۰ نفر

متاثر از کاهش درآمدهای نفتی؛

کسری بودجه عربستان به ۳۰میلیارد دلار رسید

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کد خبر: 456035
کسری بودجه عربستان به ۳۰میلیارد دلار رسید

به دنبال ضربه ناشی از کاهش قیمت نفت به درآمدهای عربستان سعودی، این کشور در سه ماهه دوم سال کسری بودجه ۱۰۹.۲ میلیارد ریالی (۲۹.۱۲ میلیارد دلار) را به ثبت رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، براساس گزارش وزارت دارایی عربستان در خصوص عملکرد سه ماهه بودجه ای این کشور، بحران ویروس کرونا در سال جاری به بخش غیرنفتی بزرگترین صادرکننده نفت جهان خسارت زده و بار افت تاریخی قیمت نفت را بر اقتصاد این کشور دوچندان کرده است.

درآمدهای نفتی ریاض در سه ماهه دوم سال با کاهش ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۲۵.۵ میلیارد دلار و مجموع درآمدهای این کشور نیز با ریزش ۴۹درصد به حدود ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

براساس داده‌های مذکور، هزینه‌های کلی عربستان در سه ماهه دوم سال نسبت به مدتی مشابه در سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافت و به حدود ۶۵ میلیارد دلار رسید. «مونیکا مالک» اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی در این خصوص گفت: کاهش هزینه‌ها برای مهار کسری بودجه ضروری است. موضع کنشگرانه دولت در قبال پاندمی همین حالا نیز در اقدامات ریاضتی اعمال شده در آوریل مشهود است. با این حال، این موضوع دورنمای احیای اقتصادی را تضعیف می‌کند.

عربستان سعودی که در سال جاری با عمیق‌ترین رکود تاریخ خود مواجه شده است، با رونمایی از اقداماتی همچون حذف حق هزینه زندگی از فیش حقوقی کارمندان دولت و همچنین سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای دولت را تا ۱۵ درصد تقویت کرد.

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده که اقتصاد عربستان در سال جاری به اندازه ۶.۸ درصد کوچک شود؛ رقمی که مقامات سعودی آن را «بدبینانه» خوانده‌اند. عربستان سعودی یکه در سه ماه نخست سال کسری بودجه ۹ میلیارد دلاری را به ثبت رساند، تابدین جای سال، از طریق بازارهای بین المللی ۱۲ میلیارد دلار درآمدزایی داشته و ۱۰.۹۶ میلیارد دلار نیز از بازار داخلی وام گرفته است.