۰ نفر

گروهی از کارشناسان سازمان ملل:

تحریم‌ها باید لغو شوند

۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۹
کد خبر: 458290
تحریم‌ها باید لغو شوند

گروهی از کارشناسان سازمان ملل بار دیگر خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها از جمله ایران شدند و افزودند این تحریم‌ها باعث رنج و مرگ مردم در دوران همه‌گیری کرونا شده و معافیت‌های بشردوستانه هم کارایی ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، گروهی از کارشناسان سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهایی از جمله ایران و یمن شدند و افزودند معافیت‌های بشردوستانه کار نمی‌کند و مردم کشورهای تحت تحریم از دریافت درمان‌های نجات‌بخش و محافظت در مقابل کروناویروس محروم هستند.

در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، این گروه گفتند تحریم‌ها باعث رنج و مرگ مردمان کشورهای ایران، سوریه، یمن، ونزوئلا و کوبا شده‌ است.

«آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در ارتباط با تاثیرات منفی اقدامات اجباری یکجانبه، اعلام کرد: تحریم‌ها باید برداشته شوند—یا حداقل کاهش یابند—تا مردم بتوانند به مایحتاج اولیه مثل صابون و مواد ضد عفونی کننده برای سلامت ماندن دسترسی پیدا کنند و بیمارستان‌ها هم بتوانند به دستگاه تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات برای زنده نگه داشتن مردم دسترسی یابند.

دوهان افزود از زمانی که او در ماه آوریل خواستار رفع همه تحریم‌های یکجانبه شده بود که در مسیر مقابله کشورها با همه‌گیری «کووید-۱۹» ممانعت ایجاد می‌کند، هیچ چیز بهبود نیافته است.

به گزارش «میدل ایست آی»، صلیب سرخ جهانی، جوامع هلال احمر و چندین قانون‌گذار آمریکایی درخواست مشابهی را در ابتدای همه‌گیری جهانی کرونا مطرح کرده بودند که به طور گسترده نادیده گرفته شده است.

دوهان و کارشناسان دیگر سازمان ملل بدون نام بردن از کشور تحریم‌کننده خاص گفتند: تحریم‌هایی که با نام ارائه حقوق بشر اعمال شدند در حقیقت در حال کشتن مردم و محروم کردن آنها از حقوق اساسی از جمله حق سلامتی، دسترسی به مواد غذایی و خود زندگی هستند.

در ادامه بیانیه آن‌ها آمده است: ما درخواست خود از کشورهای تحریم‌کننده را برای رفع فوری، تعلیق یا کاهش تحریم‌هایشان تکرار می‌کنیم تا دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و سوخت به دست مردم برسد.

در ادامه این بیانیه از کشورها و سازمان‌های بین دولتی به دلیلی تلاش‌هایشان برای کمک به کشورهای تحت تحریم به منظور مقابله با شیوع کرونا تشکر اما تاکید شده این تلاش‌ها کافی نیستند.

آن‌ها افزودند: برای تضمین حقوق بشر و همبستگی در دوران همه‌گیری، مجوز تحویل کمک‌های بشر دوستانه باید به ساده‌ترین روش ممکن فراهم شود—ترجیحاً به صورت خودکار در صورت درخواست. افراد و سازمان‌های حقوق بشری که در ارائه این کمک‌ها دخیل هستند به هیچ وجه نباید هدف تحریم‌های ثانویه قرار بگیرند.