۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کشورهای پیش‌تاز در عرصه نوآوری کدامند/ آلمان بالاخره گوی سبقت را از کره جنوبی ربود

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲
کد خبر: 457450
کشورهای پیش‌تاز در عرصه نوآوری کدامند/ آلمان بالاخره گوی سبقت را از کره جنوبی ربود

امروزه رقابت اقتصادی کشورها برای تصاحب سهم بیشتر از بازارهای بین المللی به گونه‌ای است که تعلل هر یک از آنها در ارتقاء مستمر کالاهای تولیدی منجر به از دست دادن بخشی از سهم شان در بازار می‌شود. در این زمینه، تلاش کشورها برای گسترش فعالیت‌های R&D، ارتقاء سطح بهره وری، افزایش ارزش افزوده بخش تولیدات صنعتی و ... از اهمیت حیاتی برخوردار بوده و ارتباط مستقیم با میزان موفقیت آنها در عرصه رقابت‌های اقتصادی بین المللی دارد.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ بر اساس "رتبه بندی نوآوری بلومبرگ" در سال ۲۰۲۰، سرانجام آلمان توانست به حکمرانی شش ساله کره جنوبی در عرصه نوآوری‌های اقتصادی پایان دهد. در رتبه بندی بلومبرگ که بر اساس شاخص‌هایی نظیر میزان فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D)، ارزش افزوده بخش تولیدات صنعتی، بهره وری، شدت استفاده از فناوری‌های پیشرفته، میزان ثبت اختراع و ... صورت می‌گیرد، دو غول اقتصادی جهان یعنی آمریکا و چین به ترتیب در جایگاه‌های نهم و پانزدهم قرار گرفتند.

در ادامه به معرفی ۱۰ اقتصاد برتر جهان در زمینه نوآوری خواهیم پرداخت:

۱- آلمان:

بخش عمده موفقیت آلمان در دستیابی به این موفقیت را بدون شک باید به موفقیت‌های حوزه مهندسی مکانیک و صنایع خودروسازی این کشور نسبت داد. بسیاری از تولیدات شرکتهای فعال در حوزه مهندسی مکانیک آلمان، کالاهایی با سطوح فناوری بسیار بالا طراحی میکنند که در غالب موارد نیز غیر قابل کپی برداری توسط سایر کشورها هستند. با این حال، یکی از نقاط ضعف آلمان در مقایسه با سایر کشورهای این فهرست، کیفیت نسبتا پایین‌تر آموزش در این کشور است. مساله‌ای که میتواند در آینده منجر به از دست رفتن جایگاه فعلی آلمان گردد.

۲- کره جنوبی:

کره جنوبی که تا سال پیش در صدر کشورهای پیشتاز نوآوری در جهان قرار داشت، امسال با اختلاف اندکی نسبت به آلمان در رتبه دوم قرار گرفت. بخش اصلی موفقیت‌های این کشور در حوزه نوآوری مرهون شرکت‌های بزرگ فناورانه مانند سامسونگ، LG و هیوندای است.

۳- سنگاپور:

 سنگاپور که در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ششم این فهرست قرار داشت، توانست خود را تا رتبه سوم بالا بکشد. پیشرفتی که بیش از هر چیز مرهون بهبود سطح بهره وری و ارزش افزوده بخش تولیدات صنعتی در این کشور است.

۴- سوئیس:

سوئیس همواره طی سالیان اخیر جزو بیست کشور نخست از حیث نوآوری بوده است. با وجود غول‌های داروسازی نظیر Novartis و Hoffman-La Roche در این کشور، سطح بسیار بالای ارزش افزوده در بخش تولیدات صنعتی سوئیس چندان هم تعجببرانگیز نیست.

۵- سوئد:

سوئد که در رتبه بندی سال ۲۰۱۸ در جایگاه دوم قرار گرفته بود، در حال حاضر پنجمین کشور پیشتاز در حوزه نوآوری محسوب میشود. بخش تولیدات صنعتی و همچنین بهبود مستمر فناوری، همواره از جمله نقاط قوت سوئد در این حوزه بوده است.

۶- اسرائیل:

علیرغم عقبگرد نسبی رتبه این کشور در زمینه‌هایی مانند ارزش افزوده بخش تولیدات صنعتی و بهره وری، اسرائیل همچنان از حیث میزان فعالیت‌های تحقیق و توسعه در جایگاه نخست جهان قرار دارد.

۷- فنلاند:

فنلاند با چهار پله سقوط در این رتبه بندی از جایگاه سوم در سال ۲۰۱۹ به جایگاه هفتم در سال ۲۰۲۰ سقوط کرده است. علیرغم جایگاه مناسب این کشور در هر یک از مولفه‌های شاخص نوآوری بلومبرگ، فنلاندی‌ها در هیچ یک از این مولفه‌ها موفق به قرار گرفتن در میان سه کشور نخست نشده‌اند.

۸- دانمارک:

دانمارک یکی از سه کشور اروپای شمالی حاضر در میان ۱۰ کشور پیشگام عرصه نوآوری در سطح جهان است. دانمارکی‌ها همواره جزو کشورهای سرآمد دنیا در زمینه‌هایی مانند سرمایه انسانی، فعالیت‌های تحقیق و توسعه و همچنین زیرساخت‌های اقتصادی بوده‌اند.

۹- آمریکا:

زمانی که رتبه بندی نوآوری بلومبرگ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، آمریکا در صدر فهرست کشورهای مورد بررسی قرار داشت. وضعیتی که چندان دوام نیافت و از آن زمان به بعد، شاهد افول تقریبا مستمر این کشور در رتبه بندی‌های منتشر شده بوده‌ایم. با این حال، آمریکایی‌ها همچنان در دو حوزه، پیشتاز جهان هستند: شدت استفاده از فناوری‌های پیشرفته و میزان ثبت اختراع. همچنین هم اکنون در حدود نیمی از شرکت‌های دارای بالاترین میزان هزینه تحقیق و توسعه، آمریکایی هستند که از آن جمله می‌توان به آمازون و مایکروسافت اشاره نمود.

۱۰- فرانسه:

فرانسه از معدود کشورهای حاضر در این رتبه بندی است که تغییری در جایگاه آن نسبت به سال قبل ایجاد نشده است. از جمله نقاط قوت بارز این کشور در زمینه نوآوری میتوان به سرمایه گذاری‌های قابل توجه آن در بخش تحقیق و توسعه (R&D) و همچنین زیرساخت‌های ارتباطات از راه دور اشاره نمود.