۰ نفر

رئیس‌جمهور فرانسه؛

استقبال مکرون از پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست با حضور ایران

۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۰۴
کد خبر: 459811
استقبال مکرون از پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست با حضور ایران

رئیس‌جمهور فرانسه از پیشنهاد همتای روسی خود مبنی بر نشست آنلاین شورای امنیت با حضور ایران و آلمان استقبال کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه امروز جمعه از پیشنهاد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر برگزاری نشست آنلاین شورای امنیت با حضور ایران و آلمان استقبال کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که مکرون برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده است.

ساعاتی پیش رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرد نشست فوق‌العاده پنج کشور عضو دائم شورای امنیت با مشارکت ایران و آلمان برای بررسی تحریم‌های تسلیحاتی تهران برگزار شود.

پوتین افزود: ما به طور کلی به توافقنامه هسته‌ای ایران پای‌بندیم و خواستار حفظ برجام هستیم. ما خواستار بحث و تبادل نظر درباره مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستیم.

پیشنهاد پوتین برای برگزاری این نشست در حالی صورت می‌گیرد که رای‌گیری درباره قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده است.

بر این اساس، این رای‌گیری که به صورت مجازی برگزار شده تا ساعت ۱۷.۳۰ به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

آمریکا در این قطعنامه خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مندرج در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. با این حال، خبرگزاری رویترز اعلام کرد علی‌رغم تلاش آمریکا برای تصویب این قطعنامه و نیز تعدیل‌های صورت گرفته در پیش‌نویس آن، احتمال تصویب قطعنامه تحریم علیه ایران بسیار کم است.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، باید ۹ کشور از ۱۵ کشور عضو این شورا به آن رای موافق بدهند و در عین حال، نباید پنج کشور چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه با آن مخالفت کنند. پیش‌تر برخی رسانه‌ها از مخالفت روسیه و چین با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران خبر داده بودند.

همزمان آمریکا اقدام به توزیع یک سند حقوقی شش صفحه ای میان اعضای شورای امنیت درباره حق آشکار خود برای مراجعه به برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران کرده است. واشنگتن در این سند مدعی شده است می تواند به عنوان یکی از امضا کنندگان توافق هسته ای ایران، به آن رجوع کند. دولت آمریکا مدعی است هر استدلال دیگری به ایجاد بدعت های خطرناک منجر خواهد شد که می تواند قدرت تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل را تهدید کند.

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد کشورهای اروپایی به واشنگتن وعده داده‌اند پیشنهاداتی درباره قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ارائه کنند.