۰ نفر

رهبر جمهوری‌خواهان سنا درباره ترامپ هشدار داد

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸
کد خبر: 456898
رهبر جمهوری‌خواهان سنا درباره ترامپ هشدار داد

سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا به نامزدهای این حزب در انتخابات پاییز پیش رو اجازه داده تا هر کاری می‌توانند بکنند تا در انتخابات پیروز شوند؛ هر کاری ازجمله فاصله گرفتن از دونالد ترامپ.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، جمهوریخواهان به‌شدت نگران شکست سنگین در انتخابات نوامبر (آبان) هستند. نه‌تنها خود ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌شدت درنظرسنجی‌ها جایگاه متزلزلی دارد که نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا هم در آستانه شکستی سنگین هستند.

رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا در هفته‌های اخیر چنان از این وضعیت نگران بوده که به سناتورهای در معرض خطر پیغام فرستاده که می‌توانند درصورتی که احساس می‌کنند ضروری است، ‌از دونالد ترامپ و مواضع او فاصله بگیرند.

این به این معناست که نامزدهای جمهوریخواه می‌توانند در موارد چالش‌برانگیزی ازجمله عملکرد دولت آمریکا در زمینه مهار همه‌گیری کرونا عملا در مقابل رئیس‌جمهور بایستند. ترامپ اصرار دارد که عملکرد موفقی در امر مهار همه‌گیری کرونا داشته، اما بدتر شدن اوضاع در بسیاری از ایالت‌ها که از قضا ایالت‌های جمهوریخواه در جنوب و غرب میانه هستند دفاع از صحبت‌های ترامپ را در آستانه یک انتخابات بسیار مهم، غیرممکن کرده است. چنین توصیه‌ای به نامزدها اجازه می‌دهد که کمی منعطف‌تر باشند و در موارد چالش‌برانگیز به پیروی از مواضع رئیس‌جمهور بر ایده‌های خود پافشاری کنند. اما اتخاذ چنین رویکردی از سوی آنها از بندبازی بر بالای یک میدان مین هم خطرناک‌تر است. ترامپ همچنان پایگاه رأی قدرتمندی در میان جمهوریخواهان دارد و نادیده گرفتن او از سوی نامزدها می‌تواند پیامدهای سنگینی برایشان داشته باشد.

یک سناتور جمهوریخواه درباره مسئله دور زدن ترامپ از سوی نامزدهای هم‌حزبی‌اش گفته است: «این سناتورهای آسیب‌پذیر نمی‌توانند به راحتی ترامپ را رها کنند. آنها باید اینطور نشان بدهند که در موارد مهم در ایالت‌هایشان مستقل هستند.»

با وجود این، ترامپ روزبه‌روز دلایل بیشتری به سناتورها می‌دهد تا از او فاصله بگیرند.

صحبت‌های چالش‌برانگیز اخیر ترامپ درباره رای‌گیری پستی مورد حمایت حزب جمهوریخواه نیست و توصیه اخیر او برای تعویق انتخابات با مخالفت سناتورهای زیادی، ازجمله بسیاری از آنها که قرار است پاییز در انتخابات شرکت کنند مواجه شده است. حتی مک‌کانل هم در این مسئله با ترامپ اختلاف نظر عمیق دارد. او گفته است: «هرگز در تاریخ این کشور، چه در جنگ، چه در رکود بزرگ و چه در جنگ داخلی، ندیده‌ایم که تاریخ انتخابات عوض شود. ما راهی پیدا خواهیم کرد که انتخابات سوم نوامبر هم طبق برنامه برگزار شود.»

نشانه‌های زیادی وجود دارد که سناتورها به روش‌های مختلف در حال فاصله‌گرفتن از ترامپ هستند. برای نمونه، مک‌کانل چند هفته پیش از اینکه ترامپ از پوشیدن ماسک حمایت کند به‌صورت عمومی بر استفاده از آن تأکید می‌کرد. سناتور سوزان کالینز در ایالت مین هم اخیرا کلیپ تبلیغاتی متفاوتی را منتشر کرده که او را در جمع همکاران دمکراتش‌ نشان می‌دهد. او در این کلیپ، هدف‌های خود برای ایالت مین را فراحزبی می‌خواند. کاری گاردنر، سناتور کلرادو هم بارها در مسائل محیط‌زیستی، مواضعی متفاوت از ترامپ گرفته و منافع ایالاتی را بر مواضع ترامپ ترجیح داده است.

فرد زیدمان، حامی مالی جمهوریخواهان در ایالت تگزاس درباره فاصله گرفتن سناتورها از ترامپ گفته است: «آنها انتخاب می‌شوند تا نماینده ایالتشان باشند بنابراین باید این آزادی عمل را داشته باشند تا برای مردمی که به آنها رأی داده‌اند کار کنند؛ حتی اگر مجبور باشند کارهایی بکنند که همسو با کاخ سفید نباشد. دمکراسی یعنی همین.»

فعالیت سناتورهایی که در پاییز باید در انتخابات شرکت کنند، شدت زیادی یافته و تلاش آنها برای ارائه چهره مستقل از ترامپ و پیگیری مسائلی که در دستور کار دولت نیست دو چندان شده است. برخی از آنها فعالیت‌های خود در زمینه مهار کرونا را برجسته می‌کنند و حتی چند سناتور پیش‌نویس ترویج استفاده فراگیر از انرژی سبز را به سنا ارائه کرده‌اند.

لیان داناوان، استراتژیست جمهوریخواه معتقد است که این نوع رفتار سناتورها بازتابی از وضعیت جمهوریخواهان در انتخابات پاییز است و به تمام سؤال‌ها درباره شکست احتمالی ترامپ در پاییز پاسخ می‌دهد؛ «سناتورهای آسیب‌پذیر هر کاری می‌کنند تا شانس خود را بالا ببرند درحالی‌که سناتورهایی که کرسی‌هایشان در این انتخابات امن است عملا قید انتخابات 2020را زده‌اند و از حالا به این فکر می‌کنند چطور در (انتخابات میان‌دوره‌ای) سال 2024کرسی خود را حفظ کنند.»

با وجود این اختلاف‌ها، بیشتر سناتورهای جمهوریخواه همچنان حامی ترامپ هستند و بعید به‌نظر می‌رسد که مک‌کانل یا دیگر سناتورها آشکارا از ترامپ فاصله بگیرند و او را دور بزنند. ترامپ با وجود افزایش نارضایتی‌‌ها از او، همچنان یکی از عوامل کلیدی ارتباط سناتورها  با پایگاه رأی جمهوریخواهان است.

برای سناتورهای دیگری که وضعیت بهتری دارند، فاصله گرفتن از ترامپ اصلا مطرح نیست و نیروهای حزبی در ایالت‌هایی مانند کارولینای شمالی و آریزونا معتقدند که نامزد نهایی جمهوریخواهان در نهایت با نظر مستقیم ترامپ انتخاب خواهد شد.