۰ نفر

روزنامه چینی:

برنامه ۲۵ ساله منافع چین و ایران را تامین می کند

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۵۰
کد خبر: 456551
برنامه ۲۵ ساله منافع چین و ایران را تامین می کند

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست در گزارشی با اشاره به اینکه برنامه ۲۵ ساله همکاری جامع چین و ایران، مسیر یک طرفه نیست تاکید کرد که این همکاری منافع دو کشور را تامین می کند.

ساوت چاینا روز جمعه نوشت: این برنامه حاصل سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین و دیدار او با حسن روحانی همتای ایرانی خود در تهران در سال ۲۰۱۶ میلادی و گفت و گوهایشان در خصوص ارتقا مناسبات به سطح «مشارکت جامع راهبردی»  است.

در این زمینه بخوانید

سند همکاری ۲۵ساله با چین ابعاد مختلفی دارد

برنامه ۲۵ساله همکاری ایران و چین و چند جای خالی مهم!

همکاری ایران و چین، موضوعی غیرعادی نیست

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گزارش با اشاره به اینکه این برنامه طبیعتا برای هر دو کشور که تحت فشار آمریکا نیز هستند سود دارد تاکید کرده است این برنامه به چین هم که حالا به دلیل قانون امنیتی هنگ کنگ،  دریای جنوبی و اختلافات مرزی با هند با فشارهای زیادی روبرو است فضای بین المللی بازتری می دهد و قدرت مانور چین در دنیا را بالاتر می برد.

روزنامه ادامه می دهد: ایران یک کشور با ذخایر بسیار غنی در زمینه های مختلف از جمله هیدروکربن و منابع انرژی است و توافق با ایران راه را برای ورود این کشور به بازار خاورمیانه هموار می سازد و چالشی برای حضور آمریکا در منطقه محسوب می شود.

گزارش به جایگاه مهم ایران در منطقه از جمله در اختیار داشتن بندر چابهار و علاقه چین و هند برای همکاری با ایران در این منطقه پرداخته و نوشته است: این شرایط اعتبار بالایی به ایران داده است همزمان چین و هند رقابت سنگینی برای همکاری با ایران در چابهار دارند.

ساوت چاینا نوشت که این برنامه همکاری، گوش های واشنگتن را تیز کرده است اما آنچه اهمیت پیدا می کند این است این همکاری در مسیر یکجانبه و یکطرفه نیست و هر دو کشور چین و ایران را منتفع می کند.