۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهبود وضعیت بخش خدمات اروپا با بیشترین سرعت۵سال گذشته/ اقتصاد اروپا رکود کرونایی را پشت سر گذاشت؟

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 458162
بهبود وضعیت بخش خدمات اروپا با بیشترین سرعت۵سال گذشته/ اقتصاد اروپا رکود کرونایی را پشت سر گذاشت؟

در حالی که شاخص‌ها نشان می‌دهد که بخش خدمات در اقتصاد اروپا با بیشترین سرعت خود طی 5سال گذشته در حال رشد و گسترش است اما وضعیت استخدام افراد همچنان نزولی و نگران کننده است.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ بخش خدمات اروپا نه تنها از بحران رکودی که پس از شیوع ویروس کرونا به ‌وجود آمده خارج شده است بلکه با بیشترین سرعت خود از سال 2015 در حال رشد و گسترش است.

بر اساس اعلام IHS Markit که یک موسسه ارائه دهنده اطلاعات جهانی در لندن است شاخص مدیران خرید در بخش خدمات که شاخصی برای وضعیت کسب‌وکار است از 47.1 در ماه ژوئن به  56.5 در ماه جولای رسیده است.

این شاخص مربوط به فعالیت بخش خصوصی است و بین 1تا100 قرار دارد؛ اگر بالای ۵۰ باشد بهبود شرایط کسب و کار و کمتر از آن انقباضی شدن اقتصاد را نشان می دهد.

همچنین این شاخص که از ماه آوریل 2020 روند صعودی داشته است در ماه گذشته به بالاترین سرعت رشد خود طی 5سال گذشته رسیده است.

38درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی که توسط همین موسسه تحقیقاتی انجام شده است اعلام کردند که در این ماه تغییرات مثبتی را در کسب‌وکار خود شاهد بودند ولی 24درصد گفتند این شرایط برای آن‌ها بهتر نشده است.

این موسسه تحقیقاتی می‌گوید افزایش شاخص و فعالیت‌ها به دنبال کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان صورت گرفته است.

البته با وجود این افزایش سریع شاخص مدیران خرید و بالارفتن میزان فعالیت‌ها نمی‌توان گفت آسیب‌هایی که بحران کرونا به بخش خدمات اروپا وارد کرده به طور کامل رفع شده است و پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی هم ذکر کردند که بازده کارشان پس از کاهشی شدید و چشمگیر کمی افزایش یافته و زمان زیادی می‌برد تا به وضع قبلی خود پیش از شیوع کرونا بازگردند.

 مدیر تیم اقتصادی IHS Markit می‌گوید: طرف عرضه بخش خدمات پس از رکود شدید ناشی از کرونا در سه ماهه دوم سال 2020 بارقه‌هایی از امید را پیش روی خود می‌بیند.

او ادامه می‌دهد: همانطور که آمارنشان می‌دهد، در ماه جولای فعالیت‌های تجاری سریع‌ترین رشد را طی5 سال گذشته داشتند که درکنار اتفاقات دیگر خبر از بهبود شرایط بخش تولید در این تابستان می‌دهند.

اما این موسسه معتقد است از آنجایی که استخدام کارکنان جدید در ماه جولای همچنان بسیار ضعیف بوده و تعداد افرادی که استخدام می‌شوند با سرعت زیادی در حال کاهش است این نگرانی وجود دارد که بهبودی که در طرف تقاضا صورت گرفته مقطعی و کوتاه‌مدت باشد.