۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط تاریخی اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال/ تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی چقدر کاهش یافت؟

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۴۸
کد خبر: 456572
سقوط تاریخی اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال/ تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی چقدر کاهش یافت؟

به دلیل افزایش مجدد شمار مبتلایان به کرونا و آسیب‌های اقتصادی وارد شده بر اثر تعطیلی‌ها، تولید ناخالص داخلی منطقه یورو به منفی 12.1درصد سقوط کرد که پایین‌ترین میزان آن از سال 1995 را نشان می‌دهد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی اینترنشنال، بر اساس داده‌های اولیه دفتر آمار منطقه یورو، اقتصاد این ناحیه در مقایسه با سه ماهه نخستین سال، 12.1درصد در سه ماهه دوم، منقبض شده است.

در این زمینه بخوانید

شدیدترین سقوط اقتصادی تاریخ مدرن آمریکا

سیر صعودی نرخ بیکاری در منطقه یورو

گفتنی است که این آمار، کمترین میزان آن از زمان آغاز چنین سوابقی در سال 1995 را نشان می‌دهد. اقتصادهای بزرگ این منطقه، بر اثر اقدامات قرنطینه به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، انقباضی دو رقمی را تجربه کرده‌اند.

تولید ناخالص داخلی آلمان 10.1درصد، ایتالیا 12.4درصد، فرانسه 13.8درصد و اسپانیا 18.5درصد سقوط کرده است. مورد آخر بدترین عملکرد اقتصادی را در طول سه ماهه دوم تجربه کرده است.

بلوک 19عضوه که ارز یورو را در اختیار دارد، افت 3.6درصدی در تولید ناخالص داخلی را در طول سه ماهه نخست تجربه کرده بود. در طول این دوره، میزان تولید ناخالص داخلی اسپانیا، ایتالیا و فرانسه بیش از 5درصد کاهش یافت.

در این مطالعه به فعالیت اقتصادی بین ماه‌های آوریل و ژوئن، همزمان با دوره‌ای که بسیاری از دولت‌های اروپایی تعطیلات سختگیرانه‌ای اعمال کردند که با پیشرفت فصلی به آرامی کمتر می‌شد، توجه شده است. با توجه به اینکه برخی از کشورها افزایش شمار مبتلایان به کووید-19 را در هفته‌های اخیر گزارش کرده‌اند، هنوز هم بلاتکلیفی‌های بسیاری در پیش رو است.

اقتصاددان ارشد اروپا، اندرو کنینگهام در یادداشتی گفت: "در حالی که بخش‌هایی از اقتصاد طی دو ماه گذشته دوباره به حیات خود بازگشته، آسیب‌هایی که از گذشته وارد شده، به همراه اثرات فعلی و آینده ویروس به این معناست که روند بازیابی به میزان قابل توجهی کند خواهد بود."

پیش‌بینی بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن برای تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال 2020، 8.7درصد کاهش یافت. بانک مرکزی انتظار دارد فعالیت در سه ماهه سوم نسبت به شش ماه نخست سال، بازیابی چشمگیری داشته باشد.

در همین حال، آژانس آماری یورو استات نیز در روز جمعه اعلام کرد تورم در منطقه یورو در ماه ژوئیه به 0.4درصد افزایش یافته که میزان آن در ژوئن 0.3درصد بوده است.

دولت‌های مختلف اکنون اعلام کرده‌اند که اقتصاد خود را به صورت کامل مانند گذشته تعطیل نخواهند کرد. اما مقامات می‌گویند برای جلوگیری از موج دوم بزرگ‌تر، آماده وضع قوانین بیشتر و سخت‌گیرانه‌تر در اجتماعات و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.