعطیلی مجدد کسب‌وکارها شود. این اتفاق مجددا سبب خواهد شد تا موج جدیدی از بیکاری به اقتصاد آمریکا تحمیل شود. این در حالی است که نرخ بیکاری آمریکا روندی رو به بهبود داشت تا جایی که نسبت بیکاران آمریکایی در ماه جولای تا ۲/ ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که نرخ بیکاری آمریکا در دوره اوج خود در ماه آوریل به ۷/ ۱۴ درصد رسیده بود. افزایش بیکاری مسلما کاهش در هزینه مصرف‌کنندگان را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر، عامل دیگری که اقتصاددانان از آن به عنوان خللی در روند بهبود هزینه مصرف‌کنندگان نام می‌بردند، پرداخت ۶۰۰‌دلار به صورت هفتگی به بیکاران آمریکایی بود؛ در حالی که هنوز هیچ نشانه‌ای از کنترل پاندمی کرونا در آمریکا وجود ندارد، کارشناسان بر این باورند در صورتی که مقامات کاخ سفید با نمایندگان کنگره درباره بهترین شیوه حمایت از اقتصاد این کشور به توافق نرسند، رکود اقتصادی به این زودی‌ها دست از سر اقتصاد آمریکا بر نخواهد داشت.