۰ نفر

اتحادیه اروپا بازاری مناسب برای سرمایه گذاری چین

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 458844
اتحادیه اروپا بازاری مناسب برای سرمایه گذاری چین

اتحادیه اروپا اهمیت زیادی برای چین دارد. با توجه به وخامت روابط بین چین و آمریکا، اتحادیه اروپا می‌تواند منبع مهمی از دانش، فناوری، سرمایه‌گذاری و دسترسی بازار برای چین باشد.

 به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، چین مذاکرات اخیر با اتحادیه اروپا در مورد بهبود اقتصاد و روابط اقتصادی پس از بحران کرونا را بسیار عمیق، عملی، منصفانه و موثر خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هیئت های مذاکره کننده دو طرف به ریاست لیو هی، نخست وزیر چین و والدیس دومبرووسکیس، معاون اجرایی رئیس کمیسیون اروپا نتوانستند در مورد هیچ مسئله اساسی توافق کنند ولی متعهد شدند به مذاکرات در مورد یک قرارداد سرمایه گذاری تاریخی ادامه دهند. مذاکرات به مرحله حساسی رسیده و امید است تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه برسد.

 اتحادیه اروپا هیچ درخواست جدیدی ندارد فقط نگران تعهد پکن به قولهایی است که به این اتحادیه داده است. چین متعهد شده سهم بیشتری از بازار خود را در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهد، حفاظت بیشتری از حقوق مالکیت فکری داشته باشد و محدودیت بر تجارت را کاهش دهد.

 نگرانی اصلی آلمان و فرانسه، دو اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، این است این اتحادیه چگونه می تواند استقلال خود را حفظ کرده و وابسته به چین یا آمریکا نباشد.

 این نگرانی ها نشان می دهد باید تعادلی بین تفاوت های ایدئولوژیکی با چین و این واقعیت وجود داشته باشد که بهبود اقتصادی تنها با روابط خوب به دست می آید. اتحادیه اروپا یک نقش متعادل کننده بین چین و آمریکا دارد تا از سیستم تجارت جهان حفاظت کند.

 اتحادیه اروپا برای چین اهمیت زیادی دارد ولی چین نمی خواهد یک غرب متحد را در مقابل خود ببیند. با توجه به وخامت روابط بین چین و آمریکا، اتحادیه اروپا می تواند منبع مهمی از دانش، فناوری، سرمایه گذاری و دسترسی بازار برای چین باشد. به همین دلیل رهبران چین خواهان روابط محکم‌تری با اتحادیه اروپا هستند و در همین حین نگرانی درمورد افزایش محدودیت های اتحادیه اروپا بر سرمایه گذاری چینی ها هم وجود دارد.

 دو کشور دلایل قانع کننده ای برای کار با یکدیگر دارند. چین و اتحادیه اروپا در اقتصاد پس از همه گیری ویروس کرونا به یکدیگر نیاز دارند.