۰ نفر

آیا نظرسنجی‌ها به نفع بایدن است؟

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۱
کد خبر: 455354
آیا نظرسنجی‌ها به نفع بایدن است؟

جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با فاصله چشمگیری درنظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و نامزد جمهوریخواهان پیشی گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، برخی جمهوری خواهان، ازجمله برخی از افراد درون حلقه ترامپ، احتمالا ناخشنود از برتری بایدن، مدعی هستند که برگزارکنندگان نظرسنجی‌ها، بیشتر از جمهوری خواهان به سراغ دمکرات‌ها می‌روند و همین باعث برتری بایدن در آنها شده است. آنها معمولا برای اثبات حرف خود به‌نظرسنجی‌هایی که بلافاصله بعد از رای‌گیری مردم در انتخابات سال2016 برگزار شد استناد می‌کنند.

به گزارش سی‌سی‌ان، تحلیل موشکافانه نظرسنجی‌های باکیفیت تلفنی در سطح ملی اما نشان می‌دهد که چنین ادعایی درست نیست و تبعیضی علیه جمهوری خواهان صورت نگرفته است. نسبت جمهوری خواهان و دمکرات‌هایی که در این نظرسنجی‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرند، با نظرسنجی‌هایی که در ابتدای سال انجام می‌گرفت (زمانی که فاصله ترامپ و بایدن بسیار کم بود) و همینطور نظرسنجی‌های ملی در سال 2016برابر است. دلیل اینکه بایدن درنظرسنجی‌ها پیش است این نیست که نظرسنجی‌ها کمتر از جمهوری خواهان سؤال می‌پرسند؛ او جلوتر از ترامپ است چون در سطح ملی از حمایت بیشتری برخوردار است.

با بررسی 6 نظرسنجی معتبر انجام شده‌، می‌توان نادرستی ادعای جمهوری خواهان را اثبات کرد. این نظرسنجی‌ها توسط ای‌بی‌سی‌/واشنگتن پست، سی‌ان‌ان، فاکس نیوز، کالج ماریست، دانشگاه مانموث و انی‌بی‌سی/وال‌استریت ژورنال انجام شده و در تمام آنها، بایدن به‌صورت میانگین با 11درصد اختلاف از ترامپ پیش است.

بررسی نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات سال2016، نسبت دمکرات‌هایی که در انتخابات شرکت کرده بودند 6درصد بیشتر از جمهوری خواهان بوده است. و در همان سال، هیلاری کلینتون در آرای مردمی نزدیک به 6درصد بیشتر از ترامپ رأی کسب کرده بود و این یعنی نظرسنجی‌ها دقیق بوده‌اند. درنظرسنجی‌هایی هم که اخیرا در سال2020 انجام شده مشخص شده است که دمکرات‌ها این بار هم 6 درصد بیشتر از جمهوری خواهان برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند. به بیان دیگر، نسبت دمکرات‌ها به جمهوری خواهان امسال هم دقیقا همان رقمی است که در سال2016 ثبت شده بود. اما این بار تفاوت این است که با همین نسبت رای‌دهندگان جمهوریخواه و دمکرات، عملکرد بایدن درنظرسنجی‌ها تا اینجای کار 7درصد بهتر از هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها در سال2016 بوده است. اگر کمی بیشتر تعمق کنید، متوجه خواهید شد که چرا بایدن عملکرد بهتری از کلینتون درنظرسنجی‌ها دارد. او در مجموع عملکرد بهتری از کلینتون نزد دمکرات‌ها، جمهوری خواهان و مستقل‌ها داشته است. مسئله این نیست که نسبت سؤال‌شوندگان به نفع دمکرات‌هاست یا نه، مسئله این است که بایدن عملکرد خوبی داشته است. برای نمونه، نظرسنجی ماریست کالج را درنظر بگیرد که در میان تمام نظرسنجی‌هایی که به آنها اشاره شد دقیق‌ترین است. بایدن در میان دمکرات‌ها با 92درصد، و در میان مستقل‌‌ها با 3درصد اختلاف جلوتر از ترامپ قرار دارد. او در میان جمهوری خواهان با 84درصد اختلاف بعد از ترامپ قرار دارد. این الگو در دیگر نظرسنجی‌ها هم تکرار می‌شود: نسبت اختلاف بایدن با ترامپ در میان دمکرات‌ها، بیشتر از اختلاف او با ترامپ در میان جمهوری خواهان است و تازه نامزد دمکرات، پشتیبانی بیشتر مستقل‌ها را هم در جیب دارد.

در سال2016 داستان کاملا برعکس بود؛ درنظرسنجی نهایی ماریست مشخص شد که کلینتون با 81درصد میان دمکرات‌ها پیشتاز است، در میان جمهوری خواهان با 90درصد ترامپ را تعقیب می‌کند و در میان مستقل‌ها هم ترامپ 7درصد از کلینتون جلوتر بود. برتری بایدن در ماه‌های اخیر بیشتر شده؛ چون او از نظر تمامی گروه‌های رای‌دهنده، عملکرد بهتری نسبت به ترامپ داشته است. بایدن به‌صورت میانگین در تمامی نظرسنجی‌ها در انتهای مارس و ابتدای آوریل (فروردین) با 5درصد اختلاف از ترامپ پیش بود. در این نظرسنجی‌ها هم فاصله سؤال‌شوندگان دمکرات و جمهوریخواه همین 6درصدی بود که حالا هم وجود دارد. مسئله مهم دیگر که مؤسسات نظرسنجی کمتر به آن اهمیت می‌دهند این است که وابستگی حزبی، برخلاف فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، تحصیلات و نژاد فاکتوری قطعی نیست و سؤال‌شوندگان می‌توانند در شرایط مختلف، وابستگی حزبی متفاوتی داشته باشند. برای نمونه حالا که ترامپ عملکرد فاجعه‌باری داشته ممکن است برخی رای‌دهندگان که 4سال پیش خود را جمهوریخواه می‌دانستند حالا خود را دمکرات یا مستقل بدانند.