۰ نفر

وندی شرمن مطرح کرد؛

رویکرد پرهزینه و دردناک ترامپ در قبال ایران

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۲۱
کد خبر: 456578
رویکرد پرهزینه و دردناک ترامپ در قبال ایران

«وندی شرمن» از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا در دولت باراک اوباما از سیاست‌های خارجی دولت ترامپ به شدت انتقاد کرد و افزود: رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران پرهزینه و دردناک بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شرمن در مقاله‌ای با عنوان "نابودی کامل سیاست خارجی ایالات متحده در زمان ترامپ" که جمعه در نشریه "فارن پالیسی" منتشر شد به شکست رویکرد سیاست‌های دولت آمریکا در قبال تهدیدات جهانی از جمله بیماری کووید ۱۹، روسیه، ایران، چین و کره شمالی پرداخت. 

وی در این مقاله نوشت: در نتیجه ناکامی‌های ترامپ از زمان به قدرت رسیدن وی، خاورمیانه از صلح فاصله گرفته و به قیام بعدی فلسطین نزدیک‌تر شده است، مردم کوبا و ونزوئلا با آینده‌ای تلخ رو به رو هستند، وعده تجدید آفریقا کنار گذاشته شده است و هیچ چالش واقعی برای روسیه یا چین وجود ندارد. 

شرمن در ادامه می‌نویسد: "رویکرد سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران نمونه رویکرد دردناک و پرهزینه دیگری است. بیش از سه سال از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای (برجام) می‌گذرد و ایران صاحب اورانیوم غنی‌شده بیشتر، تأسیسات هسته‌ای فعال‌تر، فناوری‌های پیشرفته‌تر و زمان‌کوتاه‌تری برای ساخت سلاح هسته‌ای شده است. "

به نوشته شرمن، مایک پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا و برایان هوک نماینده ویژه این کشور در امور ایران در حالی مدعی پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران هستند که هدف نهایی آن‌ها به رغم اصرار بر نبود تغییر رژیم در ایران همچنان گنگ و نامفهوم است. 

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چالش‌های متعدد ترامپ برای پیروزی در این انتخابات، شرمن تاکید می‌کند که سیاست خارجی آمریکا در دوران ترامپ نابود شده است و تنها هدف باقی مانده برای وی به منظور پیروزی در انتخابات کمک از کشورهای خارجی (روسیه) است. 

به نوشته شرمن، سکوت دولت ترامپ در برابر گزارش همکاری طالبان با روسیه برای کشتن نیروهای آمریکا در افغانستان نمونه بارز شکست و ناکامی سیاست خارجی وی با نزدیک شدن به زمان انتخابات است.