۰ نفر

در پی شیوع گسترده کرونا؛

سازمان‎های بین المللی درباره نابرابری درآمدی هشدار دادند

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۳۳
کد خبر: 455959
سازمان‎های بین المللی درباره نابرابری درآمدی هشدار دادند

سازمان‎های بین المللی انتظار دارند فاصله درآمد بین خانواده‌های ثروتمند و فقیر روز به‌ روز در ۲۰۲۰به خاطر بحران کرونا بدتر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، به نظر می‌رسد در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، کسانی که برای دولت کار نمی کنند و شغل آزاد دارند تحت فشار بیشتری قرار گرفته اند چون از طرف دولت حمایت نمی شوند. 

با بد تر شدن شرایط کار و اشتغال، سازمان های بین المللی انتظار دارند فاصله درآمد بین خانواده های ثروتمند و فقیر روز به‌ روز در 2020 به خاطر بحران کرونا بدتر شود.

رئیس بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول می گوید:« همه گیری ویروس کرونا و اقدامات اتخاذ شده برای مهار آن به کارگران دارای مهارت کمتر آسیب بیشتری نسبت به کارگران ماهر تر زده است چون این کارگران معمولاً امکان دورکاری و برگزاری کنفرانس های ویدئویی را ندارند».

«در این شرایط نگرانیم که مزایای بازار کار، دورنمای اشتغال و توزیع درآمد تنها متوجه کارگرانی شود که مهارت بالاتری دارند»

 وی همچنین اشاره کرد در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، این بحران بیش از همه بر کارگران مهاجر تاثیر می گذارد که دور از شبکه های حمایتی فعالیت می‌کنند و معمولاً پس انداز بالایی ندارند.

 صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل هشدار داده بود نابرابری طی بحران کرونا افزایش می یابد. گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در آن زمان گفت وقتی رکودی با این شدت به وجود می‌آید، متاسفانه درآمد افرادی که در در رده پایین تری از سطح درآمد قراردارند، کاهش بیشتری پیدا می کند.

 صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد اقتصاد جهان 4.9 درصد در 2020 کوچک شود و تولید ناخالص داخلی برخی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیش از 10 درصد پایین بیاید.

 اطلاعات این صندوق قبل از همه گیری ویروس‌کرونا نشان می‌داد آفریقای جنوبی، برزیل، زامبیا و کلمبیا با بیشترین نابرابری درآمد در جامعه خود مواجه هستند.

هنوز آمار دقیقی در مورد میزان تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا در دست نیست ولی افزایش سطح بیکاری و نرخ فقر نشان می‌دهد فاصله بین ثروتمندان و فقرا در بسیاری از بخش های دنیا روز به روز بیشتر می شود.

 بانک جهانی قبلا اعلام کرده بود نرخ فقر برای اولین بار از 1998 رو به افزایش است.

 طبق تخمین های بانک جهانی در ماه ژوئن، بیماری کووید 19، 71 میلیون نفر در سراسر جهان را دچار فقر مطلق می کند یعنی این مردم زندگی خود را با کمتر از 1.90 دلار در روز می گذرانند. در بدترین شرایط، همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی های ناشی از آن 100 میلیون نفر را وارد فقر مطلق می کند.