۰ نفر

در ۱۲ ماه منتهی به ژوین

اقتصاد روسیه ۸.۵درصد کوچک شد

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۳۳
کد خبر: 460109
اقتصاد روسیه ۸.۵درصد کوچک شد

اقتصاد روسیه در سه ماهه دوم امسال ۸.۵ درصد کوچک شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اقتصاد روسیه در ۱۲ ماه منتهی به ژوین ۸.۵ درصد کوچک شد که این رقم ۵.۵ درصد کمتر از رشد ثبت شده دوره قبل و هم‌چنین ۰.۵ درصد کمتر از رقم پیش‌بینی شده قبلی بوده است.

تجارت خارجی یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش محسوس رشد اقتصادی روسیه بوده و طی این مدت رشد منفی ۸.۲ درصدی داشته است. هم‌چنین میزان مصارف خانوارها با ۴.۴ درصد کاهش به منفی ۹.۱ درصد رسیده است.

طی این مدت تنها بخش مخارج دولتی وضعیت نسبتا خوبی داشته هر چند که آن هم رشد منفی ۱.۴ درصدی را تجربه کرد. رشد بخش مخارج سرمایه ای نیز طی این مدت منفی ۵.۸ درصد اندازه گیری شده است. 

متوسط رشد اقتصادی روسیه در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۹۴ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۲.۱ درصدی سه ماهه پایانی سال ۱۹۹۹ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به رشد منفی ۱۱.۲ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹ بوده است.

وزیر اقتصاد روسیه پیش بینی کرده است رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی پنج درصد برسد. پیشتر نیز بانک مرکزی روسیه از احتمال رشد منفی شش درصدی اقتصاد این کشور در سال جاری خبر داده بود. با وجود افزایش سرعت شیوع کرونا، اقتصاد روسیه توانسته بود در سه ماهه نخست امسال رشد مثبت ۱.۶ درصدی را به ثبت برساند.

به دنبال کاهش تقاضای جهانی و سقوط قیمت نفت، اقتصاد روسیه با مشکلات زیادی در تامین ارز مورد نیاز خود مواجه شده است و دولت منابع مالی کمی برای تقویت رشد در اختیار دارد.

در حال حاضر روسیه یازدهمین کانون اصلی درگیر با کرونا در جهان محسوب می شود و بیش از ۱۵ هزار نفر از شهروندان این کشور بر اثر ابتلا به کرونا تاکنون جان خود را از دست داده اند.