شاخص مدیران خرید برای تولید (PMI ) در برخی کشورهای صنعتی قدرتمند نشان می‌دهد که پس از تعطیلی‌های ناشی از کووید-19، روند فعالیت کارخانه‌ها در حال بهبود است.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به دلیل کاهش تقاضای تولید، کارخانه‌ها در سراسر جهان تعطیل شدند و کارگران نیز به دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید-19 در خانه ماندند. در حال حاضر، شاخص‌های جدید اندازه‌گیری میزان تولید نشان می‌دهد که ممکن است بهبود برای برخی از کشورهای برتر صنعتی در سراسر جهان در حال بازگشت مجدد باشد.

در طیف وسیعی از شاخص‌های اندازه‌گیری شده توسط IHS Markit، Caixin و Jibun Bank در ژاپن، ایتالیا، آلمان و ایالات متحده به دنبال یک آغاز سخت در سال 2020، دستاوردهای مثبتی برای تولید نشان داده شد.

چین اولین کشوری که به دلیل محدود کردن شیوع کووید-19 در کشور خود دچار انقباض شد، با کسب امتیاز بالای 50  در شاخص IHS در ماه مه از این آستانه گسترش بازگشت، اما در ماه ژوئن دوباره امتیاز قابل توجهی را از دست داد.

کشورهایی که پس از چین ضربه کووید-19 را حس کردند، مانند ایتالیا، آلمان و ایالات متحده، سرانجام در بالای منطقه انقباضی و در ناحیه توسعه قرار گرفته‌اند.

از طرفی، ژاپن در رکودی عمیق‌تر به سر می‌برد و بخش تولید همچنان منفی است. در ماه ژوئن، شاخص PMI توسط Jibun Bank به نقطه شاخص 37.8 رسید که پایین‌ترین سطح 11ساله بود. با این حال، ارقام ماه ژوئیه نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد.

فعالیت کارخانه در ایالات متحده نیز در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح 11ساله سقوط کرد و در حالی که افزایش تولید منجر به بهبود احتمالی می‌شود، بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند پیش از جبران خسارت‌های ناشی از تعطیلی‌های کووید-19، مسیری طولانی را در پیش داشته باشد.

اعداد ماه ژوئن نشانگر ادامه بهبود است، اما اعتراض‌های مداوم در خصوص تبعیض نژادی و خشونت پلیس، همراه با افزایش مبتلایان به کووید-19 و به دنبال آن امتناع مشاغل برای بازگشایی، ممکن است سبب تاخیر بیشتر در بهبود اقتصادی شود.

در نمودار ارائه شده، شاخص مدیران خرید برای تولید در سال 2020 را مشاهده می‌کنید؛

فعالیت کارخانه‌های جهان